Biznis vesti

Temu i Shein podižu cene: Carine Kini najavile kraj "zlatnog doba" onlajn trgovine

Komentari
Euronews Srbija

Autor: Euronews Srbija

25/04/2025

-

16:53

veličina teksta

Aa Aa

Onlajn trgovac "Temu" je saopštio da su zbog nedavnih promena u globalnim trgovinskim pravilima i carini, njihovi operativni troškovi porasli i zbog toga najavio da će u SAD povećati cene svojih proizvoda počevši od danas. 

Mnoge je iznenadila činjenica da je njihov najveći rival "Shein", objavio gotovo identično saopštenje, što govori da dve kompanije zajedno imaju vrlo sličnu strategiju i da je u pitanju način da izbegnu sve negativne posledice visokih carina koje je nametnula administracija Donalda Trampa. 

Od kada je Tramp najavio visoke carine na uvoz robe iz Kine, obe onlajn prodavnice zabeležile su značajan rast prihoda. Samo u prvih 11 dana aprila "Shein" imao skok od 38 odsto, a "Temu" još veći rast od 60 odsto. 

Na društvenim mrežama pojavili su se i oni koji su u danima uoči 25. aprila obaveštavali sve zainteresovane da su to zapravo poslednji trenuci kada će moći da kupe svoju omiljenu robu po niskim i pristupačnim cenama. 

"Shein" i "Temu", prodavci svega praktično od mobilnih telefona, do igračaka, zapravo su koristili činjenicu da nisu oporezovani njihovi proizvodi zbog toga što je roba ispod 800 dolara u Americi neoporezovana na prelasku granice. Tako su oni uspevali da drže niske cene i praktično da uništavaju svoju konkurenciju. 

Sada se postao problem što su njihovi proizvodi praktično 90 odsto proizvedeni u Kini, tako da su morali da su potpali pod carinsku stopu od 145 odsto. 

Carine koje je Trump najavio od 22. aprila stavljene su u svim zemljama na pauzu od 90 dana, osim u Kini, a iz SAD stižu najave o mogućnosti da porastu čak na 245 odsto. Šta će zapravo biti nije jasno, jer ima onih poput ministra finansija Skota Besenta koji smatraju da je carinski rad sa Kinom neodrživ, a sam Tramp je u svojim poslednjim izjavama konstatovao da su carine za Kinu veoma visoke i da će biti znatno smanjene, ali je upozorio da neće biti u potpunosti ukinute. 

Posledice mnogi već sada osećaju, a razlog za to je, pre svega, činjenica da su i "Temu" i "Shein" smanjili oglašavanje na društvenim platformama poput Fejsbuka, TikToka, X-a i drugih. "Temu" je smanjio dnevnu potrošnju za 31 odsto, a Shein za 19 odsto i to sigurno ove velike tehnološke kompanije već sada osećaju. 

Na drugoj strani je opala i prodaja ovih aplikacija u američkim App Store-ovima. "Temu" je na Apple Store-u pao sa trećeg na čak 85. mesto, a Shein sa sedmog na 80. što sve ukazuje na to da su zlatni dani onlajn trgovine, bar kada je reč o Americi, zauvek završeni.

AI Preporuka

Komentari (0)

Biznis