U Evropi dva "najnezgodnija" aerodroma: Pilot specijalista za opasna sletanja otkriva šta putnici treba da znaju
Komentari31/03/2025
-21:23

Dok je Madeira destinacija za odmor o kojoj mnogi sanjaju, dolazak na ostrvo ponekad može biti uznemirujuće iskustvo. Aerodrom u Funšalu smatra se jednim od najopasnijih na svetu za sletanje. To može značiti da su sletanja drhtava ili da letovi kasne i budu otkazani ako je vreme loše.
Međutim, ovo ne bi trebalo da vas odvrati od putovanja tamo, jer su piloti stručno obučeni da se nose sa izazovnim uslovima.
Zbignjev Mlotkovski, direktor obuke posade u litvanskoj čarter kompaniji KlasJet, objašnjava kako su piloti pripremljeni za najteže poletanje i sletanje, kao i šta to znači za putnike, piše Euronews.
Kratke piste i obližnje planine: Šta čini aerodrom opasnim
Aerodromi se klasifikuju kao opasni na osnovu nekoliko faktora. Jedan od glavnih faktora je teren. Okolne planine često otežavaju sletanje, zahtevajući od pilota da primene specijalne procedure.
Vremenski uslovi su takođe važni, jer jaki vetrovi u kombinaciji sa brdima i planinama mogu izazvati lokalnu turbulenciju. Bočni vetrovi mogu uticati na upravljanje i kontrolu aviona, dok mikroporivi stvaraju iznenadne silazne struje, zbog kojih avion može izgubiti visinu.
Dimenzije piste takođe igraju ključnu ulogu. Kratka i uska pista zahteva veštine pilota kako bi se održao pravac dolaska.
Evropa je dom za dva od najopasnijih aerodroma na svetu
Aerodrom Madeira Funšal (FNC) poznat je po izazovnoj pisti. Jedan kraj je izgrađen na betonskim stubovima, sa okolnim strmim terenima. Drugi kraj je blizu litica, što tera avione da izbegavaju centralnu liniju prilaza dok ne budu neposredno pred sletanje.
Vetrovima sa okolnih planina stvara se lokalna turbulencija, što često izaziva kašnjenja ili otkazivanja letova.
profimedia
Prošlog leta, jaki vetrovi su uzrokovali otkazivanje ili preusmeravanje više od 80 letova tokom tri dana u avgustu.
Još jedan aerodrom poznat po izazovnim uslovima pisti je aerodrom Insbruk (IIN) u Austriji. Nalazi se u Alpima, u dolini koja je sa skoro svih strana okružena visokim, stenskim planinama.
Ovo zahteva primenu posebnih procedura tokom prilaza i sletanja. Svaka manja devijacija od predviđenih staza može dovesti avion blizu planina, što može ugroziti bezbednost.
Piloti prolaze rigoroznu obuku za izazovne aerodrome
Svaki složeni aerodrom zahteva veštine upravljanja i veoma precizne proračune kako bi se osigurala bezbednost leta u različitim vremenskim uslovima.
"Za svaku fazu leta, kao što su prilaz, sletanje i promašeni prilaz, zahtevaju se posebne procedure koje piloti moraju izvršiti ako iz bilo kog razloga avion ne može da sleti. Obično postoje specijalne procedure dizajnirane za takve aerodrome, koje omogućavaju nastavak sigurnog leta čak i sa jednim radnim motorom", kaže Mlotkovski.
Kako bi se upoznali sa komplikovanim aerodromima, piloti moraju proći obuku na simulatoru. Ovo im omogućava da prethodno iskustvo i teorijsko znanje primene u sigurnim uslovima.
"Simulator pruža detaljnu vizualizaciju svih prirodnih i ljudskih objekata u okolini aerodroma, pripremajući pilote za let prema stvarnom aerodromu. Pored toga, u simulatorima postoji mogućnost aktiviranja svih mogućih vremenskih fenomena koji se primenjuju na određenim aerodromima, tako da piloti mogu poboljšati svoje veštine i biti spremni da izvedu siguran let čak i u najlošijim vremenskim uslovima", kaže Mlotkovski.
Veoma složeni aerodromi zahtevaju posebnu dozvolu za instruktore, koju moraju dobiti pre nego što mogu da pružaju obuku drugim pilotima.
Svi komplikovani aerodromi zahtevaju sletanje i poletanje od strane kapetena, jer su kapeteni iskusniji.
"Evropske regulative zahtevaju ponovnu obuku, kako teorijsku tako i praktičnu, za pilote svakih 12 meseci. Međutim, za vrlo složene aerodrome, važenje takve obuke se smanjuje na šest meseci, kako bi se osiguralo da su znanje i veštine na najvišem nivou", kaže Mlotkovski.
Da li treba da brinete o sletanju na opasan aerodrom?
Putnici mogu imati zabrinutost zbog letenja na aerodrom koji je označen kao opasan, i postoji nekoliko pitanja u vezi sa udobnošću i praktičnošću koje treba razmotriti.
Aerodromi okruženi planinama skloni su turbulenciji, što može učiniti sletanja neravnim.
Mlotkovski kaže da kraće piste takođe mogu značiti da sletanje nije uvek glatko – što se u industriji naziva "pozitivno sletanje". Skijatos u Grčkoj, Firenca u Italiji i San Sebastijan u Španiji su neka mesta gde putnici mogu doživeti ovo.
Složeniji aerodromi, gde je vreme veliki faktor bezbednosti, takođe mogu doživeti češća kašnjenja jer se rasporedi privremeno prilagođavaju kako bi se izbegli potencijalno opasni uslovi.
Putnici takođe mogu doživeti "držanje", kada avion mora da čeka u vazduhu neko vreme zbog promena vremena koje omogućavaju sigurno sletanje.
Ponekad, ako čekanje traje predugo i previše rezervoarnog goriva se troši, pilot može doneti odluku da preusmeri let na alternativni aerodrom.
Međutim, Mlotkovski naglašava da se preduzimaju sve moguće mere predostrožnosti kako bi se osigurao siguran prolaz kroz izazovne piste i vremenske uslove.
"Svi piloti su obučeni, iskusni i dobro pripremljeni kako bi osigurali da naš posao bude obavljen sigurno i profesionalno. Ovo je naš način života", kaže on.
Komentari (0)