Vozačima u Srbiji se sve manje isplati prelazak na automobile na gas - poskupelo i gorivo i ugradnja uređaja
Komentari01/12/2022
-14:46
Korišćenje tečnog naftnog gasa ima brojne ekonomske i ekološke prednosti, ali iako ga u Srbji ima dovoljno, on je kao alternativno ekološki prihvatljivo gorivo nedovoljno iskorišćen zbog povećanja cene u proteklih 10 godina, poručili su danas iz Evropskog centra izvrsnosti potrošača.
Na konferenciji za medije na temu "Neiskorišćene prednosti tečnog naftnog gasa – alternativnog i ekološki prihvatljivog goriva" koju je Evropski centar organizovao, istaknuto je da cena auto-gasa treba da bude znatno manja od sadašnje, koja je ispod 50 odsto jeftinija od benzina.
Predsednik Evropskog centra izvrsnosti potrošača Josip Kelemen podsetio je na energetsku krizu, ali i zagađenje vazduha i ukazao na značaj korišćenja alternativnog ekološki prihvatljivog goriva kao što je TNG u većoj meri, i predložio rešenje smanjenjem akciza.
"Fiskalni i parafiskalni nameti su ogromni, trebalo bi poput Bugarske smanjiti akcize i druge parafiskalne namete, kako bi se zbog povoljnije cene povećao broj korisnika TNG u svojim vozilima", rekao je Kelemen i dodao da Srbija ima mogućnosti da bude potpuno nezavisna i od uvoza TNG-a, kao i uslove da sve obezbedi domaćom proizvodnjom.
Skupi uređaji obeshrabrili vozače da ih ugrađuju
Direktor Centra za motorna vozila AMSS Mirko Gordić je rekao da su razvojem novih benzinskih motora i uređaji za korišćenje TNG na vozilima poskupeli, što je dodatno obeshrabrilo vozače za ugradnju, imajući na umu i to da je cena TNG povećana.
Milan Lončar iz Centar za motorna vozila AMSS je rekao da je, od 2013. kad je počeo proces ispitivanja plinskih uređaja u vozilu po novom sistemu, broj drastično padao, zbog novih nameta koji su uključeni u proces ispitivanja vozila, a sa druge strane i akciza i drugih nameta.
"Cena TNG je bila trećina cene benzina, a sada je to negde 50 odsto i krajnja isplatljivost vozaču je znatno pala", objasnio je Lončar.
On je naglasio i to da je korišćenje TNG sistema u vozilu bezbedno iako je bilo drugačijih navoda i podsetio da su u saradnji sa vatrogascima i vojskom vršili testove, paljenja automobila i pucanja u bocu, koja u oba slučaja nije eksplodirala.
Stručnjak za alternativna goriva Željko Marušić potvrdio je ekološke benefite korišćenja TNG-a, čak i prednost u odnosu na korišćenje vozila na električni pogon.
"Trenutno da bi ste išli na put potreban vam je punjač za baterije, po jednoj benzinskoj pumpi morate da imate dva, tri megavata, a mi uvozimo struju iz BiH, a ona gori ogromne količine uglja da je napravi, i te čestice dospevaju i kod nas, u regionu", rekao je Marušić.
Iz Evropskog centra izvrsnosti potrošača naglasili su i da u sektoru auto-gasa, koji čini čak 84 odsto ukupne potrošnje TNG-a u Srbiji, pad u odnosu na pre deset godina je više od 50 odsto, i nastavlje se po stopi od 4,4 odsto, što će, kako kažu, ugroziti i sektor saobraćaja, ali i na hiljade radnih mesta i porodica koje zavise od te delatnosti.
Komentari (0)