Slučaj dostavljača Wolt-a koji je uznemiravao korisnicu otvorio pitanja - šta sve znaju o nama i kako da se zaštitimo
Komentari14/08/2022
-11:32
"Ej, kakva je bila hrana juče? Wolt dostavljač". To je bila poruka koju je korisnica usluge dostave hrane dobila od zaposlenog u poznatoj kompaniji koja se bavi ovom delatnošću. Epilog priče je otkaz za dostavljača i vanredan inspekcijski nazdzor Poverenika za zaštitu podataka o ličnosti. Ovaj slučaj koji je uznemirio javnost, međutim, otvorio je i pitanja šta kompanije čije usluge koristimo i koje raspolažu našim ličnim podacima sve znaju o nama, kako te podatke koriste i kako da se zaštitimo od potencijlanih zloupotreba.
Šta se zapravo dogodilo. Naime, prema informacijama koje su do sada poznate, dostavljač Wolt-a je nakon što je isporučio hranu jednoj korisnici, istoj poslao poruku sadržine "Ej, kakva je bila hrana juče? Wolt dostavljač".
Međutim, devojka na to nije odgovorila, ali je nakon toga poslao poruku da je nakon njene prijave dobio otkaz. Iz naredne poruke koju je dostavljač poslao, vidi se zaravo da je korisnica istog prijavila zbog zloupotrebe ličnih podataka koje je ostavili kompaniji radi izvršenja usluge dostave, nakon čega je on dobio i otkaz.
"Ne mogu da verujem da si se žalila Woltu jer sam ti se navio na najnormalniji način i poslao jednu poruku, niti sam bio vulgaran niti bilo šta. Svaka čast, ne znam kakvu ti imaš korist od toga, ali eto ja sad posao više nemam, niti imam mesečne prihode", napisao je on.
Povodom slučaja koji je eskalirao u javnosti oglasila se i kompanija Wolt. Kako su naveli za Euronews Srbija, nakon što ih je korisnica usluge kontaktirala, o situaciji su obavestili partnersku kompaniju u kojoj je dostavljač zaposlen, a koja je odlučila da prekine radni odnos sa njim. Naveli su i da žale što je došlo do ovakve situacije, dok su objasnili da dostavljač kontaktom korisnika može da raspolaže samo u trenutku dostave. Ovaj slučaj, međutim, je pokazao da se to pravo može zloupotrebiti.
"Postali smo svesni situacije pre dva dana kada nas je korisnica kontaktirala zabrinuta da je dostavljač koristio njene lične podatke nakon dostave. Partnerima dostavljačima je omogućeno kontaktiranje korisnika samo u trenutku dostave, za šta su korisnici dali saglasnost prilikom registracije na Platformu. O situaciji smo odmah obavestili partnersku kompaniju u kojoj je zaposlen pomenuti dostavljač. Partnerska kompanija je zatim odlučila da prekine radni odnos jer je korišćenje podataka korisnika u neposlovne svrhe direktno kršenje ugovor", navodi se u odgovoru poslatom redakciji Euronews Srbija.
Govoreći o zaštiti podataka svojih korisnika, u kompaniji Wolt su istakli da je, "zaštita podataka nešto što mi, kao i naša partnerska kompanija za dostavljače, shvatamo veoma ozbiljno. U svim potpisanim ugovorima koje imamo sa partnerima i sopstvenim zaposlenima jasno je navedeno da oni ni pod kojim okolnostima ne smeju da otkrivaju, koriste ili zloupotrebljavaju informacije u vezi sa isporukama, porudžbinama ili korisnicima Platforme u bilo koju svrhu, osim za usluge dostave".
Slučaj dostavljača Wolta, međutim, nije se završio na tome, jer je otvorio polemiku o postupcima aktera ove priče, a istovremeno i Pandorinu kutiju sa sličnim slučajevima zloupotrebe o kojima su pisali korisnici društvenih mreža, ali na koje oštećeni nisu uvek reagovali.
Lični podaci "na tacni"
Pitanja koja to nameće ponovo su skrenula pažnju na zaštitu ličnih podataka, koje, ponekad i bez razmišljanja o zolupobrebi, ostavljamo vrlo često na različitim mestima.
Od zvaničnih institutcija, preko različitih prodajnih lanaca, službi prevoza, pa do servisa za dostavu hrane, svi oni raspolažu velikim brojem ličnih podataka, često dostupnih velikom broju zaposlenih, i podložnim zloupotrebi. U konkretnom slučaju kompanije za dostavu hrane, zaposleni zbog izvršavanja usluge imaju i adresu korisnika, te telefon, kao i podatke o platnoj kartici.
Poverenik za zaštitu podataka o ličnosti Milan Marinović najavio je za sledeću nedelju vanredan inspekcijski nadzor u kompaniji Wolt.
"Svaki put kada se desi incident sa ličnim podacima građana, kada oni budu ili ugroženi ili povređeni, mi vršimo vanredan inspekcijski nadzor na šta Poverenik ima pravo po Zakonu o zaštiti podataka o ličnosti. Mi smo već najavili kompaniji Wolt nadzor za narednu nedelju. U tim nadzorima kontrilišemo da li oni koji rukuju našim ličnim podacima, koji ih obrađuju, štite te podatke, odnosno da li poštuju Zakon, da li primenjuju sve tehničke, organizacione, kadrovske mere da bi podaci kojima barataju bili zaštićeni", rekao je Marinović za Euronews Srbija.
Dodaje da Kancelarija Poverenika svake godine pravi redovan plan inspekcijskih nadzora što se tiče zaštite ličnih podataka, da se ove godine kontroliše rad lokalnih samouprava i predškolskih ustanove. Međutim, kada se desi incident sa zloupotrebom podataka o ličnosti Poverenik obavlja i vanredan inspekcijski nadzor.
Naglašava da građani moraju biti oprezni kada ostavljaju lične podatke, da je stepen sigurnosti veći ukoliko se radi o većoj kompaniji, relevantnoj ustanovi.
"Međutim, do zloupotrebe može uvek doći. Može kompanija da preduzme sve mere, a onda zakaže ljudski faktor. Nikada ne možete biti sigurni, posebno kada dajete podatke nekom anonimnom, preko društvenih mreža, utoliko je opasnost veća", istakao je on.
A slučaj dostavljača iz kompanije Wolt nije usamljen, bar prema iskustvima korisnika društvenih mreža. Oni navode da im se dešavalo da se privatno javljaju zaposleni u banci, javni službenici, zaposleni u zdravstvenim ustanovama, koji su imali pristup podacima.
Iz kancelarije Poverenika, naveli su da postoji nekoliko mehanizama koje građani koji smatraju da je došlo do zloupotrebe podataka mogu da pokrenu.
Prvo, navode, oštećeni se mogu obratiti licu za zaštitu podataka o ličnosti koje je imenovano od strane Rukovaoca, u vezi sa svim pitanjima koja se odnose na obradu svojih podatka o ličnosti, kao i u vezi sa ostvarivanjem svojih prava propisanih ZZPL.
Takođe, u slučaju nepridržavanja odredbi ZZPL, građani se mogu obratiti Povereniku koji ima ovlašćenja da sprovede inspekcijski nadzor nad primenom zakona od strane Rukovaoca podataka i obrađivača podataka i da u zavisnosti od rezultata inspekcijskog nadzora, izrekne odgovarajuće mere u cilju usklađivanja postupanja Rukovaoca i obrađivača sa zakonom. Kako dodaju, u slučaju težeg kršenja propisa Poverenik je ovlašćen i da podnese zahtev za pokretanje prekršajnog postupka, nadležnom Prekršajnom sudu, odnosno krivičnu prijavu nadležnom tužilaštvu.
Razlozi za otkaz
Mnoge je iznenadila brzina na koju je reagovala kompanija Wolt i kako je dostavljač brzo dobio otkaz.
Doc Aleksandar Antić sa Pravnog fakulteta u Kragujevcu navodi da je nedefinasan način na koji dostavljači rade za platforme poput Wolta.
"Kada je neko u radnom odnosu i kada za poslodavca radi na osnovu Ugovora o radu nije tako jednostavno dati otkaz, čak i kada se utvrdi da je došlo do povrede radne discipline. Tu postoji procedura. Dostavlja se upozorenje za otkaz Ugovora o radu. Na to upozorenje se izjašnjava zaposleni, zatim se donosi rešenje. Međutim, najverovatnije ova osoba nije zaposlena u Woltu. Ove platforme rade u sivoj zoni, možemo čak reći da krše pojedine propise", naveo je on za Euronews Srbija.
Pretpostavlja da dostavljač nije imao Ugovor o radu jer se on ne može tako brzo raskinuti, već neki drugi, recimo Ugovor o dopunskom radu ili Privremenim i povremenim poslovima.
"Svi ti ugovori se mogu raskinuti od strane poslodavca bez ikakvog posebnog obrazloženja", naveo je on i dodao da zloupotreba ličnih podataka jeste jedna od težih povreda radne discipline i jeste razlog za otkaz.
Napominje da zaposleni u Srbiji nisu najbolje upoznati detaljno šta se smatra ličnim podatkom, šta smeju nekom da saopšte, šta ne smeju.
Komentari (0)