Anonimni rat protiv "Er Srbije": Tri lažne dojave o bombama na letovima za Moskvu za samo nekoliko dana
Komentari15/03/2022
-20:55
Zbog sankcija koje su uvedene Rusiji povodom invazije na Ukrajinu, “Er Srbija” je trenutno jedna od retkih kompanija koja leti za Moskvu. Međutim, u prethodnih nekoliko dana letovi srpske aviokompanije ka Rusiji su osujećeni i to lažnim dojavama o bombama u avionu. Dvaput se avion vratio na beogradski aerodrom nakon poletanja, a jednom nije ni poleteo. To se dešava u trenutku kada je Srbija izložena pritiscima da obustavi letove ka Rusiji kao deo sankcija zbog rata u Ukrajini. Stručnjaci ističu da je komercijalno pitanje prešlo na teren politike.
Prvi put je 11. marta putem mejla prijavljeno da se u avionu "Er Srbije" Airbus A330 na letu JU-652 nalazi bomba, i to ubrzo po poletanju sa aerodroma Nikola Tesla. Avion se vratio, a specijalne jedinice MUP-a su evakuisale putnike i izvršile pretres letelice, nakon čega je utvrđeno da je prijava lažna.
Po istom scenariju, avion za Moskvu je vraćen na beogradski aerodom i juče, a policija je nakon pretresa letelice saopštila da radi na identifikaciji i procesuiranju osobe koja je na mejl Aerodroma uputila lažnu dojavu. Treći put prijava je stigla neposredno pre poletanja aviona sa piste, a posao policiji i tužilaštvu otežava to što su mejlovi poslati sa elektronske adrese u Ukrajini.
Pomoćnik komandanta Posebne jedinice policije "Policijska brigada" potpukovnik Dragan Selaković izjavio je za Tanjug da će vreme pokazati šta je iza svega toga.
"Naše je da radimo i utvrdimo da li je to istina ili laž. Procedura u slučajevima dojave o podmetnutoj bombi u vauzduhoplovu podrazumeva najpre da se avion bezbedno prizemlji, a potom sledi evakuacija putnika sa ličnim prtljagom, potom pražnjenje bunkera sa ostalim prtljagom i na kraju pregled aviona koje specijalisti MUP obavljaju u prisustvu posade aviona", rekao je Selaković.
Pritsci međunarodne zajednice
Dok nadležni organi utvrđuju ko stoji iza sprečavanja "Er Srbije" da leti u glavni grad Rusije, Srbija je izložena pritiscima međunarodne zajednice da se pridruži zabrani avio-saobraćaja ka toj zemlji. O tome je govorio i predsednik Aleksandar Vučić koji je tokom vikenda izjavio da će Er Srbija "ponovo imati samo jedan avio-let za Moskvu".
On je reagovao na objavu prve zamenica ministra spoljnih poslova Ukrajine, Emine Džepar koja je na svom Tviter nalogu izrazila nezadovoljstvo zbog toga što je Srbija među retkim državama u Evropi čiji je vazdušni prostor otvoren za ruske letove. Ona je napisala da je "zarađivanje na ukrajinskoj krvi nedostojno zemlje koja je kandidat za članstvo u Evropskoj uniji".
Vučić je, međutim, rekao da se vodi hajka protiv Srbije kao da ima 200 umesto 100 aviona, a ne dva umesto jednog.
U "Er Srbiji" nisu želeli da komentarišu pritiske kojima je izložena nacionalna avio-kompanija, kao ni mogućnost smanjenja broja ili ukidanja letova za Moskvu.
"Er Srbija ne može da profitira od letova ka Rusiji"
Međutim, urednik vazduhoplovnog portala "Tango Six" Petar Vojinović je rekao da srpska kompanija ne može da profitira od toga, jer let za Moskvu predstavlja jako mali udeo u njenom ukupnom aviosaobraćaju.
"Nije tačno da samo Er Srbija leti za Moskvu. Osuđivati srpsku nacionalnu kompaniju nije toliko realno u političkom kontekstu", rekao je Vojinović.
Među onima koji smatraju da su pritisci prema "Er Srbiji" neprimereni je urednik portala "Aviatica" Dragan Nikolić. On ističe da srpska kompanija trenutno ima 15 letova nedeljno ka ruskoj prestonici, i podseća da su prošle i ove sedmice avioni tri puta bili vraćeni za Beograd zbog lažnih dojava o bombi.
"Ruski avio-prevoznici su obustavili saobraćaj ka svim inostranim destinacijama, a pre toga su bili onemogućeni da koriste vazdušni prostor svih zemalja Evrope osim Srbije i Turske, pa zbog čega nisu ni mogli da dolaze u Srbiju", podestio je Nikolić.
On je istakao da je nešto što bi trebalo da bude čisto komercijalno pitanje prešlo na teren politike.
"Ovakve pritiske ne trpe druge inostrane aviokompanije koje i dalje obavljaju saobraćaj prema Rusiji, već je samo Er Srbija koja čak i sa najnovijim povećanjem ima mnogo manje letova do Rusije nego druge, mnogo veće kompanije poput Turkiš erlajnza ili arapskih avio-prevoznika”, naveo je Nikolić.
Nikolić je napomenuo da čak i ako Er Srbija smanji broj letova, pošto to do sada nije uradila, to neće biti njena odluka već će to uraditi pod političkim pritiskom.
Povećano interesovanje za letove Er Srbije za Moskvu
Britanski Gardijan ranije je objavio tekst u kome se sugerisalo da bogati Rusi koriste letove "Er Srbije" kako bi na mala vrata ušli u Evropu. Međutim, taj tekst je kasnije prepravljen i stavljen je naslov: "Rusi koriste srpsku rupu kako bi izbegli zabranu letova EU", uz obaveštenje o promenama u tekstu.
Britanski list podseća da je Srbija odbila da uvede sankcije Rusiji, ali i da avioni "Er Srbije" mogu slobodno da prelaze vazdušni prostor EU i napominje da je to Srbiju učinilo "jedinim evropskim vazdušnim koridorom koji je ostao otvoren za Rusiju". Gardijan piše da Rusi koji stižu u Srbiju idu dalje uglavnom do Kipra, Francuske, Švajcarske i Italije, a da putuju i u Veliku Britaniju, Sloveniju, Austriju, Nemačku i Španiju.
Kompanija koja analizira podatke o putovanjima, Forvardkiz (ForwardKeys), navela je da se kapacitet na letovima između Rusije i Srbije povećao za 50 odsto u prvoj nedelji marta u poređenju sa nedeljom pre nego što su ruski tenkovi ušli u Ukrajinu, kao i da se očekuje dodatno povećanje kapaciteta.
Komentari (1)
Leopold
15.03.2022 21:05
Šta, iz Turske ili Katara ili Dubaija kao ne mogu da lete svuda po Evropi?? Naravno da mogu, ali oni nisu kandidati za EU!