Biznis vesti

Autobusi umesto tramvaja: Kakvi su planovi za uklanjanje Starog savskog mosta i kako će funkcionisati saobraćaj

Komentari

Autor: Euronews Srbija/Slaven Dimitrić

26/07/2024

-

15:54

Euronews

veličina teksta

Aa Aa

Pripremni radovi za uklanjanje Starog savskog mosta su u toku, a trebalo bi da traju do 1. novembra. I dok gradonačelnik Beograda Aleksandar Šapić najavljuje da će most biti zatvoren za saobraćaj, opozicija protestuje i zabrinuta je zbog, kako navodi, nedostatka urbanističkog plana i dozvola za rušenje Starog savskog mosta. 

Jedan od organizatora protesta Đorđe Miketić tvrdi da most nema dozvolu za rušenje i postavlja pitanje kako će građani sa novobeogradske strane da idu na posao u centar grada.

"Znam da ovaj most nema dozvolu za rušenje, oni nemaju rešenje za rušenje mosta, još uvek su u sivoj zoni, ovi svi radovi koje rade su faktički u sivoj zoni, ilegalni. Ljudi iz Milentije Popovića, kako će oni sada idu na posao u centar rada", naveo je Miketić za Euronews Srbija. 

Gradonačelnik Beograda kaže da Stari savski most nikada nije ni dobio građevinsku dozvolu i dodaje da novi plan saobraćaja od Milentije Popovića do Nemanjine tokom radova na Savskom mostu predviđa da se saobraćaj preusmereni na Brankov most. 

Umesto tramvaja građane će prevoziti autobusi, a Šapić je opisao trasu. 

"Kretaće iz Milentija Popovića, ulaziće ovde u ovaj zemunski put, ići će dole oko njega, skretaće pre mosta levo ka Brankov mostu, onda će ići desno, prelaziće Brankov most, onda se isključujete desno dole na Gavrila Principa", rekao je Šapić. 

Šta kažu građani

Savski most su izgradili Nemci za vreme nacističke okupacije, i umesto kao privremeno rešenje most je u upotrebi više od 80 godina. 

To je most preko kojeg ide i drumski i tramvajski saobraćaj. Stručnjaci ukazuju na to da se 15 odsto saobraćaja svakodnevno odvija preko njega.

Fonet/Milica Vučković

 

Građani su podeljenog mišljenja oko njegovog uklanjanja, ali prevladava podrška za ovaj korak. 

Jedna građanka Beograda nije krila iznenađenje zbog rušenja mosta upitavši da li to može da se spreči, dok njen sugrađanin smatra da je most "starudija", da treba napraviti novi i da je stari ionako bio privremen.

Još jedna građanka sa kojom je razgovarala ekipa Euronews Srbije smatra da je opravdano uklanjanje tog mosta, ali navodi da treba popraviti i Pančevački most ili napraviti novi. 

Kako treba da izgleda novi most?

Saobraćajni inženjer Dragomir Lukić smatra da je odluka o uklanjanju Starog savskog mosta ishitrena, navodeći koje su se sve ideje u vezi sa tim mostom pojavljivale prethodnih godina. 

On za Euronews Srbija kaže da su potrebna tri mosta, a ne jedan, jer su u pojedinim periodima dana, pogotovo za vikend i pred kraj radnog dana, svi mostovi koji prihvataju saobraćaj motornih vozila zakrčeni i da je to osnovni problem. 

Povodom plana da se saobraćaj preusmeri na Brankov most dok budu trajali radovi na starom mostu, Lukić kaže da su mogli da se uklone stubovi Starog železničkog mosta, koji nije u upotrebi šest godina, i da se na njegovim stubovima izgradi most za motorna vozila. 

"I to je moglo da se uradi za 2-3 godine i taj most ne bi bio skup, koštao bi možda jedno 15-16 miliona evra, jer bi bio čelični gredni most kutijaste konstrukcije, širina bi bila negde oko 8,5 metara, ali on bi prihvatio taj saobraćaj", rekao je Lukić. 

Celo gostovanje Dragomira Lukića možete pogledati u video snimku u nastavku.

Euronews

Kada je u pitanju most koji bi se izgradio na mestu Starog savskog mosta, Lukić navodi da nije potreban ni tako veliki ni tako skup most. 

"Nije tačno da je Dunavska komisija dala preporuku da plovidbeni otvor novog mosta bude 150 metara, jer 150 metara je za kategoriju 7, oni su rekli za kategoriju 6c, za tu kategoriju je 140 do 120. Međutim, Dunavska komisija njima nije dala preporuku iz jednog vrlo prostog razloga, jer na Dunavu imate most, železnički most Bogojevo, koji ima plovidbeni otvor mosta od 80 metara, znači duplo manji nego što je navodno Dunavska komisija njima tražila", kaže Lukić i dodaje da polovdbeni otvor povećava cenu mosta. 

On smatra da je dovoljno da se izgradi most oblika kao Brankov most i Gazela. 

"Nisu nam potrebni ni lukovi, ni zatege, ni utege. Ništa nam ne treba jer, po ovoj matematici, da most košta 90 miliona, to ispadne da je kvadratni metar oko 7.000 evra. A prva cena je bila, kad je to objavljeno januara 2018. godine, da će most koštati 30 miliona", rekao je Lukić. 

On smatra da luk Starog savskog mosta može i dalje da se koristi jer se, dodaje, na maketi Beograda na vodi, koja je prvi put prikazana juna 2014. tačno vidi da je 60-70 metara nizvodno od kule Beograda predviđen pešačko-biciklistički most. 

Dodaje da može da se prenese luk Starog savskog mosta, da se izgrade dva stuba i veza između leve i desne obale, tako da bi se tu dobio jedan most. 

Upitan o njegovom predlogu o tri mosta i troškovima, Lukić navodi da bi jedan bio na stubovima starog Želežničkog mosta, koji bi koliko toliko rasteretio saobraćaj motornih vozila, a drugi bi bio pešačko-biciklisticki most, gde bi se preselio luk starog. 

"A novi most bi bio istog kapaciteta kao i ovaj koji je planiran, ali ne bi bio toliko veliki sa rasponom, sa lukovima, sa zategama, jer to je samo bacanje para", rekao je Lukić.

Tanjug/Sava Radovanović

 

On kaže da se samo 94 ili 95 miliona evra se planira za uklanjanje luka Starog savskog mosta i za izgradnju novog, a da bi varijanta koju on predlaže sve skupa koštala 50 miliona evra. 

Koliko su realni planovi?

Grad planira i izgradnju tunela od Bulevara despota Stefana do Ekonomskog fakulteta u Karađorđevoj. 

Taj deo projekta predviđa sužavanje saobraćajnice na jednu traku tokom izvođenja radova, ali i obilaznicu u Poenkareovoj ulici. 

Gradonačelnik navodi da ga kineski izvođači uveravaju da bi radovi na izgradnji novog mosta i jedne od dve tunelske cevi mogli da budu završeni za tri godine.

Na pitanje koliko je to realno i koliko bi takav potez rasteretio saobraćaj u tom delu, Lukić je rekao da to nije jednostavno, da to može da se uradi za tri godine, ali da se postavlja pitanje kakav je teren. 

"Ne šta je ispod, nego i šta je iznad, jer to nije jednostavno raditi", rekao je on i naveo da su u Ljubljani, kada je svojevremeno građen tunel na periferiji, imali velikih problema i da je kilometar jedne cevi koštao oko 75 miliona.

Lukić dodaje da je ta cena od 2015. ili 2016. godine sada otišla na gore.

"Koliko će da košta ovo, to ćemo tek da vidimo", rekao je Lukić navodeći da bi najbolje bilo da se raspiše tender i da se na njemu pojave Turci za koje kaže da su bili glavni izvođač metroa u Kataru, u Dohi za Svetsko prvenstvo, i da ne vidi razlog zašto Turci ne bi ovde radili.

On dodaje da kada su u pitanju kineski izvođači, jedini posao koji su dobili na Balkanu jeste izgradnja Pelješkog mosta koji su završili i pre roka. 

"To je bilo odlično. Gradili su auto-put u Crnoj Gori i mislim da je Evropska unija morala da pomaže Crnoj Gori da vraćaju kredite. Sve poslove u Srbiji dobijaju izvođači iz Kine bez tendera, direktnim pogodbama", rekao je Lukić navodeći da to važi još od Pupinovog mosta. 

Komentari (0)

Biznis