Šansa Srbije u AI trci: "Biznis anđeo" Andreas Lukić za Čadež talk o razvoju novih platformskih tehnologija
Komentari19/04/2025
-20:47
Gost večerašnje emisije Čadež talk bio je Andreas Lukić, osnivač kompanije "ValueNet Capital Partners". On dolazi iz Frankfurta i dobro govori srpski jezik. Poznaje naš prostor jer ga za Srbiju, Hrvatsku i Rumuniju vezuju koreni predaka koji su bili Dunavski Švabe ili nama poznati folksdojčeri.
Nije došao u Srbiju samo da bi obišao familiju, već i zbog posla u kojem je vrlo uspešan. Osim Nemačke, Lukić je radio u mnogim državama Evrope i SAD.
On je jedan od tzv. "biznis anđela", tačnije biznismena, vizionara koji ulažu novac i podržavaju razvoj start-upova i preduzetništva. Takođe je više od 20 godina počasni predsednik organizacije biznis anđela za region Frankfurt Rajna Majna. Jako dobro razume šta Srbija i naša start-up scena mogu da ponude u inovacijama i novim rešenjima pre svega za privredu, kao i kakve su potrebe nemačkih kompanija.
Ali biznis anđeli ne ulažu novac samo radi zarade, već i sa idejom da svako od nas može da pomogne razvoj svog kraja, grada, zemlje, regiona, kontinenta i planete.
Govoreći o svom prvom dolasku u Beograd posle nekih 13-14 godina, Lukić je objasnio kako je odamh primetio velike promene, od renoviranog aerodroma, do velikog broja novih stambenih i poslovnih objekata i nebodera, koji su u međuvremenu iznikli. Zatim je objasnio šta uopšte znači termin "biznis anđeli".
"Počeo sam time da se bavim još krajem 90-ih, kada sam radio kao zaposleni u jednom velikom privatnom 'private equity' i venture capital' fondu. Tada sam u SAD video kako su privatnici počeli da se uključuju u startape. Izraz biznis anđeli (business angels) je engleskog porekla i potiče od 'anđela' koji su pre više od 100 godina finansirali mjuzikle na Brodveju. Mjuzikl može biti ogroman uspeh ili potpuni promašaj. Kada su se 40-ih godina u Kaliforniji počele razvijati industrije poput poluprovodnika, računara i raketa pojavili su se biznis anđeli, ljudi koji su sa punim rizikom ulagali ne više u mjuzikle već u nove tehnologije. Oni mogu dobiti sve, ali i izgubiti sve", ispričao je kratku istoriju Lukić, podsetivši da je nešto slično vekovima postojalo u Evropi.
Današnji biznis anđeli su privatnici koji imaju kapital, nekoliko desetina ili stotina hiljada evra, i kontakte da pomognu startapima u prodaji tehnologiji, kao članovi nadzornih odbora.
"Oni donose kapital, kontakte i znanje. Oni takođe imaju znanje i iskustvo koje može pomoći startapu da se razvije u određenom smeru", pojasnio je investitor.
Govoreći o startap sceni u Centralnoj i Istočnoj Evropi, Lukić ističe da se svi nekako "konsoliduju" oko Srbije.
"Tu se može posebno istaći IT industrija jer ona može da se razvije bez velikih ulaganja sa dobrom edukacijom i razumevanjem industrijskih procesa, a to Srbija ima. Blizu ste Nemačke, Francuske, Italije, imate kontakt sa industrijom. IT može da stvori visoku vrednost uz male troškove. Za razliku od autoindustrije koja traži milijarde da bi se pokrenula. Mnogo se toga promenilo, ali još nije na svetskom nivou i ima prostora za napredak", rekao je Lukić.
On preporučuje Srbiji, ali i celom regionu, Nemačkoj i Austriji, da rade na razvoju novih platformskih tehnologija.
"Na primer, svi koristimo e-mail, ali skoro da nema evropskih e-mail sistema - sve se konsolidovalo. Svi korisimo office softver koji nije odavde. A sada dolaze nove tehnologije - asistenti bazirani na AI, bilo da ih zovemo chatboti, agenti ili kako god. To će biti nova generacija softverskih rešenja. Isto važi za cloud tehnologije koje će doneti kvantni skok u efikasnosti. Tu imamo priliku ali moramo da razumemo procese, da znamo kako da ih primenimo, kako da ih prenesemo u realni svet. Još uvek imamo sve te oblasti: poljoprivredu, industriju, optimizaciju žetve, pa sve do saobraćaja, teške industrije, čelika, uglja i slično. Sve to može da se unapredi. To ne mora uvek da bude medijski eksponirano, ali ja bih rekao da postoji jedna 'platforma', jedan sloj mogućnosti gde trenutno imamo veliku šansu", ispričao je Lukić.
Kompletnu emisiju Čadež talk možete pogledati u videu na početku teksta. U njoj je Andreas Lukić, između ostalog, govorio o potencijalima fintech industrije, ali i fenomenu preterane optimizacije koja guši kreativnost.
Komentari (0)