Gorivo ne plaćaju, ali su vozila skupa: Šta treba znati o električnim automobilima i koliko ih ima u Srbiji
Komentari02/07/2022
-15:18
Broj vozila na električni i hibridni pogon u poslednjih godinu dana i više je nego dupliran, pa ih sada na putevima u Srbiji ima gotovo 10.000. Četvorotočkaše na struju rado bi vozilo mnogo više građana, ali odustaju od kupovine, zbog cena koje su i do tri puta veće u odnosu na standardne automobile.
Poslednje istraživanje pokazalo je da je kupovina električnog automobila interesantna opcija za građane Srbije i da bi čak 86 odsto anketiranih možda ili sigurno kupilo električni automobil, ali bi većina bila spremna da izdvoji najviše 3.000 evra iznad cene konvencionalnih vozila.
Cenovnici distributera pokazuju da su hibridna i električna vozila i do tri puta skuplja od standardnih i za tri četvrtine građana to je ključni razlog zašto nisu prešli na električni pogon. Zato 87 odsto ispitanika podržava subvencije za kupovinu i svaki drugi bi najradije da trošak podeli s državom na ravne časti. Ministarstvo zaštite životne sredine je za 2022. godinu opredelilo 150 miliona dinara za subvencionisanje kupovine električnih i hibridnih vozila.
Punjenje automobila za sada besplatno
Tokom prošle godine, država je podržala kupovinu više od 500 električnih i hibridnih vozila. Prema podacima Ministarstva zaštite životne sredine, u prvom tromesečju, do 1. aprila, podneto je 128 zahteva za subvencionisanu kupovinu 174 vozila. Podrška je namenjena za kupovinu novog vozila na električni ili vozila koje uz električni pogon pokreće i motor sa unutrašnjim sagorevanjem - hibridno vozilo.
Istraživanje stavova građana o električnim i autonomnim vozilima, koje je predstavio NALED, pored cene ukazuje na još važniji izazov, a to je nedovoljno razvijena infrastruktura na srpskim koridorima.
Menadžerka za regulatornu reformu u NALED-u Irena Đorđević kaže da ne postoje precizni podaci, ali da je prema različitim procenama u našoj zemlji instalirano između 50 i 150 punjača. Prosečno vreme punjenja je oko 4,5 sata, što bi značilo da se na jednom aparatu dnevno može napuniti najviše pet automobila. U Javnom preduzeću "Putevi Srbije" kažu da je usluga punjenja električnih automobila na postojećim punjačima za sada besplatna, ali napominju da je u pripremi zakonska regulativa za uvođenje naplate za sve korisnike.
"Na auto-putevima je postavljeno svega osam punjača, a do kraja ove godine biće ih najviše 18. Pored obezbeđivanja većeg broja punjača izazov će biti i regulisanje naplate punjenja koje je sada besplatno. Naš proračun je da bi i u slučaju uvođenja naknade, trošak punjenja, bez naknade za korišćenje punjača i drugih troškova, bio nekoliko puta niži nego kod konvencionalnih vozila kod kojih iznosi u proseku 1.300 dinara na 100 kilometara", obašnjava Đorđević.
Ministarstvo saobraćaja: Lakše instaliranje punjača je prvi korak
Državna sekretarka Ministarstva saobraćaja Biljana Vuksanović, najavila je za 2022. godinu izradu strateškog okvira za unapređenje sektora eMobilnosti, a prvi korak na tom putu biće pojednostavljenje postupka instaliranja punjača. Prema njenim rečima, do kraja godine biće pripremljeni i predlozi Zakona o planiranju i Zakona o putevima, a sa Ministarstvom unutrašnjih poslova planirana je izmena i dopuna zakonskih rešenja iz oblasti eMobilnosti koji se odnose na bezbednost u saobraćaju.
Najveći deo ispitanika, 65 odsto, bio bi zadovoljan dometom do 500 kilometara. Iako konvencionalni automobili imaju doseg od 500 do 790 kilometara s jednim punjenjem rezervoara, električna vozila ne zaostaju u tom segmentu, od 455 do 836 kilometara, i evidentno je da bi zadovoljila većinu potreba. Za duže relacije, pored brzih punjača, jedno od rešenja mogle bi biti zamenjive baterije.
Direktor Odeljenja za konkurentnost i investicije u NALED-u Dušan Vasiljević kaže da bi uanjenje putarine od 50 odsto za električna i 25 odsto za hibridna vozila, besplatan parking i jednostavnija procedura za postavljanje punjača, mere koje bi mogle da pomognu većoj zastupljenosti ekoloških vozila i napominje da su ih primenjivale i druge zemlje. On smatra da je potrebno i digitalizovati i pojednostaviti procedure dodele subvencija i korišćenja poreskog oslobođenja za e-vozila.
Subvencije od 250 do 5.000 evra
Stručnjaci ukazuju da masovnije korišćenje ekološki prihvatljivije vrste vozila doprinosi i smanjenju aerozagađenja koje dolazi iz saobraćaja. Kako bi se podstakla što veća kupovina, od ove godine je i procedura pojednostavljena.
Visina subvencije za moped i laki tricikl iznosi 250, a za motocikle 500 evra. Za hibridna vozila kod kojih se proizvodnja električne energije za dopunu baterija obavlja unutar samog vozila, sa emisijama CO2 do najviše 140 g/km, subencija je 2.500 evra. Hiljadu više je za hibridna vozila, uz obavezu da poseduju spoljni priključak za struju, kao i za električna vozila sa ugrađenim sastavom za produženje autonomije kretanja sa emisijama CO2/km do najviše 50 g/km. Iznos od 5.000 evra dobija se za putničko vozilo sa najviše devet sedišta i lako teretno vozilo isključivo na električni pogon. Iznosi se uplaćuju u dinarskoj protivvrednosti po srednjem kursu NBS na dan uplate.
Pravo na subvenciju za kupovinu mogu da ostvare građani, firme i druga pravna lica koja podnesu zahtev do 31. oktobra 2022. godine. Subvencije se dodeljuju po posebnoj uredbi koju donosi Vlada Srbije posebno za svaku godinu.
Ukoliko se kupuje novo vozilo sopstvenim sredstvima, korisnik je u obavezi da u roku od 15 dana od dana prijema rešenja dostavi ministarstvu ugovor o kupoprodaji vozila, račun za avans, predračun i dokaz o uplati preostalog dela kupoprodajne cene vozila - izvod iz banke.
Ukoliko se kupuje novo vozilo putem finansijskog lizinga, korisnik je u obavezi da u roku od 15 dana od dana prijema rešenja dostavi ministarstvu ugovor o finansijskom lizingu, potvrdu lizing kuće o visini uplaćenog učešća, kao i dokaz o izvršenoj uplati - izvod iz banke. Subvencioniše se samo kupovina novih vozila i nije moguće retroaktivno koristiti subvenciju.
Komentari (1)
filip
02.07.2022 18:14
Električni automobili su prevara veka.Ekološke probleme neće rešiti već naprotiv višestruko će ih povećati.Takodje njihovo forsiranje uz zabranjivanje automobila sa unutrašnjim sagorevanjem naneće ogromnu i nepopravljivu štetu srednjoj i radničkoj klasi.