Za volanom autobusa i penzioneri: Po zakonu ne postoji starosna granica za šofere, pa mogu da voze i u osmoj deceniji
Komentari27/09/2021
-17:55
Nedostatak vozača s jedne strane i male penzije s druge, dovele su do toga da za volan sve češće sedaju i šoferi koji su ušli u osmu deceniju života. Vest da je vozač autobusa koji je u petak uleteo na dečije igralište u Zemunu, star 72 godine, mnoge je iznenadila, ali oni koji se voze gradskim prevozom znaju da on nije usamljen slučaj. Za angažovanje profesionalnih vozača u našoj zemlji ne postoji starosno ograničenje, pa šofer koji dobije potvrdu da je zdrav, praktično može da radi dokle želi. Tako, zbog nedostatka radne snage i felksibilnih propisa, Beograđane sve češće voze i penzioneri.
Na to nas uglavnom podsete incidenti u kojima s vremena na vreme učestvuju vozači seniori. Tako se pre dve godine dogodilo da je na ženu kod Cvetkove pijace naleteo vozač autobusa koji je imao 71 godinu. Tada je u medijima objavljeno da vozače starije od 65 ima samo Konzorcijum privatnih prevoznika i da ih je angažovano ukupno 104. U protekle dve godine, prema najnovijim podacima, broj seniora za volanom se povećao.
U Sekretarijatu za javni prevoz za Euronews Srbija kažu da od 4.961 vozača koji obavljaju javni linijski prevoz putnika na teritoriji grada Beograda, 175 šofera ima više od 65 godina života, što je 3,53 odsto od ukupnog broja vozača.
"JKP GSP Beogradi SP Lasta nemaju vozače preko 65 godina, dok ostali konzorcijumi i prevoznici koji rade u sistemu javnog linijskog prevoza putnika na teritoriji grada Beograda imaju. Konzorcijum Ariva zapošljava 122, odnosno 10,85 odsto, Avala Bus 500 ih ima 47, ASP Strela ukupno pet, a SP Lastra Lazarevac jednog", navode u Sekretarijatu za javni prevoz.
Profesor Milan Vujanić, saobraćajni stručnjak, u izjavi za Euronews Srbija kaže da na osnovu Zakona o bezbednosti saobraćaja ne postoji ograničenje niti smetnja za angažovanje penzionera, što daje slobodu prevoznicima da zapošljavaju i sugrađane koji su završili regularan radni vek.
"Postoji lekarska komisija koja to kontroliše, pregledi su rigorozniji i češći, što su veće godine. Ali, ostavljeno je da taj čovek sam odluči da li želi da vozi. Sama činjenica o broju godina ne mora da utiče na ponašanje vozača i na kvalitet njegove vožnje. Može nekad bolje da vozi onaj koji je stariji", smatra Vujanić.
Penzioneri jeftiniji i iskusniji
Prevoznicima to uglavnom odgovara, a najviše, jer ih penzioneri manje koštaju. Plaćaju ih po satu i nemaju obavezu ulate poreza i doprinosa. U sindikatima tvrde da im kolege koje su otišle u penziju, a i dalje su angažovani, obaraju cenu rada. Oni dobijaju penziju od 30.000 do najviše 50.000 dinara, a po satu kod privatnika ih plaćaju oko 400 dinara. Zato se poslodavcu isplati da angažuje seniore, umesto da podignu plate onima koje zapošljavaju u stalni radni odnos. Prema podacima sindikalaca, plata vozača je od 65.000 do 72.000 dinara, dok najviše mogu da zarade oko 120.000 dinara, sa svim dodacima, noćnim radom i procentom od prodaje karata.
U sindikatima kažu i da su kontrole za zapošljavanje u Gradskom saobraćajnom preduzeću rigorozne i da mnogi ne prođu psihološke testove, ali da im to ne smeta da se posle zaposle kod privatnika, gde takvih provera nema.
Problem sa nedostatkom vozača nije samo naša boljka, imaju ga u celoj Evropi, jer ovaj posao spada u kategoriju teških profesija, pa šoferi mogu da biraju zemlje u kojima su bolje plaćeni. Direktor udruženja prevoznika Srbijatransport Goran Aleksić kaže da prevoznici nemaju veliku mogućnost izbora radnika, jer je kadar loš.
"Vozači su sve stariji, a mladih nema. Oni najiskusniji odlaze u inostranstvo i tako se pravi negativna selekcija. U Evropi hoće da prime stranca samo do određene starosne graice, dok je u punoj snazi i može da radi. U ovom sektoru je zbog toga kvalitet radne snage kod nas drastično opao poslednjih godina. Čak i oni koji naprave prekršaj kod jednog poslodavca, kradu ili piju na poslu, lako nađu posao kod sledećeg prevoznika, jer su svima potrebni radnici", tvrdi Aleksić.
Damir Okanović iz Komiteta za bezbednost saobraćaja ističe da po slovu zakona profesionalni vozači mogu da voze i posle 65. godine, tako da poslednju reč imaju doktori iz medicine rada, koji obavljaju lekarske preglede.
"Tu imamo dve bitne stvari - ne može se polemisati o iskustvu penzionera, jer ga sigurno imaju mnogo više od mladih koji tek sedaju za volan, ali s druge strane, čula, refleksi i ostalo su pitanje za medicinske stručnjake. Ako ispunjavaju te uslove, mogu da voze", smatra Okanović.
Prema podacima Republičkog fonda za penzijsko i invalidsko osiguranje u Srbiji zvanično radi oko 60.000 penzionera. Preko autorskih ugovora ili ugovora o delu angažovano je 42.000 njih, a ostali su osnivači radnji i drugih privrednih društava.
Komentari (0)