Biznis vesti

Smanjenje poreza za vozila velike kubikaže - da li je ispravljena "nepravda"

Komentari

Autor: Maja Repić

05/11/2021

-

07:06

Euronews Srbija

veličina teksta

Aa Aa

Vlasnici automobila koji imaju više od 2.000 kubika od januara će plaćati porez od 25 do 65 odsto manje nego sada. Ministar finansija Siniša Mali rekao je da su izmene zakona donete sa ciljem da se ispravi nepravda u postojećem sistemu oporezivanja vozila. 

Kvarovi, održavanje, cena goriva, zamena guma...glavobolje vozača su velike. Tako je odluka o pojeftinjenju registracije vozila iznenadila mnoge. Izmene zakona trebalo bi da omoguće pravedniji sistem oporezivanja vozila.

"To pitanje odsustva pravičnostu i ekonomske efikasnosti u postojećem sistemu oporezivanja motornih vozila je već dugo aktuelan, i taj problem je jasno vidljiv, da postojeći sistem nije ni pravičan, da zaista pogađa više vlasnike automobila veće zapremine i snage koji su stariji, a sa druge strane nema direktno podsticajno dejstvo na prelazak na nove tehnologije. Nedvosmisleno je jasno da je tu reforma neophodna", smatra Saša Ranđelović, profesor Ekonomskog fakulteta u Beogradu.

Porez manji od 25 do 65 odsto

Umanjenje poreza na upotrebu vozila, u kategoriji starosti od pet do osam godina iznosi 25 odsto. Tako će, na primer, vlasnik vozila od 2.000 do 2.500 kubika za registraciju izdvajati 6.000 dinara manje. Kada je reč o starijim vozilima, od 8 do 10 godina, umanjenje poreza na upotrebu biće 40 odsto, dok će najmanje plaćati vlasnici najstarijih vozila gde je predviđeno umanjenje i od 65 odsto. Tako će registracija auta od 2.000 do 2.500 kubika u ovoj grupi od 1. januara biti 14.000 dinara manja. Ostaje ipak nejasno sa kojim ciljem su izmene zakona donete.

"Ako je cilj ravnomernija raspodela poreskog opterećenja, odnosno kako je rečeno da oporezivanje bude srazmerno ekonomskoj snazi, za postizanje tog cilja je bilo neophodno ipak napraviti jednu temeljniju reformu ovog sistema oporezivanja, odnosno porez na motorna vozila vezati za tržišnu vrednost tih vozila. Sa druge strane, ako je cilj bio da on destimuliše korišćenje automobila koji zagađuju životnu sredinu, odnosno ako je ovo neki vid kvaziekološkog poreza, opet ni u tom segmentu se čini da ovaj porez kako je inicijalno postavljen ne dovodi do realizacije tog cilja", smatra Ranđelović.

Novine u zakonu možda će doneti veću ravnopravnost, ali stručnjaci kažu da bi najbolje bilo da se oporezivanje obavlja na osnovu tehničkog standarda motora, ili prema emisiji štetnih gasova. Ovim izmenama ni jedan od ta dva kriterijuma nije ispunjen.

Preporuka za vas

Nova pravila na tehničkom pregledu: Da li će 100.000 vozila imati problem i šta je i dalje sporno

Komentari (0)

Biznis