Fiat grande panda predstavljen na sajmu u Parizu: Kakva je situacija na tržištu automobila?
Komentari16/10/2024
-17:01
Prve električne "Fiat pande grande" koje izađu sa fabričkih traka u Kragujevcu, prodavaće se na tržištu Holandije i Francuske, objavio je proizvođač Stellantis. Stellantis je na svom sajtu naveo da će se kasnije prodaja kragujevačke pande proširiti i na druga tržišta i druge regione.
Novi model "Fiat grande panda", koji se proizvodi u fabrici u Kragujevcu, jedan je od modela koji je predstavljen na sajmu automobila u Parizu.
Novinarka Ana Otašević, koja se u program Euronews Srbija uključila iz Pariza, kaže da je upravo u toku sajam automobila u glavnom gradu Francuske.
Na toj manifestaciji je, dodaje, novi model Fiat grande panda predstavljen.
"To je model koji se proizvodi u fabrici u Kragujevcu i on je u konkurenciji sa vozilima drugih proizvođača malih gradskih automobila, poput Renault-a ili Peugeot-a", rekla je ona.
Otašević navodi da Renault takođe koristi sajam da promoviše svoj novi električni R5 model, koji košta oko 33.000 evra.
Ona dodaje da Fiat grande panda košta 25.000 evra i da je konkurentniji od modela Renaulta.
Šta se dešava na tržištu električnih automobila?
Sagovornica Euronews Srbija navodi da je tržište električnih automobila u velikim previranjima.
"Svi se slažu da je tranzicija ka električnim vozilima neminovna i tako su organizovali svoju proizvodnju, pa i Fiat. Međutim, konkurencija je žestoka i ne samo konkurencija, već i pravi ekonomski ratovi koji se vode između SAD, Kine i EU za tržište automobila, koje je ove godine u blagom padu i to su sve okolnosti u kojima se pojavljuje i ovaj novi model Fiata", rekla je ona.
Za razliku od Kine koja subvencioniše proizvodnju električnih automobila, Francuska subvencioniše kupovinu tih vozila.
Na pitanje koliki su, inače, električni automobili popularni u Francuskoj i koji procenat vozača ih danas poseduje, Otašević navodi da su električni automobili manje popularni u Evropi nego što je to slučaj u Kini.
"Kina je ranije važila za jeftinog proizvođača, a sada je ona jedan od lidera zapravo baš u kupovini električnih vozila i to je još jedna dodatna stvar koja Evropu zapravo čini osetljivim tržištem za električne automobile jer pada potražnja. To je uočeno ove godine", rekla je ona.
Otašević je navela da da je, na primer, 97 odsto Kineza ove godine reklo da će izabrati električni automobil, a samo 43 odsto Evropljana.
Ona dodaje da je u Evropi 12 odsto ukupan udeo električnih automobila u prodaji automobila do augusta ove godine, što je nešto manje nego prošle godine.
"Dakle, to tržište još uvek nije dovoljno razvijeno i zbog toga se evropska automobilska industrija nalazi u teškoj situaciji, upravo zbog ove konkurencije iz Kine, ali i iz SAD. Međutim, Evropska unija ne želi da odstupi od svoje direktive da do 2035. godine ukine vozila koja idu na benzin i hibirdne automobile. Cela industrija će morati da pređe na električna vozila, ali još uvek nije jasno kako će se to u ovim uslovima zapravo odigrati jer se ta mašina zaglavila ove godine", rekla je Otašević.
Rezultati su slabiji i zbog, kako dodaje, problema u automobilskoj industriji.
Ona kaže da je šef Stellantisa, kompanije koja je vlasnik fabrike Fiat u Kragujevcu 70 odsto, dok je ostalih 30 odsto u vlasništvu države Srbije, zapravo prva žrtva ove krize.
"On je ostao bez posla, odnosno smenjen je. Stellantis nije jedina grupa kojoj se ozbiljno ljulja u ovoj industriji. Druga po veličini grupa Volkswagen najavila je u septembru niže prognoze nego što se očekivalo, kao uostalom i Mercedes i BMW, i priprema jedan veliki plan štednje sa otpuštenjima i zatvaranjem fabrika, uključujući i one u Nemačkoj", kaže ona.
Prema njenim rečima, sada se ponovo u Evropi oseća kriza u automobilskoj industriji.
"Ta zabrinutost se u mnogim zemljama pretvorila u bes sa velikim demonstracijama krajem septembra ispred sedništva Volkswagena u Hanoveru. Predsednica radničkog saveta, na primer, prošle nedelje je rekla da se zatvaranjem fabrika ne rešavaju problemi. U Italiji se takođe sprema veliki generalni štrajk, istorijski štrajk, kako kažu sindikati, kakav nije viđen više 40 godina u Stellantisovim fabrikama. Videćemo kako će se ova situacija odraziti i na proizvodnju u Kragujevcu", navela je Otašević.
Komentari (0)