Počela četvrta faza bojkota: Efektiva poziva potrošače da u aprilu ne kupuju u Maksiju i na gašenje aplikacije
Komentari01/04/2025
-15:09

Nakon dvomesečne akcije bojkota velikih trgovinskih lanaca sprovedene u tri faze, Udruženje "Efektiva" pozvalo je potrošače da od 1. aprila pa do kraja meseca izbegavaju kupovinu u Maksiju. Najveći broj predloga potrošača bio je da se u četvrtoj fazi bojkotuje jedan trgovinski lanac na mesec dana. Cilj bojkota je isti - trajno sniženje cena hrane.
Iz "Efektive" najavljuju da će tokom četvrte faze bojkota biti pojačana kampanja.
"Napravili smo već flajere koje ćemo da ponudimo ljudima da štampaju i ko god može da deli ispred Maksija, da stavlja na parkinge, na brisače automobila. Pozvaćemo ljude da ugase aplikacije. Znači maksimalno da se pritisne Maksi, jer Maksi je očigledno ključ cele priče", rekao je za Euronews Srbija Dejan Gavrilović iz "Efektive".
On kaže da je pre mesec dana poslao dopis Maksiju dopis i preneo da potrošači Maksi percepiraju kao najveći problem, da je tražio razgovor, ali da mu na dopis nisu odgovorili.
Koja je preporuka potrošačima?
Pošto je 1. aprila počela nova, četvrta faza bojkota, preporuka je uvek da se ne kupuje kod svih pet trgovinskih lanaca, rekao je Gavrilović.
"To važi sve vreme, ali je sad fokus baš na Maksiju. Znači, da se izbegne Maksi po svaku cenu, pa ako je izbor Maksi ili DIS, idi u DIS, nemoj u Maksi. Ali ako možeš, nemoj ni u DIS, idi na neko treće mesto. Prioritet je ne kupovati kod ovih pet trgovinskih lanaca, ali maksimalno da se izbegne Maksi. Maksi na maks", kaže on.
Tokom dva meseca bojkota, dodaje on, iskristalisalo se da ljudi najviše percepiraju Maksi i da su u prvoj anketi o bojkotu izglasali da Maksi bude prvi na redu.
On kaže da Maksi ima najveći udeo na tržištu, najveći broj objekata, najveći broj zaposlenih, najveći uticaj, najveću pregovaračku moć na dobavljače, najveći prihod i najveći profit.
"Ako nagovorimo njih da snize cene, a i te kako imaju prostora, onda samo zamislite da oni odjednom postaju market koji ima 20 odsto niže cene od ostalih. Znači, svi kreću kod njih da kupuju, niko ne kupuje kod ovih ostalih i to onda natera i ostale da snize cene", navodi Gavrilović.
Inače, najpre je bio jednodnevni bojkot 31. januara na koji je, kako navode u Efektivi, odziv bio odličan.
Naredni bojkot je bio od 10. do 14. februara, kada je Efektiva pozvala da se bojkutuje pet trgiovinskih lanaca.
Krajem marta završena je treća faza bojkota pet najvećih trgovinskih lanaca od kojih je četiri, kako navode u Efektivi, i Komisija za zaštitu konkurencije osumnjičila za dogovoranje o cenama.
Redosled bojkota pojedinačnih trgovinski lanaca na po nedelju dana izglasali su potrošači.
Kakvu su poruku poslali potrošači
U "Efektivi" ocenjuju da je odziv potrošača na bojkot bio zadovoljavajuće dobar i da su poslali prilično jasnu poruku trgovcima.
Tanjug/HINA/Lana Slivar Dominić
Gavrilović kaže da je dokaz i negativan efekat na njihovo poslovanje, navodeći da su u Maksiju otpuštali omladince, a u DIS-u smanjili plate.
"Insajderski nam ljudi dojavljuju iz pojedinih objekata, recimo Maksija, da im je promet pao na pola. Negde nam kažu da gotovo da se bojkot ne oseća. Ali kada se uproseči na nivou Srbije, neka je pad prometa bio i 20-25 odsto, to je ozbiljan udarac za njih", rekao je Gavrilović.
On kaže da dobijaju informacije da dobavljači za pojedine proizvode kažu da im otkad traje bojkot, slabo naručuju i da im je to baš problem što, dodaje, znači da je pala i prodaja.
"Dobijamo informacije da su nekih dobavljači pojedinim trgovcima prestali da isporučuju jer, kako kažu, ne plaćaju im. Čim ovi maloprodavci njima ne plaćaju, znači da nemaju para ili nemaju potrebu da naručuju, jer im ne ide ili im ne ide u tom obimu kao pre", navodi Gavrilović.
On zato kaže da je bojkot sigurno, koliki god da su finansijski efekti, a kojih očigledno ima, sigurno mnogima promenio način razmišljanja potrošača, probudio u njima tu neku želju za buntom i otporom, i želju da sačuvaju deo svog novca.
Da li su trgovci pokazali dobru volju da spuste cene?
Govoreći o prethodnoj, trećoj fazi bojkota pojedinačnih trgovinskih lanaca na nedelju dana, Gavrilović je rekao da nijedan od pet trgovinski lanac nije spustio redovne cene na nivo koji priželjkuju potrošači, ali da su neke redovne cene otišle dole i da su akcije koje imaju trgovci većeg obimom nego pre.
"Veći broj proizvoda je obuhvaćen i ta sniženja su veća nego ranije. Recimo poslednjih par nedelja imali smo prilike da kupujemo mleko po 80 dinara za litar na akciji. Kad je poslednji put bilo mleko 80 dinara pa i na akciji? Ne znam kada je to bilo poslednji put s obzirom na to da kada i bude na akciji, košta 105 dinara", rekao je Gavrilović.
On kaže i da je tako, na primer, toalet papir čija je redovna cena 500 dinara, a na akciji 250, sada košta 230 dinara.
Dodaje i da je redovna cena supe iz keseice do skoro bila od 130 do 150 dinara.
"Kad bude na akciji košta 100-105 dinara. Sad je na akciji bila u Univeru za 80 dinara", rekao je Gavrilović.
On naglašava da trgovci time faktički priznaju ono što oni tvrde da su cene u Srbiji visoke.
"Ali, nisu uradili ono što bi svi mi pre očekivali da kažu - e okej, važi od sutra, evo sve cene 30 odsto dole", rekao je Gavrilović.
Komentari (0)