Kutija od vune za transport hrane osvaja svet: Marinković za Euronews Srbija o uspehu svog startapa
Komentari16/01/2025
-18:40
Verovali ili ne, postoji zdrava zamena za ambalažu od stiropora, koji inače na toploti postaje kancerogen. Kako je došao na ideju da osmisli kartonsku kutiju koja je postavljena vunom za transport hrane i lekova, o tome je za Euronews Srbija govorio agroekonomista i inženjer poljoprivrede Nikica Marinković.
Kod zanimljivih i inovativnih startapova, kakav je ovaj, postavlja se pitanje kako je došlo do ideje da se napravi proizvod koji je alternativa stiroporskim ambalažama koje nisu dobre za zdravlje.
"Pre ove kutije je u stvari došao jedan prvi start-up. To je bio internet servis za dostavu hrane, bukvalno od poljoprivrednika do vrata naših potrošača u Beogradu. U pitanju je bila organska i domaća hrana. U jednom od razgovora sa našim kupcima, oni su mi rekli da je naš biznis super, ali da im ne dostavljamo organsku hranu u kutiji od stiropora. Ja sam pitao zašto, pa mi je rečeno da se ta kutija od stiropora pravi od nafte, kancerogena je na visokim temperaturama, teško se reciklira i treba do milion godina da se razloži u zemlji i u vodi. I onda sam ja malo porazmislio i iz prethodnih iskustava u kojima sam kao student radio na projektu Ujedinjenih nacija za razvoj poljoprivrede u Srbiji i Crnoj Gori, došao sam do jednog saznanja da se u stvari vuna kod nas baca jer je izuzetno jeftina, lošeg je kvaliteta i ne isplati se uopšte za dalju preradu", ističe Marinković i dodaje:
"Tako da sam ja od te vune od naše domaće rase pramenka napravio jedan prototip. I pre već više od deset godina u Švedskoj 2014. godine dobio sam prvu nagradu za tu ideju, odnosno jednu od nagrada na Smart Living Challenge-u u Stokholmu. Tako da je sve to krenulo u stvari od prvog startapa da bi se završilo sa ovakvom kutijom", kaže Marinković.
"Glavno tržište je van granica Srbije"
On je i predstavio proizvod svoje firme, tj. kutiju za transport hrane i lekova.
"Vuna je kompresovana, odnosno nalazi se u vodonepropusnom papiru. Može da se kvasi, može da se koristi više puta, nije samo za jednokratnu upotrebu, nego može i 50 i više puta da se koristi", kaže on i dodaje:
"Previđena je i za hladan i za topli lanac, tako da može i zimi, na primer, da drži temperaturu i da se transportuje pica od picerije do dostave. Pogodna je i za voće, povrće, meso, mleko, jaja, tako da ima sve što zahteva hladan lanac u transportu".
On objašnjava i to da je istraživanje o idealnim merama za kutiju, kao i ispitivanje tržišta, trajalo dugo.
"Krenuo sam pre deset godina, ispitivali smo tržište i ispostavilo se da je sad pravi trenutak, naročito od prošlog leta, kada su bile veoma visoke temperature, preko 40 stepeni, a tada je naročito bio problem oko transporta sladoleda. Tako da su sad odjednom ljudi počeli da naručuju, ne samo u Srbiji, nego i u Rumuniji, u Poljskoj, Engleskoj, Norveškoj, Austriji i tako dalje", kaže on i dodaje:
"Standardna veličina je od 20 litara. Međutim, pravimo i po porudžbini. Tako da možemo napraviti manje i veće i sa nekim drugim logom. Ovo je naš logo, WoolaPack, tako se zove proizvod. Tako da smo totalno fleksibilni i po zahtevima tržišta radimo", ističe on.
Cene kutija za transport su, tvrdi Marinković, pristupačne u odnosu na kvalitet koji nude.
"Ova jedna kutija košta isto koliko je jedna kutija, na primer, od 20 litara od stiropora. Debljina je, na primer, četiri centimetra, tako da je od 5 do 10 evra. U zavisnosti, takođe, od debljine vune iznutra. Nekome je potrebno samo za sat vremena. Onda stavljamo vunu koja je tanja, ili, na primer, četiri ili više centimetara ukoliko treba do 72 sata da drži temperaturu između dva i sedam stepeni tokom transporta", kaže on i dodaje:
"Najviše ih naručuju ljudi koji imaju te neke male e-commerce biznise vezane za hranu, za prirodnu kozmetiku, zatim restorani, i farme koje dostavljaju od svoje farme do potrošača. Takođe nam traže neke apoteke, pošto radimo, na primer, koverte za pojedinačan transport lekova i tako dalje. Glavno nam je tržište van Srbije".
"U proizvodnji učestvuje najviše 10 ljudi, ali je u planu širenje"
Marinković kaže i to da je sa svojim proizvodom učestvovao i na najvećim svetskim izložbama i takmičenjima.
"Prvo smo se probili van pa tek onda u Srbiji, nakon te nagrade u Švedskoj, onda smo na kraju završili u Dubaiju, na Expo 2020. Doneli smo i nagradu iz Rijada, iz Saudijske Arabije, sa Svetskog prvenstva u preduzetništvu iz 2023. godine, od 30.000 start-upova, kutija je završila među prvih 40, tako da tu je bio nagradni fond milion dolara, međutim nismo uspeli među prvih 10 da dođemo, nažalost, bilo je stvarno jako dobrih startapova, ali eto, od 30.000 u 40 najboljih, mislim da je to uspeh", kaže on.
Proizvodnja kutija se odvija u Vršcu, a s obzirom da se ne radi o velikom biznisu, broj zaposlenih se povećava po potrebi.
"Imamo najviše do 10 ljudi, u zavisnosti od porudžbine, tako da sad gledamo da skroz automatizujemo proces proizvodnje, tako da možemo da odgovorimo na potrebe tržišta i kod većih kupaca, pošto po Evropi su uglavnom manji kupci, međutim, Saudijska Arabija, Emirati, tamo gde je puno toplije, gde je način života drugačiji, gde puno mora da se voze kola, gde su velike vrućine, onda oni zahtevaju velike količine, tako da pokušavamo sad da se probijemo, ali moramo sa količinama da odgovorimo", zaključuje on.
Komentari (0)