Biznis vesti

Preokret iz deficita u suficit i magnet za nove investitore: Šta Srbija dobija od proizvodnje "fijat grande pande"

Komentari

Autor: Euronews Srbija

27/07/2024

-

21:30

Euronews

veličina teksta

Aa Aa

U kragujevačkoj fabrici Stelantis u ponedeljak je predstavljena nova montažna linija za proizvodnju električnog automobila "fijat grande panda". Predsednik Srbije Aleksandar Vučić, ministri, menadžment Stelantisa i visoki domaći i strani zvaničnici prisustvovali su predstavljanju prve fabrike za serijsku proizovodnju električnih vozila na Balkanu.  

Predsednik Vučić zahvalio je Stelantisu na izboru Srbije za proizvodnju novog modela. 

"I to moramo poštovati i da kažemo veliko hvala Stelantisu, veliko hvala i Silviji i Karlosu na tome što su izabrali Srbiju jer ja znam kako je bilo 2021. godine. I ja znam za brigu ljudi i sindikata, hoće li da ostanu, a neće li da ostanu. A hoće li da odu odavde, hoće li da obnove, ili neće. Pa smo pomagali u tome, hoću da vi radnici to znate", rekao je Vučić na svečanosti u Kragujevcu.

On je naveo da je Srbija dala 48 miliona subvencija da bi imala fabriku u Kragujevcu, da bi ljudi bili zaposleni i da bi moglo da se napreduje i u BDP-u.   

Izvršni direktor kompanije Stelantis Karlos Tavareš je rekao da očekuje i veruje je da će ova fabrika izgraditi najkonkurentniji kvalitet širom sveta, što misli da je moguće s obzirom na isporuku prethodnog modela Fijata 500 L.

Fonet/Instagram predsednika Srbije

 

"Kvalitet je već dobar i kroz stvari koje smo naučili možemo da radimo bolje, tako da ono što očekujemo od ove fabrike je veoma visok nivo kvaliteta", rekao je Tavareš.

Koji su efekti pokretanja novog modela

Naučni saradnik i direktor za razvojne projekte Ekonomskog instituta u Beogradu Ivan Nikolić rekao je za Euronews Srbija da je mnogo direktnih i indirektnih pozitivnih efektata pokretanja proizvodnje novog modela u Kragujevcu.

"Sva sreća da smo dobili konačno posle dugo iščekivanja taj novi model. Čak smo bili zabrinuti da će zaista možda i proizvodnja stati i fabrika se ugasiti, ali ovime dobijamo pre svega jedan novi impuls razvoju, naročito uzimajući u obzir da je okruženje vrlo nepovoljno, da je evrozona u krizi, da preko potisnute eksterne tražnje u suštini robni izvoz slabo napreduje. Ovim će se stvari u tom segmentu bitno promeniti na bolje", rekao je Nikolić.

Navodeći da je Srbija je u prošloj godini zabeležila deficit u razmeni motornih vozila, odnosno automobila, u vrednosti od oko 700 miliona evra, Nikolić kaže da ako pretpostavimo da proizvodnja krene približno onim intenzitetom kakav je bila sa prethodnim modelom Fijat 500L, to bi značilo prelazak iz deficita u suficit.

"U toj prvoj godini je proizvedeno zaista puno. Ne moramo sad toliko, ali ajde da se približimo negde tom iznosu od oko 100.000 primeraka, to bi značilo da iz tog deficita od 700 miliona pređemo u suficit od milijardu i po evra, što je potpuni preokret. Takav preokret se zaista desio i te 2013. godine, iz deficita od 300-400 miliona smo prešli u suficit od milijardu. Izvezli smo te 2013. godine Fijat 500L u vrednosti od 1,457 milijardi evra. To je puno i tada je puno značilo našoj tada maloj ekonomiji. Po obimu, danas je to mnogo više", rekao je Nikolić.

On smatra da su indirektni efekti ovog projekta u suštini još bitniji od direktnih i da su vezani za tu prateću industriju.

Fonet/Miki Jevtović

 

"Kada govorimo o celoj oblasti koja se zove proizvodnja motornih vozila prikolica i poluprikolica gde pripada ova proizvodnja Fijatove fabrike, moramo da znamo da tu nisu samo automobili, već čitav jedan kompleks, na stotine i stotine fabrika koje proizvode delove i komponente za motorna vozila. Tu je napravljen prethodne decenije neverovatan pomak", naveo je Nikolić.

On dodaje da je kada se posmatra ta oblast, potpuno jasno da je nivo proizvodnje trenutno, bez proizvodnje automobila u Srbiji, samo 27 odsto niži od tog maksimalnog nivoa proizvodnje iz 2013. kad je  proizvedeno 113.000 primeraka.

"To znači da je ova prateća industrija ne u potpunosti, ali gotovo kompenzovala pad proizvodnje automobila", rekao je Nikolić.

On veruje da će pokretanje proizvodnje novog modela biti jedan dodatni stimulans i posticaj upravo tim investitorima koji se bave ovom proizvodnjom da ne samo uvećaju postojeću proizvodnju, već da bude magnet za nove koji će doći sa tom novom tehnologijom proizvodnje električnih automobila.

Nova radna mesta, BDP i subvencije

Na pitanje koliko će nova proizvodnja povećati broj radnih mesta, Nikolić je rekao da je najavljeno da će biti zaposleno oko 2.000 ljudi ili nešto malo više i da je to manji broj nego kod prethodnog modela.

"To je normalno, ove nove tehnologije traže manje ljudi, više automatizma i nove tehnologije, ali nije taj ključni benefit Srbije u toj zaposlenosti nego u ovom efektu na industrijsku proizvodnju. Ako bi se po najoptimističnijem scenariju ponovila ona priča sa prethodnim modelom, onda bismo imali efekt u toj prvoj godini otprilike oko pet procentnih poena na industrijsku proizvodnju i do jednog jednog procentnog poena na bruto domaći proizvod", rekao je Nikolić.

On dodaje da je to najoptimističniji scenario , ali da je verovatno bliži onaj da taj direktan doprinos na BDP bude oko 0,5 procentnih poena, što je opet jako puno i značajno u ovom trenutku kada svuda u okruženju pada industrijska proizvodnja i pada tražnja.

profimedia

 

"Podsetiću samo da Nemačka ima pad od 6,6 odsto u maju, sve velike ove zemlje imaju pad, sve nakačene upravo u tom velikom lancu vrednosti koji generiše nemačka automobilska industrija, imaju pad, tako da bi ovo bio značajan preokret", rekao je Nikolić.

Nikolić je naveo da će subvencije države za kupovinu novog modela automobila zavisiti od tražnje i broja zainteresovanih kupaca. 

"Najavljeno je 5.000 (evra), čujemo možda i 7.000, sve to zavisi od upravo te tražnje“, rekao je sagovornik Euronews Srbija.

Kakva su očekivanja od novog modela

Stari model bio je sa unutrašnjim sagorevanjem, a novi model "fijat grande panda" je savremeno električno vozila i globalno drugačijim tržištem.

Govoreći o očekivanjima od novog modela, Nikolić je rekao da tu ima dosta nepoznatih, da je reč o novoj proizvodnji koja još uvek nije prihvaćena na pravi način na tržištu, kao i o novom modelu koji po dizajnu i po izgledu treba da nađe svoje kupce.

"Videćemo kako će to ići. Imamo ograničenje u pogledu cene, znači ta nova tehnologija je skupa i za dobar deo potrošača, kupaca i dalje je nepristupačna", kaže on.

Nikolić navodi da je dilema kako će model automobila iz Kragujevca da konkuriše modelima iz Azije i Kine koji su po ceni konkurentni, ali da veruje da je strategija Stelantisa da se taj model u najvećoj meri prodaje u Evropi.

Prema njegovim rečima, Evropa ima svoje specifičnosti i novi model se pre svega plasira u zemlje koje u suštini tradicionalno vole male automobile iz B segmenta, kao što je Italija gde će se najviše prodavati, ali i susedne zemlje, pre svega mediteranske.

"Delom Holandija, još neke koje imaju tu tradiciju kupovine malih automobila. Ako govorimo globalno gde bi mogao da se dalje plasira, možda još u nekom značajnijem obimu ili količini na sever Afrike i delom na Bliski istok, mada je pitanje. Sve ovo drugo je pod znakom pitanja jer američki kontinent voli tradicionalno velike automobile, tamo je jako teško naći plasman", kaže on.

Nikolić navodi da će u Aziji to ići isto jako teško zato što je tamo nova tehnologija izrodila neke nove proizvođače koji su na nesreću evropskih čak cenovno konkurentniji i to značajno, a i po tehnologiji ne zaostaju.

On dodaje da u Kini trenutno desetine fabrika proizvode električne automobile i konkurencija je žestoka, kao i da je malo verovatno da bi novi model tamo mogao da se prodaje.

 

 

Komentari (0)

Biznis