Sa 18 godina za volan kamiona? Srbiji nedostaje 10.000 vozača, udruženja predlažu nižu starosnu granicu
Komentari08/06/2021
-08:44
U Srbiji ima oko 100.000 vozača koji se komercijalno bave prevozom robe ili putnika, od kojih je oko 85.000 za volanom kamiona, dok oko 15.000 vozi autobuse. Mnoge od onih koji su otišli u evropske zemlje korona je tokom prošle godine vratila u Srbiju, a prevoznici su imali manje posla, pa je pandemija na kratko ublažila jaz kada je u pitanju hroničan nedostatak radnika u ovom sektoru.
Privreda se polako oporavlja i potreba za šoferima opet raste, a predstavnici Poslovnog udruženja drumskog saobraćaja "Srbijatransport" i "Panontrasporta" smatraju da ovo pitanje treba sistemski rešiti – izmenom Zakona o bezbednosti saobraćaja. Dva udruženja su, zajedno sa Auto-moto savezom Srbije, u dopisu ministru Tomislavu Momiroviću tražila snižavanje starosne granice za vozače u skladu sa evropskim propisima.
Oni napominju da je, u skladu sa Direktivom EU 2018/645, uvedena mogućnost snižavanja starosne granice za upravljanje određenim kategorijama vozila, pa je u Evropi dozvoljeno da, ukoliko vozači imaju CPC kvalifikaciju, starosna granica bude 18 godina za vozače kamiona, a 21 godina za vozače autobusa u kategoriji za linijski prevoz putnika do 50 kilometara.
Udruženja podsećaju da je, u Evropi ako je reč o domaćem prevozu, starosnu granicu moguće spustiti i na 18 godina za upravljanje vozilima C kategorije i D kategorije bez putnika i 20 godina za upravljanje vozilima D kategorije sa putnicima.
Na birou nema zainteresovanih za vožnju
"Na birou nema vozača, a da hoće da rade. Ima osoba sa kategorijom C za kamion ili D za autobus, koji traže posao po nekoj drugoj kvalifikaciji. Godišnje iz srednjih škola sa 18 godina izlazi oko 1.000 vozača motornih vozila sa C kategorijom, a nedostaje godišnje bar još 2.000 profesionalnih vozača", kaže Goran Aleksić, direktor "Srbijatransporta".
On napominje da problem raste iz godine u godinu, jer je prosečna starost vozača sada oko 54 godine i ističe da je mnogo penzionera za volanom kamiona ili autobusa.
"Mora značajno da se podmladi kadar, da se penzioneri zamene i da se popuni nedostajući broj koji se sada procenjuje na oko 10.000 vozača, koliko je bilo pre korone, a verovatno će ovako biti i od jeseni, " upozorava Aleksić.
On navodi i primer da, po trenutnim propisima vozači mogu da voze autobus tek sa 24 godine, a moraju imati pre tog dve godine iskustva sa C kategorijom, odnosno kamionom. Oni koji počnu da voze kamion, kako kaže, teško se posle opredeljuju za autobus i tu nastaje jedan od problema za autoprevoznike.
"S obzirom na to da u Srbiji od prošle godine funkcioniše sistem obuka za CPC u licenciranim i ovlašćenim centrima širom Srbije, ne postoje ni pravne ni tehničke prepreke da se propisi EU ne implementiraju u domaće zakonodavstvo. Smatramo da je ovakva izmena zakonskih propisa u Srbiji od velikog interesa za održivost drumskog transporta i u skladu je sa procesima usaglašavanja poslovnog ambijenta sa EU propisima", navodi se u dopisu koji je upućen Ministarstvu saobraćaja.
Na pitanje kako bi odluka o spuštanju starosne granice za vozače uticala na bezbednost saobraćaja i da li su spremni da sa 18 godina voze autobus, a sa 21 kamion, Damir Okanović iz Komiteta za bezbednost saobraćaja odgovara da bi uz rigoroznu selekciju i kvalitetnu obuku mogla da se nadomesti razlika u godinama.
"Problem manjka vozača je realnost sa kojom se moramo suočiti i kojoj se moramo prilagoditi, naravno tako da ne narušimo bezbednost saobraćaja", kaže Okanović za Euronews Srbija.
Nestašica šofera na globalnom nivou
Predsednik Zajednice saobraćajnih škola Srbije Miroslav Macura i direktor Saobraćajno-tehničke škole Zemun kaže da je nedostatak vozača sa kojim se suočavaju domaći prevoznici deo globalnog problema koji pogađa i druge zemlje i koji se tiče ekonomskih migracija.
"Nama bi odgovaralo snižavanje starosne granice, jer bismo možda mogli da upišemo više odeljenja prvog razreda. Interesovanje za ovaj smer je dobro i sva mesta se popune u junu. Ali, niko ne može da utiče na to šta će đaci posle završene škole. Oni idu tamo gde im je bolje, kao i građani drugih zemalja. Evropa se prazni od juga ka severu, jer stanovništvo iz Hrvatske, Rumunije i Bugarske odlazi u razvijenije zemlje i onda je normalno da moraju da nadomeste taj broj ljudima iz Srbije i drugih država regiona", kaže Macura.
Sekretar Republičkog odbora Samostalnog sindikata zaposlenih u saobraćaju Ranko Božić, smatra da se odlaganjem zapošljavanja zbog starosnog uslova od 21, odnosno 24 godine, postiže kontraefekat i da se tako značajan deo mladih prktično uzalud školuje.
"Žao mi je te dece, jer dobiju dozvolu, a moraju da čekaju godinama da bi seli za volan. Oni u međuvremenu izgube volju i prelaze u druga zanimanja. Trebalo bi da odmah posle diplome mogu da rade, da voze manje kamione ili da rade kao ispomoć u krugu preduzeća, bar da parkiraju, odvoze i dovoze autobuse, ako već ne smeju da voze putnike", kaže Božić.
On napominje i da bi veće plate u sektoru saobraćaja sigurno doprinele da se više mladih odluči za ovu profesiju, ali i da ostane u Srbiji.
Komentari (0)