Biznis vesti

Budućnost Jute pod znakom pitanja: Račun u blokadi, da li bi putnici mogli da ispaštaju?

Komentari

Autor: Euronews Srbija

07/11/2024

-

15:57

Euronews Srbija

veličina teksta

Aa Aa

Račun Nacionalne asocijacije turističkih agencija već nedelju dana je u blokadi, a kako su naveli iz te organizacije, ukoliko se ne pronađe adekvatno rešenje za otplatu, YUTA bi mogla da prestane sa radom.

Prema informacijama sa sajta Narodne banke Srbije, račun je blokiran na osnovu prinudne naplate u iznosu od oko 140.000 evra.

Aleksandar Seničić, direktor YUTE, objasnio je u razgovoru za Euronews Srbija kako je došlo do ove blokade, istakavši da problem potiče još iz doba pandemije virusa korona.

"Tada smo odlučili da zaštitimo agencije i osiguravajuća društva, ugovarajući osiguranja koja su agencijama bila neophodna za obavljanje njihove delatnosti, pre svega osiguranja od rizika propadanja. Ugovorili smo ih za veliki broj agencija, preko 200 ih je uključeno u sistem", kaže Seničić i dodaje da je takav sistem pokazao dobre rezultate, s obzirom na to da je veliki broj ljudi obeštećen.

Ističe da je u to vreme napravljen najveći promet u osiguravajućim društvima, oko sedamdesetak miliona dinara.

"Korona nas je sve zatekla, agencije su u jednom trenutku odbijale da plate te polise osiguranja, dok smo mi, kao ugovarači, bili dužni da te novce isplatimo osiguravačima“, objašnjava Seničić.

Dodaje da je u međuvremenu naplaćen veliki deo tog iznosa koji je prebačen osiguravačima, ali da je ostao dug od oko 25 miliona dinara.

"Taj dug je nastao pre svega zbog toga što je određeni broj agencija prestao sa radom. Ostali su dužni za polise koje nismo mogli da naplatimo ni u procesu prinudne naplate – nisu mogli da izvršavaju nijednu obavezu", naglašava.

Zatečeni novonastalom situacijom

YUTA je prošle godine napravila novi reprogram duga i platila polovinu od 25 miliona dinara. Danas, sa svim kamatama, ostaje dug od 13,5 miliona dinara.

"Obavestili smo osiguravajuću kuću da nemamo sredstava, a da smo već izmirili 15 miliona dinara. Mi nismo na budžetu; samofinansirajuća smo institucija koja ne stvara profit i ne možemo se baviti komercijalnim delatnostima. Pokušali smo da pronađemo neko rešenje, predložili smo da eventualno kroz marketinške usluge prebijemo deo duga, međutim, prinudna naplata je započela bez ikakvih razgovora“, objašnjava Seničić.

Euronews Srbija

 

On naglašava da ih je novonastala situacija zatekla, te sada traže adekvatno rešenje.

"Razgovaramo sa državom, kao i sa nekim potencijalnim donatorima i sponzorima. Nažalost, mislim da više nije realna opcija da tražimo pomoć od turističkih agencija, jer su nam već jednom dale novac koji je prebačen osiguravačima", dodaje.

Ono što posebno zabrinjava jeste da, ukoliko se rešenje ne pronađe do kraja godine, YUTA bi, nakon 70 godina poslovanja, mogla da zatvori svoja vrata.

"Ta tradicija bi morala da ode u istoriju i otvorila bi prazno mesto za veliki broj usluga koje smo pružali na tržištu, kako putnicima, tako i turističkim agencijama. Zastupali smo turističke agencije i uradili mnogo za njihov opstanak, posebno tokom pandemije, ali i nakon nje", zaključuje Seničić.

Putnici bi najviše trpeli

Direktor YUTE ističe da tokom godine kroz prostorije Nacionalne asocijacije turističkih agencija prođe između pet i osam hiljada ljudi, dok telefonsku liniju pozove desetine hiljada, najviše tokom letnje sezone.

"Godine su bile potrebne da se takav sistem uspostavi. Još uvek smo optimisti i tražimo rešenje. Nećemo dozvoliti da dignemo ruke", kaže Seničić, dodajući da su, u slučaju prestanka rada YUTE, putnici zaštićeni i uvek se mogu obratiti državnim organima, odnosno Turističkoj inspekciji.

Veruje i da će turističke agencije pronaći model i način organizovanja u nekom drugačijem obliku, ukoliko do toga dođe, s obzirom na prazninu koja će nastati između turističkih agencija i države.

"Putnici su ti koji bi najviše trpeli. Posredovali smo u mnogim situacijama kada su bili oštećeni. Podsećam da smo 2018. godine imali agenciju koja je propala i ostavila dug od 600.000 evra, a čak 600 putnika je obeštećeno u roku od samo dva meseca. Kontrolisali smo čitav proces i organizovali tzv. repatrijaciju putnika sa lica mesta o našem trošku", podseća Seničić.

Nacionalna asocijacija turističkih agencija YUTA trenutno broji šest zaposlenih, od čega su četvoro u stalnom radnom odnosu, kao i dva advokata.

Komentari (0)

Biznis