Biznis vesti

Navodna podrška Izraelu "skupo košta" američke brendove: Mekdonalds prvi platio cenu posle poziva na bojkot

Komentari

Autor: Euronews Srbija, CNN, Al Jazeera

10/02/2024

-

15:05

Navodna podrška Izraelu "skupo košta" američke brendove: Mekdonalds prvi platio cenu posle poziva na bojkot
Tanjug/AP/Jeff Roberson - Copyright Tanjug/AP/Jeff Roberson

veličina teksta

Aa Aa

Rastuće tenzije na Bliskom istoku i glasni pozivi na bojkot pojedinih američkih proizvoda zbog njihove navodne "podrške" Izraelu, doveli su do toga da kompanija Mekdonalds u četvrtom kvartalu prošle godine ne ispuni svoje prodajne ciljeve. Kako su saopštili zvaničnici ove kompanije, rat u Gazi "značajno je uticao" na učinak u poslednja tri meseca 2023. u nekim regionima. Naime, rast prodaje na Bliskom istoku, u Kini i Indiji iznosio je 0,7 odsto, što je daleko ispod očekivanja.

Sveukupno gledano, globalna prodaja u restoranima otvorenim najmanje godinu dana porasla je za 3,4 odsto u četvrtom kvartalu, manje nego što su analitičari očekivali, pošto su protesti protiv kompanije na Bliskom istoku uzeli danak. To je takođe uticalo na prihod, koji je zapravo porastao na 6,41 milijardu dolara, ali je takođe bio nešto ispod očekivanja, navodi CNN.

Nakon što je 7. oktobra prošle godine Hamas izvršio napad na Izrael, Mekdonalds je, prema objavama na društvenim mrežama, podelio na hiljade besplatnih obroka izraelskim trupama u oktobru, piše Al Džazira. Mnogi operatori u regionu brzo su se distancirali, a franšize u Kuvajtu, Pakistanu i drugim zemljama objavile su saopštenje u kom navode da ne dele vlasništvo sa izraelskom franšizom.

Većinu Mekdonaldsovih restorana vode lokalni operateri. Oni deluju na mnogo načina kao nezavisna preduzeća - određuju plate i cene i, kada smatraju odgovarajućim, daju izjave ili donacije po sopstvenom nahođenju. Taj pristup pomogao je Mekdonaldsu da postane globalni fenomen, sa više od 40.000 restorana širom sveta, uključujući skoro 27.000 van SAD.

Franšize u Saudijskoj Arabiji, Omanu, Kuvajtu, Ujedinjenim Arapskim Emiratima, Jordanu, Bahreinu i Turskoj objavile su saopštenja u kojima se distanciraju od kampanje besplatne hrane u Izraelu i kolektivno obećavaju pomoć u vrednosti od tri miliona dolara Gazi.

Šta je sa drugim kompanijama?

Mekdonalds, međutim, nije jedini koji se suočio sa problemima. Prošle nedelje, lanac kafe Starbaks smanjio je svoju godišnju prognozu prodaje. Kompanija sada očekuje da će prodaja tokom cele godine – na globalnom nivou i u SAD – porasti sa 4 odsto na 6 odsto, u odnosu na prethodni raspon od 5 do 7 odsto.

Izvršni direktor Lakman Narasiman rekao je novinarima da je Starbaks video "značajan uticaj na promet i prodaju" na Bliskom istoku zbog rata u Gazi. Prodaja je takođe usporila u SAD, gde su demonstranti vodili kampanju protiv kompanije sa sedištem u Sijetlu, pozivajući je da zauzme stav protiv Izraela.

Starbaksovi problemi su počeli nakon što je "Starbaks Vorkers Junited", sastavljen od hiljada barista u više od 360 američkih kafića, iskazao podršku Palestincima u objavi na Iksu nekoliko dana dana nakon što je izbio rat u Gazi. Objava je izbrisana manje od sat vremena kasnije.

Tanjug/AP/Gene J. Puskar

 

Starbaks je tužio sindikat sudu u Ajovi zbog kršenja logoa, tražeći od sindikata da prestane da koristi svoje ime i sličan logo. Post je odražavao "podršku Hamasu" i teško je narušio reputaciju kompanije, naveo je Starbaks u tužbi, dodajući da je primio više od 1.000 žalbi. Kompanija je takođe saopštila da su neki od njenih kafića vandalizovani.

A proizvođač čuvenog gazoranog pića Koka-kole ima odavno iskustva u "unakrsnoj vatri" sukoba na Bliskom istoku. Od 1967. do 1991. Arapska liga je zvanično bojkotovala Koka-kolu zbog izgradnje fabrike za flaširanje u Izraelu.

Sada ponovo, crveni logo brenda je na listama brendova koji kruže za bojkot na društvenim mrežama, iako zasad kompanija zasad nije imala nikakvu akciju koja bi bila eventualni povod za to.

U novembru je turski parlament izglasao da se piće ukloni iz prodavnica i restorana na svom terenu. Distributer Koka-kole u ​​Turskoj prijavio je pad prodaje od 22 odsto u poslednjem kvartalu 2023.

Preporuka za vas

Komentari (0)

Biznis