Biznis vesti

Električna vozila prodavanija od Tesle, za koja nikada niste čuli: Kako kineski automobili osvajaju svet

Komentari
Električna vozila prodavanija od Tesle, za koja nikada niste čuli: Kako kineski automobili osvajaju svet
Električna vozila prodavanija od Tesle, za koja nikada niste čuli: Kako kineski automobili osvajaju svet - Copyright profimedia

Autor: Euronews

24/04/2025

-

19:43

veličina teksta

Aa Aa

Kineski električni automobili izazvali su potres u automobilskoj industriji zahvaljujući pristupačnim cenama, modernom dizajnu i naprednim tehnološkim rešenjima kojima pariraju i daleko poznatijim proizvođačima.

Iz Kine stižu vozila koja su ne samo cenovno konkurentna, nego i ispunjavaju visoke kriterijume - od izuzetnih performansi do atraktivne spoljašnjosti i enterijera.

Tamošnje kompanije kao što su BYD, Great Wall, Geely i Chery šire svoje poslovanje kako bi opstale u izuzetno surovoj konkurenciji na lokalnom tržištu, a za razliku od velikih državnih giganata poput SAIC, BAIC i Guangzhou Automotive, često imaju neobične korene. Primera radi, osnivač Geely-ja je najpre proizvodio frižidere.

BYD, koji je u početku radio na razvoju baterijskih tehnologija, danas je najveći proizvođač električnih automobila na svetu. Neki drugi igrači oslanjaju se na saradnju sa tehnološkim kompanijama kako bi napravili iskorake na polju autonomne vožnje.

Iako njihova imena još nisu toliko zvučna, ozbiljno su uzdrmali automobilsko tržište u celom svetu.

Euronews predstavlja neke od ključnih kineskih kompanija koje se ubrajaju u tu kategoriju i njihove najpoznatije modele:

Great Wall Motors

profimedia

SUV Haval H6.

U okviru Great Wall Motors postoji više brendova, kao što su Haval, Wey, Ora, Poer i Tank, a kompanija se sve više oslanja na inostrano tržište nakon što im je prodaja u Kini opala za gotovo 15 procenata prošle godine, a profit skočio za više od 80 posto.

Imaju fabrike u Rusiji, Tajlandu i Brazilu, gde sa modelom GWM Poer, hibridnim pikapom, konkuriše čuvenom Toyota Hilux-u. Drugi ključni model je hibridni SUV Haval H6.

Great Wall se odlučio za preuzimanje postojećih fabrika – u Tajlandu su kupili bivšu fabriku General Motorsa, dok su u Brazilu preuzeli pogon Mercedesa.

"Neophodno je postići veliku količinu proizvodnje, inače su troškovi previsoki", rekao je predsednik kompanije Vej Đijanđun, poznat i kao Džek Vej.

Chery

profimedia

 

Državni proizvođač Chery reklamira se kao prvi kineski brend koji je započeo izvoz automobila. Do sada su prodali više od 15 miliona vozila u inostranstvu, prvenstveno na tržištima u razvoju – poput Turske i Ukrajine.

Prošle godine su prodali 2,6 miliona vozila, a cilj za 2025. je tri miliona. Brzo šire proizvodnju u Rusiji, Španiji i Latinskoj Americi.

Chery ima zajedničku proizvodnju sa Jaguar Land Roverom u Kini, a sarađuju i sa Huawei-em i Alibabom. I dalje većinu prihoda ostvaruju od vozila na klasični pogon, iako proizvode i male EV modele poput eQ1 (Small Ant) i QQ Ice Cream.

BYD

profimedia

BYD Seagull

BYD je prošle godine nadmašio Teslu u broju proizvedenih EV-ova, a prodao je čak 3,52 miliona modela u Kini, što je rast od 28 procenata u odnosu na prethodnu godinu. Njihova uzdanica su i plug-in hibridi, koje sve više biraju kineski kupci.

Nedavno su predstavili ultra-brzi sistem za punjenje, koji omogućava punjenje vozila za svega pet do osam minuta, a planiraju da izgrade više od 4.000 punjača širom Kine.

I dok se njihovi luksuzni modeli prodaju po cenama oko 40.000 dolara, BYD nudi i pristupačne EV-ove poput Seagull-a koji u Kini košta oko 12.000 dolara.

Geely

profimedia

Geely automobili ispred proizvodnog pogona u Hangdžouu

Geely je možda najpoznatiji kineski brend, a za koji mnogi van Kine nisu ni čuli. Kompaniju je 1997. osnovao Li Šufu u Taidžou, a počeli su proizvodnjom frižidera.

Geely je 2010. kupio Volvo od Forda, stekao udeo u Protonu, zatim i većinski deo u Lotusu. Zajedno sa Daimlerom proizvode Smart automobile, sarađuju i sa Renault-om, a poseduju udeo i u Aston Martinu.

U martu su počeli prodaju SUV modela Geely EX5 u Australiji i Novom Zelandu.

Geely poseduje i Zeekr, premijum EV brend kotiran na berzi u Njujorku. Takođe, sa Volvom dele vlasništvo nad Polestarom.

Wuling

profimedia

Wuling Binguo

Drugi najprodavaniji EV brend u Kini je Wuling, zajednički projekat SAIC-a, General Motorsa i Guangxi Auto-a. Prošle godine su prodali više od 673.000 EV-ova, dok je Tesla imao 659.000.

Wuling se fokusira na male gradske EV-ove, kombije, kao i na mini električne automobile i golf vozila.

Ostali brendovi

profimedia

Xpeng X9

Među druge kineske EV brendove ubrajaju se: Nio, Xpeng, Li Auto i Leap Motor. Tu su i državni giganati kao što su Dongfeng (partner Nissana) i Changan (sarađuje sa Mazdom i Fordom), koji takođe brzo šire ponudu električnih modela.

Konkurencija na kineskom tržištu je sve oštrija, što je i razlog zašto se mnogi proizvođači sve više okreću svetskom tržištu.

AI Preporuka

Komentari (0)

Biznis