Vrednost električnih automobila: Kako se kotiraju na tržištu polovnih vozila?
Komentari04/01/2025
-14:11
U svetu automobila, električna vozila (EV) postaju sve popularnija kao alternativa tradicionalnim vozilima s motorima sa unutrašnjim sagorevanjem. S obzirom na sve veće zabrinutosti za životnu sredinu i potražnju za održivijim rešenjima prevoza, analiza amortizacije električnih automobila postaje ključna tema čime se i bavila Euronews emisija "The Switch". Kako se tržište razvija, važno je razumeti kako električni automobili gube na vrednosti u poređenju sa automobilima na benzin ili dizel.
Šta je amortizacija?
Amortizacija predstavlja razliku između cene koju ste platili za automobil i njegove trenutne tržišne vrednosti. Jedan od najvećih troškova vlasništva, amortizacija počinje odmah nakon izlaska automobila iz prodavnice, a pređena kilometraža i trošenje dodatno smanjuju prodajnu cenu.
U Evropi, većina automobila gubi oko 50 odsto svoje vrednosti u prve tri godine, dok se stopa smanjivanja usporava od četvrte do pete godine. Od osme do desete godine, mnoga vozila su izgubila većinu svoje vrednosti.
Šta utiče na amortizaciju?
Amortizacija zavisi od nekoliko faktora, uključujući pređene kilometre, stanje, ponudu i potražnju, brend i model. Za električne automobile (EV), dodaju se faktori kao što su stanje baterije, tehnološki napredak i javne politike. Italijanska studija pokazuje da nacionalne fiskalne politike značajno utiču na amortizaciju. Na primer, Tesla Model 3 može biti do 8.524 evra jeftiniji od Toyota Corolle zbog subvencija, dok u nekim zemljama može biti skuplji za 6.590 evra.
Porezno opterećenje između ovih modela znatno se razlikuje, od 448 evra do 16.022 evra. Ove razlike imaju značajan uticaj na vrednosti preprodaje automobila širom Evrope. Spoljašnji faktori, kao što su ekonomske krize i usporena proizvodnja, takođe igraju ulogu. Tokom pandemije kovida 19, smanjena proizvodnja dovela je do nestašice, čime su porasle cene rabljenih automobila.
Amortizacija električnih vozila: jedinstveni obrazac
Električni automobili su prethodno pratili drugačiji obrazac amortizacije u odnosu na automobile sa unutrašnjim sagorevanjem. U početku su brže gubili vrednost zbog brzih napredaka u tehnologiji baterija. Noviji modeli sa boljim dometima i bržim punjenjem učinili su starije modele zastarelim. Ključni faktori koji utiču na amortizaciju EV uključuju degradaciju baterije.
Iako noviji električni automobili nude garancije do osam godina ili 160.000 km, zabrinutosti o dugovečnosti baterija i dalje su prisutne. Međutim, podaci kompanije Recurrent pokazuju da je samo 2,5 odsto baterija zamenjeno van proizvođačevih opoziva, što sugeriše sporiju degradaciju nego što se prvobitno strahovalo.
Tehnološki napredak takođe igra značajnu ulogu. Noviji modeli EV pružaju duže domete i brže punjenje, što starije modele čini zastarelim, a brži tehnološki razvoj negativno utiče na vrednost preprodaje starih EV.
Povećanje ponude polovnog EV saturira tržište i smanjuje cene. Povoljni modeli iz Kine dodatno povećavaju pritisak na cene polovnih električnih vozila.
Šta brže gubi vrednost - EV ili običan automobil?
Podaci Autovista Grupe pokazuju da baterijski električni automobili (BEV) brže gube vrednost od automobila sa ICE motorima. Na primer, trogodišnji električni automobili sa pređenih 60.000 km zadržavaju manji procenat prvobitne cene u poređenju s drugim glavnim pogonskim sklopovima u zemljama kao što su Austrija i Nemačka. Hibridni električni automobili (HEV) pokazuju mnogo bolju zadržanost vrednosti, ističući izazove s kojima se BEV suočavaju na tržištu polovnih automobila.
Izveštaj iz septembra 2024. godine pokazuje da su cene polovnih EV u Irskoj opale za 15 odsto u poređenju sa istim periodom prošle godine, usled povećane ponude i agresivnih strategija određivanja cena novih automobila.
Da li postoji tržište polovnih električnih automobila?
Uprkos izazovima deprecijacije, tržište polovnih EV raste. Smanjenje cena stvara priliku za kupce koji možda nisu mogli da priušte nova električna vozila. Kako tehnologija baterija postaje pouzdanija, a poverenje potrošača u električna vozila raste, stope gubitka vrednosti se poboljšavaju, čineći EV konkurentnijim na tržištu polovnih automobila.
Kako će se u budućnosti kretati vrednost EV?
Analitičari u industriji predviđaju buduće vrednosti EV na osnovu faktora kao što su troškovi proizvodnje baterija, porezi na osnovu emisija, putevi za naplatu i državne podsticaje. EU planira zabranu prodaje novih automobila na benzin i dizel do 2035. godine, što će takođe uticati na vrednosti preprodaje EV.
Baterije čine najveći deo troškova proizvodnje električnih vozila, ali se očekuje njihov pad zbog smanjenja troškova sirovina i proizvodnih kapaciteta koji premašuju potražnju. Iako EV tradicionalno brže gube vrednost od vozila sa unutrašnjim sagorevanjem, predviđa se da će se ovaj trend promeniti kako tržište polovnih EV bude sazrevalo. Konačno, amortizacija automobila zavisi od želja budućih kupaca, a sa napretkom tehnologije, očekuje se da će EV bolje zadržavati svoju vrednost tokom vremena.
Komentari (0)