Posle pola veka otvara se Prokop: Ulaz će biti premešten sa strane auto-puta, a kakva će biti povezanost javnim prevozom
Komentari20/10/2023
-12:36
U Beogradu će danas, posle gotovo pola veka od početka gradnje, biti otvorena železnička stanica Beograd centar, poznata i pod nazivom Prokop. Prema projektovanim kapacitetima, ispod čelične krovne konstrukcija dnevno će prolaziti i do 40.000 putnika. Sedam metara ispod zgrade nalaze se peroni do kojih je moguće doći liftovima, pokretnim i stabilnim stepenicama.
Osim stanične zgrade, koja se prostire na oko 5.500 metara kvadratnih, železnička stanica Beograd centar imaće i višeetažne garaže sa oko 900 parking mesta, ali i objekte namenjene za poslovni i komercijalni sadržaj.
Sva tri elementa zajedno činiće jedinstvenu arhitektonsku celinu.
Trenutno se do glavnog ulaza u železničku stanicu Beograd centar može doći samo iz Bulevara kneza Aleksandra Karađorđevića. Međutim, kada projekat u potpunosti bude bio završen glavni ulaz će biti premešten sa strane auto-puta.
Plan je da se izgradi pristupna saobraćajnica koja bi Prokop povezla sa auto-putem, tako da bi građani sa Prokopa do auto-puta mogli da dođu za svega nekoliko minuta.
Šta još treba uraditi?
Kamen temeljac za glavnu železničku stanicu Prokop postavljen je još 1977. godine. Iako je prvobitno bilo planirano da vozovi krenu 1979, to se nije dogodilo, a naredne godine radovi su obustavljeni zbog nedostatka finansijskih sredstava.
U narednih 15-ak godina gradilište je bilo pusto, a oživljava tek 1996. godine. Međutim, ni tada ne na duge staze. Na novom međunarodnom konkursu koji je raspisan 2005, za izbor investitora za završetak stanice pobeđuje mađarski "Trigranit", međutim pregovori ubrzo propadaju.
Projekat "Beograd na vodi" daje vetar u leđa projektu "Prokop" pa gradnja finansirana iz kuvajtskih kredita ponovo počinje 2014, a četiri godine kasnije, uprkos nedostatku stanične zgrade, "Prokop" postoje glavna železnička stanica.
Do potpunog završetka projekta moraće da se čeka još neko vreme.
Pogledaj galeriju
Pogledaj galeriju
Pogledaj galeriju
Pogledaj galeriju
Pogledaj galeriju
Pogledaj galeriju
Bojan Mirković iz organizacije "Po meri metro", međutim, za Euronews Srbija kaže da Prokop još nije završen, navodeći da je gotova stanična zgrada koja će još poboljšati kvalitet usluge koju može da pruži železnica.
"Međutim, tu ostaju ključne stvari koje treba da postoje na jednoj železničkoj stanici. Na Prokopu nije završen kolosečni deo, ostala su još dva koloseka da se završe koja su okrenuta ka Kliničkom centru, ostao je pristup auto-putu. To će omogućiti da glavni pristup bude izmešten sa strane prema auto-putu gde saobraćaju linije javnog prevoza pored Prokopa. Potrebno je dodatno povezati ovu stanicu javnim prevozom", rekao je Mirković.
"Metro kao jedino rešenje"
Jedan od izazova u narednom periodu biće povezivanje stanice i susednih saobraćajnica.
Mirković kaže da je trenutno povezanost stanice Prokop javnim prevozom loša.
"Ne znam za primer u Evropi gde glavna železnička stanica u državi ima javni prevoz na nivou nekog manjeg mesta ili sela na zapadu Evrope. Tu postoje trolejbuske linije 40 i 41, autobuske linije 34 i 36 koje izuzetno retko saobraćaju. Korisnici ne mogu da se uzdaju u prevoz jer će možda zakasniti na taj voz ili obrnuto, kad siđu sa voza moraju da čekaju 20 ili 30 minuta na autobus, što svakako nije poželjna situacija", rekao je Mirković.
Povodom kritika da prva linija metroa neće prolaziti kroz Prokop, on je naveo da nijedna od dve linije metroa koje treba da se grade, nije predviđena da saobraća do železničkih stanica Beograd centar i Novi Beograd.
"Te dve stanice su jednake po saobraćajnoj važnosti u gradu. Jako je veliki problem, izgleda da će i treća linija metroa da promaši stanicu Prokop što bi dugoročno bilo katastrofalno, Novi Beograd bi postao glavna stanica, Prokop bi ostao na nivou nekog manjeg stajališta ili stanice Batajnice po broju putnika. Prokop bi izgubio na važnosti, a nama je potrebno da stvorimo više čvorišta u centru grada gde bi korisnici iz Barajeva, Lazarevca, Novog Sada, Pančeva odakle god da dolaze mogli da presednu na metro, da dođu lako do grada", naveo je Mirković.
On je ponovo pozvao nadležne da preispitaju te planove jer smatra da bi jako velika greška bila ukoliko se Prokop ne bi povezao sa prvom linijom metroa čak iako bi to iziskivalo dodatni trošak.
Povodom najave o izmeštanju ulaza u stanicu Prokop sa strane auto-puta, Mirković je rekao da bi to svakako olakšalo pristup jer auto-putem prolaze autobuske linije 18 i 17 koje frekventno saobraćaju.
"To će svakako poboljšati situaciju, međutim, i dalje imamo jako veliki problem povezanost, recimo kako ćemo sa Banovog brda doći do Prokopa? Njima će opet Novi Beograd biti bliži. Kako će ljudi iz centra grada doći do Prokopa", naveo je Mirković.
On kaže da je metro jedino rešenje na Prokopu i da je tu i predviđena metro stanica koja će, navodi, po sadašnjim planovima ostati neiskorišćena.
Šta kažu putnici?
Prema rečima domaćih i stranih putnika, kašnjenja su retka, a najviše se koristi linija do Novog Sada.
Jedan Rus je za Euronews Srbija rekao da mu se sviđa stanica zato što su vozovi brzi i dolaze često. Ispričao je da železnicu koristi otprilike dva puta nedeljno i da najviše putuje za Novi Sad.
Da vozovi ne kasne potvrdila je jedna Filipinka koja kaže da joj se sviđa stanica Prokop do koje je stigla autobusom 36 od Slavije.
Jedan sugrađanin, koji je rekao da se dugo čekalo na stanicu Prokop, ali da je sve uspešno završeno, najviše putuje do Smederevske Palanke vozom na relaciji Beograd - Niš, i da vožnja traje sat i 45 minuta.
Karte će, kao i do sada, osim na blagajni, moći da se kupe i na automatima, dok će plaćanje biti omogućeno i karticom. Kompleks železničke stanice sastojaće se od tri elementa.
"Veličanstven objekat"
Predsednik Srbije Aleksandar Vučić rekao je da je zgrada zeležničke stanice Beograd centar u Prokopu, koja će večeras biti svečano otvorena, veličanstveni objekat, jedna od najlepših staničnih zgrada u Evropi i veliki uspeh Srbije.
"Prokop je danas i simbol razlike između praznih obećanja i predanog rada", napisao je Vučić na instagram profilu buducnostsrbijeav.
Vučić je uz poruku objavio i video sa fotografijama i prezentacijom stanice u Prokopu. Postavio je i snimak od 3. aprila ove godine kada je tokom obilaska radova na stanici najavio njeno otvaranje za 20. oktobar.
Radovi na izgradnji nove stanične zgrade u Prokopu počeli su avgusta 2022. godine sa rokom za završetak radova od 15 meseci.
Komentari (0)