Aktuelno iz kulture

Muzej žrtava genocida obogatio zbirku delima vajara Miodraga Živkovića

Komentari

Autor: Euronews Srbija

24/01/2022

-

16:30

Muzej žrtava genocida obogatio zbirku delima vajara Miodraga Živkovića
Muzej žrtava genocida - Copyright Muzej žrtava genocida

veličina teksta

Aa Aa

Odlivci dva reprezentativna dela istaknutog vajara Miodraga Živkovića - Spomenika streljanim đacima i profesorima u Kragujevcu i Spomenika bici na Sutjesci - od nedavno se nalaze u vlasništvu Muzeja žrtava genocida.

Svečanoj primopredaji otkupljenih odlivaka su u ateljeu čuvenog vajara prisustvovali Živkovićeva ćerka, Ina Šaljić i direktor Muzeja žrtava genocida Dejan Ristić.

Na ovaj način Muzej žrtava genocida postao je jedina javna ustanova kulture u svetu koja u svojim zbirkama poseduje odlivke ova dva izuzetna umetnička ostvarenja.

Inače, odlivak jednog od najznačajnijih Živkovićevih dela, Spomenika bici na Sutjesci, kao jedan od najznačajnijih eksponata bio je izložen u njujorškom Muzeju savremene umetnosti tokom trajanja postavke pod nazivom "Ka betonskoj utopiji : Arhitektura u Jugoslaviji 1948-1980" (Toward a Concrete Utopia: Architecture in Yugoslavia, 1948–1980) iz 2018. godine.

Muzej žrtava genocida

 

Miodrag Živković (1928-2020) bio je istaknuti srpski, jugoslovenski i svetski vajar druge polovine dvadesetog veka.

Njegova bogata karijera, započela je krajem pedesetih godina (skulptura "Borac", Raška, 1959. godine) i bila je usko povezana sa buđenjem svesti o važnosti negovanja kulture sećanja.

Sve veća vremenska razlika od kraja rata i stasavanje generacija koje nisu osetile rat uslovili su da se sa skromnih obeležja u vidu spomen-ploča, bista i manjih spomenika pređe na monumentalne spomenike.

Ovaj period (1961-1981. – takozvana, druga faza modernizma) je pažnju stavila i na očuvanje sećanja na civilne žrtve rata u odnosu na ranije razdoblje (1949-1960. – slavljenje junaka i učesnika revolucije).

Upravo u ovom vremenu tada mladi vajar Miodrag Živković nalazi svoj prostor za delovanje. Njegov prvi veliki uspeh u vezi je sa javnim konkursom za spomenik streljanim đacima i profesorima u Kragujevcu. Iako prvobitno u više navrata odbijan, njegovo idejno rešenje za spomenik konačno je bilo prihvaćeno.

Muzej žrtava genocida

 

Tako je Miodrag Živković započeo svoje dugo putovanje kroz stvaralački rad i energiju, i postao autor brojnih reprezentativnih, umetnički visoko vrednovanih i amblematičnih javnih spomenika od kojih su neki od najznačajnijih oni u kragujevačkim Šumarica, na Tjentištu, na Kadinjači i drugim poprištima borbi i stradanja.

Navedenim ostvarenjima Miodraga Živkovića jugoslovensko monumentalno vajarstvo je umnogome iskoračilo izvan okvira socijalističke Jugoslavije u idejnom, ideološkom, poetskom i svakom drugom smislu, te su označila početak nove faze modernizma u arhitekturi i umetnosti uopšte.

Njegovo stvaralaštvo imalo je snažnog odjeka i izvan granica tadašnje Jugoslavije. Živković je svoj lični pečat ostavio i radom na spomen-kosturnici u Italiji, kao i u vidu javnih spomenika koji su postavljeni u Čileu i Gabonu. Ekspresivni izraz i autentičnost manifestovali su se u u obliku brojnih samostalnih izložbi među kojima se posebno izdvajaju one realizovane u inostranstvu (Santjago de Čileu, 1970), Punta Arenasu (1971).

Bio je zapaženi predstavnik Jugoslavije na Bijenalu u Veneciji 1980. godine.

Miodrag Živković je bio profesor Fakulteta primenjenih umetnosti u Beogradu.

I danas se smatra jednim od najznačajnijih i najautentičnijih srpskih, jugoslovenskih i svetskih stvaralaca druge polovine prethodnog i početka ovog veka u oblasti monumentalnog vajarstva i javnih spomenika.

Komentari (0)

Kultura