Premijera monoopere "Dnevnik Ane Frank" u Narodnom pozorištu
Komentari01/06/2022
-16:13
Premijera monoopere "Dnevnik Ane Frank" kompozitora Grigorija Samuiloviča Frida, a u režiji i izvođenju operske umetnice Antonije Mirat (sopran) biće premijerno izvedena u nedelju, 5. juna, sa početkom u 20.30 časova, na sceni "Raša Plaović" Narodnog pozorišta u Beogradu.
Monoopera "Dnevnik Ane Frank" je delo koje inspiriše generacije umetnika. Prevedno je na 65 jezika, a ispričano kroz dnevnik jevrejske devojčice Ane Frank koja je postala simbol stradanja jevrejeskog naroda za vreme Holokausta.
Kompozitor Grigorij Samuilovič Frid (1915-2012), i sâm jevrejskog porekla, dodatno je bio inspirisan ovim delom te je literarni predložak, kao kompozitor i pisac libreta, pretočio u dosad jedinu operu na spomenutu temu.
"Dnevnik Ane Frank", op. 60 iz 1968. godine, vrhunac je njegovog kompozitorskog opusa nakon "Van Gogovih pisama", još jedne monoopore ovog autora.
Fridovi počeci kao kompozitora tradicionalnog stila razvijaju se pod Šenbergovim uticajem, prema dodekafonskom slogu ("Koncert", 1967). Zato njegovu "Anu Frank" obeležavaju karakteristike atonalnosti i ekspresivnosti u muzičkom izražaju, a što posebno dolazi do izražaja u Aninoj ariji "Sanje".
Koristeći tehniku Šprahgesanga, Frid postiže učinak dodatne napetosti u prikazu radnje te oslikava Anin lik i razna emocionalna stanja kroz koja prolazi.
U svim verzijama monodramske opere, bilo da se radi o izvornoj uz klavir, o orkestrakciji za kamerni orkestar ili devet solista, ili pak onoj iz 2012. za klavir, kontrabas i udaraljke, Fridova partitura ravnopravno tretira sve učesnike, uključujući tu i deonicu soliste, posebno u tamnim bojama zvuka koje nagoveštavaju tragičan kraj.
Kompozitor kroz 21 sliku dočarava atmosferu u skloništu gde boravi porodica Frank kao i karaktere likova, te njihove međusobne odnose, ali i naglašava kontekst događaja tog vremena, koristeći kompozitorske alate koje pruža muzika 20. veka.
Monoopera "Dnevnik Ane Frank" je prvi put izvedena, uz klavirsku pratnju, u Moskvi, u maju 1972. godine.
O Antoniji Mirat
Antonija Mirat rođena je 1983. godine u Splitu.
Rano je počela da se bavi muzikom, a od svoje desete godine počinje da se školuje u klasi prof. Branke Ristić. Prvu muzičku nagradu je osvojila u četrnaestoj godini, na državnom takmičenju u kategoriji pevača od 18 do 22 godine. Godine 2007. diplomira u Zagrebu i stiče titulu profesora – akademskog muzičara.
Bila je član Operskog studija maestra Daniela Fera u Njujorku na Univerzitetu Džulijard i sarađivala sa velikim imenima muzičke umetnosti kao što su Anđelo Bertači, Genaro Sika, Antonela Pianecola, Silvia Kolombini.
Stalni je član operskog studija Scuola Antica u Firenci koji vodi maestro Đenaro Sika, a bila je angažovana i kao gostujući profesor na Akademiji muzičkih umetnosti u Dubajiu.
Dobitnica je prestižne nagrade Milanske skale na takmičenju "Hans Gabor Belvedere".
Doktorand je na završnoj godini Fakulteta savremenih umetnosti, Odeljenje za pozorišnu režiju, pod mentorstvom našeg istaknutog pozorišnog reditelja, nekadašnjeg direktora Drame i upravnika Narodnog pozorišta u Beogradu prof. mr Božidara Đurovića.
Monoopera "Dnevnik Ane Frank" izvodi se uz podršku Muzeja žrtava genocida i Fondacije Muzeja žrtava genocida.
Komentari (0)