Iz fabrike u Kragujevcu uskoro električni automobil: Srbija uspela da se uklopi u strateške planove "Stelantisa"
Komentari28/04/2022
-21:35
U kragujevačkoj fabrici kompanije "Fijat" od sredine 2024. godine proizvodiće se novi električni automobil. To je epilog današnjeg sastanka predsednika Srbije Aleksandra Vučića i izvršnog direktora kompanije "Stelantis" Karlosa Tavareša. Ovim je, kako je za Euronews Srbija rekao ekonomista Mihailo Gajić, Srbija uspela da se uklopi u strateške planove "Stelantisa", kompanije koja planira da u budućnosti proizvodi isključivo električne automobile.
Ugovor sa "Stelantisom" predviđa investiciju vrednu 190 miliona evra, a Srbija će uložiti svojih 48 miliona evra. Dogovoreno je finansiranje električnog automobila koji će se proizvoditi u Kragujevcu, a posle tranzitnog perioda, od 2024. se očekuje i početak proizvodnje.
"Ovaj dan je važan za Srbiju, počinjemo novu eru u investicijama u Srbiju - imaćemo moderan električni automobil tokom 2024. godine", naveo je predsednik Vučić.
I iako nisu objavljeni detalji, koji se tiču i samog modela automobila, da je ovo izuzetno važna vest smatraju i stručnjaci. Novinar iz Kragujevca Zoran Radovanović navodi da mnogi u Srbiji ne razumeju značaj automobilske industrije.
"Ja moram da kažem da je ova današnja informacija izuzetno značajna vest, ne samo za Kragujevac i Šumadiju već za celu Srbiju jer se Srbija ponovo stavlja na mapu proizvođača automobila u Evropi, i to najsavremenijih generacija - električnih", istakao je Radovanović.
Zbog promenljivog plana rada i smanjene proizvodnje, Kragujevčani već duže vreme brinu za budućnost ove fabrike u Srbiji. Od početka godine, zaposleni u "Fijatu" radili su manje od dve nedelje, a ostatak vremena proveli su na plaćenom odsustvu.
Građani Kragujevca kažu da bi, ukoliko bi došlo do povlačenja kompanije, to bio "krah", te da bi se čak grad vratio na "godine gladi". Kako neki kažu, sve se isuviše razvlači i sve je pod "velom državne tajne".
Gajić: Pretpostavlja se da će u pitanju biti Fiat Panda
"Stelantis" je, inače, multinacionalna korporacija za proizvodnju automobila formirana 2021. godine na osnovu spajanja italijansko-američkog konglomerata "Fijat Krajsler Automobili" i francuske PSA grupe.
Ekonomista Mihailo Gajić kaže da "Stelantis" planiraju da od 2026. godine proizvodi isključivo električne automobile.
"U neku ruku iskoristili smo njihovu stratešku reorijntaciju i mi smo uspeli da se nekeko uklopimo u njihove planove. Jedan od raloga zašto su se PSA grupa i Fijat Krajsler spojili je bio upravo u tome što su imali jaku konkurenciju u segmentu automobila sa niskom potrošnjom zato što nisu mogli da prate konkurenciju. Spajanjem su planirali da promene okvir i prebace na električne automobile. Srbija je jedna mala karika, tako da ćemo i sada verovatno ostati mesto gde se taj automobil sklapa, ali da će se delovi proizvoditi u drugim evropskim i azijskim državama, pa će se ti delovi dopremati ovde. Naravno, za svaku državu je bitno da neka velika fabrika koja je nosilac lokalne privrede u nekom regionu funkcioniše da ne prestane sa radom tako da je pretostavljam "Stelantis" imao prilično bolje adute u pregovorima sa našom vladom. Vidimo da se država obavezala na subvenciju u iznosu od 48 miliona evra", objašnjava Gajić.
U medijima se nagađa o kom će modelu biti reč, a, kako on kaže, pretpostavlja se da će u pitanju biti Fiat panda.
"Pretpostavlja se da je u pitanju električna panda i da bi cena za taj model bila oko 30.000 evra što je na jeftinijem kraju električnih automobila trenutno u Evropi. Ipak, to je i dalje daleko od džepa prosečnog građanina Srbije. Ovo neće biti auto za prosečnog stanovnika Srbije, jer je planirano da se prevashodno pravi za inostrana tržišta", rekao je Gajić.
Šta je sa radnim mestima
S obzirom na to da je prozvodnja novog modela najavljena za 2024. godinu, ostaje pitanje - šta do tada sa radnim mestima?
"Ona će sigurno ostati. Neće fabrika moći da se reši određenog broja zaposlenih, gde bi tek za godinu i po dana ponovo zapošljavala. Ti ljudi će se u međuvremenu snaći, otići negde dalje. Fabrici je taj nivo radne snage koji je tu obučen zaista potreban. Ona će neko vreme trpeti gubitke, kao što je bilo prethodnih godina kada je prema finanijskim izveštajima naša fabrika u Kragujevcu zapravo prozvodila gubitak", rekao je Gajić.
Vrhunac prodaje jedinog kragujevačkog modela Fiata 500L zabeležen je 2014. godine, i od tada je broj prodatih automobila u stalnom padu. Sa druge strane, tu su i opšti problemi koji su pogodili auto-industriju, od nedostataka mikročipova do probema transporta sa delovima.
"Nije Fijat jedini koji je smanjio ili zaustavio proizvodnju u nekoj od svojih fabrika, jednostavno to je sudbina i velikih kompanija u svetu", rekao je Gajić.
Koliko će Srbija uložiti i šta je dobila do sada
Kao što je već napomenuto, Srbija će uložiti 48 miliona evra, a novinar Radovanović ističe da je "Stelantis" vlasnik dve trećine fabrike, a Srbija je vlasnik 33 odsto.
"Kako se ova investicija odnosi na ulaganje u samu fabriku, na opremanje fabrike, a prema nekim mojim saznanjima i na povećanje kapaciteta fabrike, Srbija čak ulaže manje nego što je proporcionalno vlasnik te fabrike", rekao je on.
Fijat je, podsetimo, u Srbiju došao 2008. godine, ali ugovor koji je tada potpisan i dalje nije dostupan javnosti. Teško je utvrditi i tačan iznos subvencija Srbije italijanskoj kompaniji, ali se procenjuje da je država do sada izdvodjila najmanje 300 miliona evra, a uz to idu i brojne druge povlastice.
Gajić kaže da se ne zna koliko je država Srbija uložila tačno novca tokom dosadašnjeg poslovanja, s obzirom na to da je reč o tajnim ugovorima, te da je i pitanje koliko je Srbija zapravo dobila. Na pitanje kako ocenuje dosadašnje poslovanje, Gajić kaže - "pitanje od milion dolara".
"Fabrika nije plaćala porez na dobit, iako je država Srbija kao vlasnik trećine kapitala imala prava na isplatu dividendi od profita te kompanije. Ne znamo tačno koliko je novca Srbija uložila, pošto je to još tajni ugovor a to je praksa preko 10 godina. Neke kalkulacije govore da je iznos, kada se sve sračuna zajedno, zaista se spominje cifra od 300 miliona (evra)", kaže Gajić.
Kako ističe, osim na lokalnom nivou, odnosno u Kragujevcu, ne vidi se šta je dosad puno dobijeno.
"Na nivou grada Kragujevca, gde smo imali neku fabriku koja je bila zapuštena, koja sada funcioniše koliko-toliko uspešno, u smislu da model koji se proizvodio u Fijatu on sa sobom nosio određenu proizvodnju, donosio je plate zaposlenima i to je zapravo značajno za lokalnu privredu u Kragujevcu. To je značajan influks novca za taj grad", dodao je on.
Međutim, on kaže da je za svaku državu bitno da je neka velika fabrika nosilac lokalne privrede, te pretpostavlja i da je "Stelantis" verovatno imao prilično bolje adute u pregovorima sa Vladom Srbije.
Novi moidel spas za fabriku
Zoran Stanić, predsednik granskog sindikata "Nezavisnost", smatra da Fijat ne košta državu.
"I sa proizvodnjom od 20.000 vozila, kolika je bilo prošle i pretprošle godine, ako uzmemo da je prosečna cena 15.000 evra i da je standardna dobit 20 odsto, to znači da je nama zarada 3.000 po vozilu. Kada se ta brojka pomnoži sa 20.000, to je nekih 60 miliona, što je dovoljno za plate i da preko ostane. Mi smo za razliku od komponentaša u boljoj poziciji jer mi imamo vredan proizvod. Oni imaju ogromnu konkurenciju, rade po niskim cenama i svako smanjenje cene ili svaki zastoj njima pravi gubitke. Fijat je tu u boljoj poziciji", kaže Stanić.
On ističe da su za opstanak, međutim, potrebne velike promene i da je novi model za kragujevačku fabriku jedino rešenje.
Komentari (0)