Šta znamo o novoj Fijat Grande Pandi iz Kragujevca: Dizajn, karakteristike, verzije motora, i naravno - cena
Komentari15/07/2024
-21:00
Đorđeto Đuđaro, legendarni dizajner automobila koji je zaslužan i za Fijat Pandu osamdeseih godina prošlog veka je opisao tadašnj novi model kao "farmerke"- to je bio automobil za sve ljude, funkcionalan i praktičan. Kroz svoje tri generacije Panda je ostala popularna sve do danas, a uskoro počinje prizvodnja četvrte generacije koja će nositi naziv Grande Panda, a automobil će se praviti u Kragujevcu u Srbiji. Dodatak "Grande" u imenu stiže da bi se napravila razlika u odnosu na treću generaciju vozila koja će se uporedo prodavati.
A šta donosi novi adut korporacije "Stelantis" koji će biti veoma važan i za celokupnu privredu Srbije? Pre nekoliko dana automobil je imao promociju na proslavi 125 godina od nastanka italijanskog proizvođača automobila "Fijat" u Torinu. Fijat Grande Panda će se praviti i kao električni i kao hibridni.
Fijat grande Panda označava povratak brenda "Fijat" na globalno tržište, a novi automobil je razvijen na temelju tri ključna stuba: italijanskog dizajna, globalne platforme i lokalne relevantnosti, navedeno je u saopštenju kompanije.
"Kutijasti" dizajn sa "retrofuturističkim zaokretom"
Portal "Flagship Drive" u svom tekstu opisuje Grande Pandu kao veću i svestraniju verziju onoga što za mnoge predstavlja omiljeni gradski automobil. Kako se ističe, za razliku od Citroena C3 i Dacia Sandero, Grande Panda je "zabavan za vožnju" i jedan je od napristupačnijih subkompaktnih automobila.
On deli osnovu Stelantis Smart Car platforme sa automobilom Citroen C3 i nudi dve verzije - elektrčni i hibridni pogon. Portal primećuje da se zadržava klasični "kutijasti" dizajn, ali sa "retrofuturističkim zaokretom".
Navodi se da Fijat Grande Panda zapravo označava početak novog poglavlja u liniji Panda i da će to biti prvo u nizu novih vozila koje "Fijat" planira da pušta u prodaju svake godine do 2027.
Hibridni i električni pogon - da li su SUS motori prošlost?
U pomenutom saopštenju kompanije je istaknuto da su održivost, inkluzivnost, jednostavnost i lepota vrednosti koje su oživele ovaj projekat.
Kao što smo već pomenuli, nova Panda proizvodiće se u električnoj i hibridnoj verziji. Hibridna verzija će imati automatski šestostpeni menjač i dvostruko kvačilo.
Zvaničnici kompanije su poručili da žele da budu tehnolški relevantni i naglasili su da neće biti modela na drugi pogon, iako platforma to omogućava.
U kompaniji ističu da će automobili sa SUS motorima postati problem prilikom preprodaje. Navode da ih ljudi danas rado kupuju, ali da će njihova cena kasnije u preprodaji biti veoma niska. Smatraju da će se to dogoditi za nekoliko godina i da se zbog toga pribegava najboljem rešenju.
"Telefonski" kabl za punjenje
Model koristi jedinstvenu multi-energetsku platformu koja se može instalirati bilo gde u svetu. Proizvođači se hvale čistim italijanskim dizajnom i mogućnošću izbora najboljeg pogonskog sklopa prema potrebama kupaca, bez obzira gde se nalaze.
Spiralni kabl za punjenje izdvaja se kao jedno od najinovativnijih rešenja, čineći iskustvo punjenja lakšim i urednijim nego ikada, kažu u kompaniji, a kabl malo podseća na stare telefonske žice.
Fijat grande Panda je prvo vozilo na tržištu koje uključuje integrisani kabl za punjenje, koji se uparuje sa standardnim onboard punjačem do sedam kilovata. Spiralni kabl ima posebno kućište ispod haube, što omogućava uštedu prostora u prtljažniku i podstiče praktičnu svakodnevnu upotrebu jer je lak za rukovanje i izbegava prljavštinu tradicionalnih kablova.
Grande panda " se izdvaja od ostalih automobila u B segmentu zahvaljujući jedinstvenoj kompaktnosti koju omogućava njegova mala veličina (3,99 metara dužine, 1,57 metara visine i 1,76 metara širine) i dobro organizovana prostranost zahvaljujući svojoj kompaktnoj zapremini: na primer, prtljažnik ima zapreminu od 361 litara, a ukupni kapacitet skladišnih pregrada smeštenih ispred suvozača je 13 litara.
Ono što zanima sve kupce električnih automobila jeste njihov domet. Kako piše "Flagship drive", električna verzija Pande ima bateriju koja obezbeđuje da se 44 kWh, koja obezbeđuje 320 kilometara dometa. Moguće je da bude dostupna i pristupačnija verzija sa dometom od 200 kilometara.
A šta je sa cenom?
Novi model će prvo biti dostupan na tržištima Evrope, Bliskog istoka i Afrike, ali se neće bez carina izvoziti u Kinu i Rusiju, sa kojima Srbija ima potpisane sporazume o slobodnoj trgovini.
"Stelantis" je objavio da će Fijat Grande Panda iz Kragujevca koštati najviše 25.000 evra u električnoj, odnosno manje od 19.000 evra u hibridnoj varijanti, a na proslavi 125. rođendana Fiata u Torinu, generalni direktor Olivije Fransoa poručio je da se u njihovoj kompaniji "povoljna cena automobila nikada ne dovodi u pitanje".
Ekonomisti Ivan Nikolić i Dušan Marković su za Biznis.rs rekli da "Fijat" sigurno ima tržišnu nišu, odnosno kupce na koje će moći da se osloni.
Iako cene deluju malo skuplje za srpske uslove, profesor Ekonomskog fakulteta u Beogradu Dušan Marković je napomenuo da je to dobra ponuda za razvijenu Evropu, gde "Fijat" računa na određenu grupu kupaca – mlade, samce ili parove kojima treba mali auto – mada očekuje oštru tržišnu utakmicu.
Ivan Nikolić, urednik Makroekonomskih analiza i trendova (MAT), ranije je izračunao da bi pokretanje proizvodnje Pande u Kragujevcu moglo da doprinese privrednom rastu Srbije sa jednim procentnim poenom.
Njegov zaključak je i da fokus "Stellantisa" na evropsko tržište ide u korist kragujevačkom modelu jer, kako kaže, mali automobili evropskih proizvođača nemaju šta da traže na američkom ili azijskom tržištu u cenovnoj sferi.
Inače, izvršni direktor Stelantisa Carlos Tavares je na svečanosti rekao da je treću godinu zaredom Fijat Stelantisov brend broj jedan po obimu prodaje - sa 1,35 miliona jedinica prodatih širom sveta. Kako je dodao, ostaju posvećeni ekološkim i pristupačnim rešenjima mobilnosti, pri čemu će "Fijat" nastaviti da daje ključni doprinos tome.
Kada je reč o subvencijama za kupovinu Fijat Grande Pande u Srbiji, država daje 5.000 evra, ali samo za kupovinu električnog vozila, mada je predsednik Srbije Aleksandar Vučić nedavno najavio da će država dodatno stimulisati kupovinu automobila koji se proizvodi u Srbiji, piše Bloomberg Adria.
Proizvodnja novog električnog vozila, praćena odgovarajućom prodajom i tražnjom, kako očekuju u Samostalnom sindikatu Stellantisove fabrike u Kragujevcu, doneće siguran posao za radnike, punu uposlenost kapaciteta i bolju produktivnost.
Komentari (0)