Privreda

Litar dizela skuplji 22 dinara od benzina - zašto je razlika u ceni dve vrste goriva povećana tri puta od početka godine

Komentari

Autor: Dušan Hadži Nikolić / Z. Radović

10/05/2022

-

20:33

Litar dizela skuplji 22 dinara od benzina - zašto je razlika u ceni dve vrste goriva povećana tri puta od početka godine
Litar dizela skuplji 22 dinara od benzina - zašto je razlika u ceni dve vrste goriva povećana tri puta od početka godine - Copyright profimedia

veličina teksta

Aa Aa

Cene goriva su prošlog petka snižene što je trebalo da dovede do olakšanja za građane i privredu. Međutim, gorivo je i dalje značajno skuplje nego početkom godine. Dizel, koji koristi većina prevoznika, sada je za 25 do 30 dinara po litru skuplji nego što je bio sredinom januara. Brojne transportne firme su zbog toga u nezavidnom položaju. 

Na većini pumpi cene su u petak "u rikvrec" otišle za samo 4 do 6 dinara. A u odnosu na početak godine, razlika u ceni između dizela i benzina uvećana je gotovo tri puta. U januaru, pre početka rata u Ukrajini, litar benzina je koštao 165 dinara i bio je jeftiniji za oko 7 do 8 dinara po litru, u odnosu na dizel koji je bio oko 173 dinara. Danas je ta razlika 22 dinara. To je veliki udar za prevoznike, koji imaju problem da se prilagode novonastaloj situaciji. 

"Cena dizela je ekstremno visoka sada. Samim tim, transport bi morao mnogo brže da se prilagodi tom skoku cena i da prevoznici sami što pre odrede realan nivo svojih troškova i da daju realne cene naručiocima prevoza, odnosno korisnicima njihovih usluga", kaže Aleksandar Spasić iz Poslovnog udruženja međunarodni transport.

A to je skoro nemoguće, kažu, jer se cene transporta određuju polugodišnje ili godišnje, a ne nedeljno, kao što se menja cena goriva.

Savić: Razlozi i tehnički i tržišni

Ljubinko Savić, iz Udruženja za eneregetiku Privredne komore Srbije kaže da su razlozi za razliku u ceni između dizela i benzina tehnički, ali i tržišni. Oni su postojali i ranije, ali su u vreme energetske krize, kada cena nafte dostiže rekordne nivoe, još izraženiji.

"Obe vrste goriva se dobijaju od sirove nafte, a od jedne tone sirove nafte može se dobiti određena količina jednog derivarta, odnosno drugog. Ne možete preradom nafte dobiti samo dizel, koji mnogo više koristimo, već i deo benzina. Sa te strane, onda imamo višak benzina i zato njegova cena ne može biti ista. Pošto Srbija troši tri puta više dizela, nego benzina onda se radi tako u rafinerijama da se u preradi izvuče što veća količina dizela", objašnjava Savić.

On napominje da je drugi razlog velika potražnja, jer tržište određuje cenu. Savić kaže i da je ranije bio veći uvoz što se tiče evrodizela iz susednih država, dok se benzin nije uvozio, već samo u simboličnim količinama, pa da je i to razlog što je razlika u ceni između ove dve vrste goriva bila manja.

U Privrednoj komori Srbije navode, da je 10. marta ograničen rast cene goriva kako bi se kontrolisala situacija u privredi. 

"To je data situacija, ne možete vi na to da utičete, iz tog razloga je država izašla sa ovim merama ograničenja cena naftnih derivata da se ne bi desio neki nagli skok i jednostavno to uticalo na veći poremećaj na samom tržištu i u proizvodnom procesu i to utiče i na same građane koji kupuju gorivo", kaže Bojan Stanić iz Privredne komore Srbije.

Cena goriva je ograničena, ali, kako kažu u Međunarodnom transportu, tim ograničenjem je ukinuto pravo na povraćaj akcize što je za prevoznike donekle i značajnije od cene goriva. 

Gorivo utiče sa 30 odsto na cenu transporta

"Srpski transporteri nemaju povraćaj akcize u odnosu na druge prevoznike koji su čak i sa početkom ove krize sa gorivom odmah dobili povraćaj akcize kroz povećanje iznosa za refakciju akcize ili kroz neke druge subvencije za nabavku goriva. To je zaista bitno, ali nažalost srpski prevoznici su ostavljeni sami sebi", navodi Aleksandar Spasić. 

Gorivo u ceni transporta utiče sa oko 30 posto, a privrednik Toplica Spasojević, iznosi pesimističnu prognozu da će gorivo biti sve skuplje, ali smatra da država ima mehanizme kako da pomogne prevoznicima. 

profimedia

 

"Oslobađanjem od akciza, razgovorom sa logističkim firmama i refundiranjem dela troškova bi država mogla da reaguje, da se to ne bi odrazilo na krajnju ceni kod proizvođača i da ne bi pokrenulo inflacionu spiralu jer je to jedna od opasnosti koja nas čeka zbog ogromnog štampanja novca u Evropi i u svetu koja se desila i zbog pandemije, a sada i zbog rata u Ukrajini, svedoci smo da je inflacija u EU i Americi preko 6, negde i 7 posto", kaže privrednik Toplica Spasojević. 

I dok traje kriza sa cenama, strah od inflacije i rast cene dizela, mnogi prevoznici su gorivo počeli da kupuju u inostranstvu ili, kako u Međunarodnom transportu navode izlaze iz posla i zatvaraju firme. 

Autoprevoznici najavljuju nove cene prevoza

Goran Aleksić, direktor Poslovnog udruženja drumskog saobraćaja "Srbijatransport" koje okuplja autobuske prevoznike kaže da je pitanje razlike u ceni dve vrste goriva zbog proizvodnje i transporta i da je zbog toga dizel uvek skuplji. On napominje da su zbog rasta cena goriva, ali i razlike u politici akciza imeđu Srbije i Evropske unije, prevoznici najavili da će u borbi sa aktuelnom ekonomskom situacijom cene prevoza morati da porastu između 10 i 15 odsto. To bi im, kako navodi, pomoglo da pokriju troškove i da prevaziđu velike gubitke u teškim uslovima.

profimedia

 

"Živimo u poremećenim privrednim i životnim okolnostima, na koje mi kao država nemamo nikakvog udela u onome što se dešava u Evropi, ali to sve utiče na nas i neophodno je da se reaguje na neki način kako bi prevoznici opstali. Prevoznici četiri godine od Vlade Srbije traže da postupi u skladu sa evropskim propisima, odnosno da smanji akcize. One su u EU 39 dinara po litru goriva, a u Srbiji više od 50 dinara. Kada bi se i kod nas smanjila akciza to bi nam olakšalo poslovanje", ističe Aleksić.

Preporuka za vas

Komentari (0)

Biznis