Poznati

Čemu nas može naučiti tragična smrt Lijama Pejna: Mnogi ljudi iz industrije zabave smatraju da je vreme za promene

Komentari

Autor: BBC

23/10/2024

-

21:14

Čemu nas može naučiti tragična smrt Lijama Pejna: Mnogi ljudi iz industrije zabave smatraju da je vreme za promene
Lijam Pejn - Copyright profimedia

veličina teksta

Aa Aa

Smrt nekadašnjeg člana grupe "One Direction" Lijama Pejna pokrenula je debatu o tome koliko se unutar muzičke industrije vodi računa o mladim ljudima, a više od 25.000 ljudi potpisalo je peticiju u kojoj traži da se to tržište "odnosi odgovorno prema dobrobiti izvođača".

U jednoj od najdirljivijih poruka posvećenih preranom odlasku zvezde, Šeron Ozborn, nekadašnja članica žirija "X faktora", napisala je da su ga oni "izneverili".

Ozborn je navela da je Pejn bio "samo dete", kada je ušao u jednu od najzahtevnijih arena na svetu i upitala: "Ko je bio u tvom uglu? Gde je bila ova industrija, kada ti je bila potrebna?"

Inače, ona nije bila u žiriju šoua kada je Pejn u njemu prvi put bio na audiciji kao 14-godišnjak, a dve godine kasnije učestvovao je još jednom i tada stekao slavu kao član grupe One Direction.

Iako je postigao ogroman uspeh širom sveta, muzičar je svojevremeno rekao da je to došlo uz veliku cenu.

Priznao je da je koristio alkohol da se nosi sa slavom, jer nije mogao da nađe nijedan drugi način da "shvati šta mu se događa".

"I slavnim strancima potrebno saosećanje"

Američka zvezda Brus Springstin jedan je od onih koji su poslednjih dana progovorili o negativnom uticaju slave.

On je za "Daily Telegraph" rekao da "mladi ljudi nemaju unutrašnje resurse, niti 'svoje ja' koje može da ih zaštiti od mnogo stvari koje dolaze uz slavu".

Tanjug AP/Paul White

 

"Tako se izgube u mnoštvu teških i često bolnih stvari... bilo da su to droge ili alkohol, uz koje pokušavaju da ublaže deo tog pritiska. To dobro razumem i iz sopstvenog iskustva, jer sam se i sam borio sa različitim stvarima", rekao je Springstin.

Robi Vilijams je takođe ispričao da se "borio sa svojim demonima" kada je imao 31 godinu.

"Božijom voljom ili nekom ludom srećom, i dalje sam tu", rekao je muzičar.

Bivši pevač grupe "Take That" tražio je više dobrote i empatije od javnosti kada je reč o poznatim ličnostima, koje možda prolaze kroz težak period.

"Čak je i slavnim strancima potrebno vaše saosećanje", dodao je on.

Može li se situacija promeniti?

Robijev dugogodišnji saradnik, tekstopisac Gaj Čembers, rekao je za Observer da bi industrija trebalo da se suzdrži od saradnje sa izvođačima mlađim od 18 godina.

"Mislim da stavljanje 16-godišnjaka u svet odraslih potencijalno može da bude vrlo štetno. To je i Robi sigurno iskusio", rekao je Čembers.

"Znam da u 'Take That' nije postojala nikakva adekvatna zaštita da se pobrine za te tinejdžere. To je bilo vrlo davno, ali ja ne vidim mnogo znakova promene", dodao je tekstopisac.

Oric Vilijams, koji je takođe učestvovao u "X Faktoru", rekao je za BBC da "nema dovoljno brige".

"To je surova igra i morate u njoj da budete debelokožac. Vrlo je teško ući u iskušenja i nevolje i pritom biti u žiži javnosti, kad niste proživeli život. A koga tu imate da vas podrži?", kaže Vilijams.

Iste godine kada je One Direction formiran, u "X faktoru" učestvovale su Rebeka Ferguson i Kejti Vizel koje su u narednim godinama često govorile o "eksploatatorskoj" prirodi tog šoua.

Opraštajući se od Pejna, Ferguson je na društvenim mrežama napisala da se seća trenutka kada ga je upoznala u Londonu, dok je pokušavao da uhvati taksi do mesta na kom su se održavale audicije.

Tanjug AP/Chris Pizzello, File

 

"Ne mogu a da ne pomislim na tog dečaka punog nade, koji se raduje svetloj budućnosti koja je pred njim. Da nije ušao u taj voz i u taksi, mislim da bi danas bio živ. Godinama sam govorila o eksploataciji i profitiranju na račun mladih zvezda i posledicama - mnogi od nas još žive sa njima i posttraumatskim stres poremećajem", napisala je pevačica.

Vizel je prošle godine za BBC govorila o "neverovatnoj količini pritiska" koji je osećala kao učesnica šoua.

Ona je istakla da mladi muzičari "naivno" ulaze u celi proces, jer sam postupak nije transparentan.

Ona je industriju nazvala "manipulativnom, lukavom i dekonstruktivnom", dodavši da "isisava dušu iz ljudi".

"Mnogo lekcija smo naučili"

Ipak, Met Tomas, jedan od osnivača organizacije "Music Support", koji je prethodno dve decenije radio na rukovodećim pozicijama u diskografskim kućama, smatra da poslednjih godina dolazi do velikih promena.

"Ja mislim da se muzička industrija mnogo popravila i da je napravljen značajan napredak. Ono što sam primetio u poslednjih deset godina je svest da su to ljudska bića, a ne samo roba, ali je pred nama i dalje dugačak put", naveo je Tomas.

Postoji više podrške za muzičare, ali mnogi ne znaju gde da je pronađu, smatra on.

Takođe se složio sa Čejmbersovim predlogom da se mlađima od 18 godina pruži bolja zaštita.

"Postoji ogromna razlika o dužnosti vođenja računa o umetnicima i dužnosti brige o deci. Dužnost brige o deci treba da bude nešto potpuno drugo", kaže Tomas.

I menadžer talenata Džonatan Šalit takođe smatra da su se poslednjih godina stvari promenile u pozitivnom pravcu.

Tanjug AP/Dominic Lipinski/PA via AP, File

One Direction

"Srećom, mnogo lekcija smo naučili. Dužnost brige u rijaliti emisijama uopšte nije nešto što je postojalo. Sada je to značajno drugačije. Mislim da je važno odvojiti emocije i užas onoga što se desilo Lijamu... To se dogodilo mnogo godina nakon što je napustio One Direction. S druge strane, neki članovi grupe postigli su veliki uspeh i pronašli veliko zadovoljstvo u životu. Nije sve crno-belo", rekao je on.

Ipak, istakao je da slava nije ono što o njoj misli većina ljudi.

"Imate milion prijatelja, ali zapravo nemate prijatelja. Uvek kažem, umetnici su najosetljiviji ljudi u veoma teškom poslu", zaključuje on.

Komentari (0)

Magazin