Kažnjavanje zbog zauzimanja strana u sukobu u Gazi: Da li su bojkoti svetskih brendova zasnovani na tačnim informacijama
Komentari19/12/2023
-19:30
Sve više ljudi pozivaju na bojkot popularnih brendova kao što su Starbucks i Zara zbog njihove navodne podrške Izraelu, ali takve apele prati i sve veća količina dezinformacija na internetu.
Svet je nedavno obišao snimak na kom se vidi kako ljudi bacaju odeću marke Zara na Tajms Skveru u Njujorku u znak protesta protiv kontroverzne reklamne kampanje te kompanije, koju su mnogi ocenili kao znak nepoštovanja prema žrtvama konflikta u Gazi.
U spornoj kampanji, Zara je koristila scenografiju koja liči na ruševine zgrada i rekvizite koje su mnoge podsetile na tela u plastičnim vrećama, što su shvatili kao ruganje Palestincima.
Zara je, nakon žestoke reakcije javnosti, povukla reklamu i pravdala se time da je ona snimana tokom leta, odnosno, mnogo pre napada Hamasa na Izrael 7. oktobra, ali to, navodno, nije sprečilo ogorčene aktiviste da bacaju njihovu garderobu.
Međutim, ispostavilo se da viralni snimak sa Tajms Skvera uopšte nije vezan za podršku Palestini i da je zapravo nastao u novembru ove godine, u znak borbe protiv takozvane "brze mode".
Originalno je objavljen na zvaničnom nalogu second-hand platforme Vestiaire Collective, čiji je predstavnik za AFP rekao da je video napravila francuska agencija specijalizovana za veštačku inteligenciju.
Klip je objavljen gotovo mesec dana pre nego što je Zarina reklama razljutila aktiviste na strani Palestine, što znači da je upotrebljen da lažno predstavi bojkot tog proizvođača garderobe.
Da li je Starbucks zatvoren u Maroku?
Slično se ispostavilo za poziv na bojkot upućen protiv kompanije "Starbucks". Na Instagramu je tako početkom decembra objavljen video u kom jedna žena tvrdi da je njihov lanac kafića zatvoren u Maroku u znak protesta.
"Za one među vama koji kažu da bojkot ne daje rezultate, 'Starbucks' u Maroku doslovno napušta zemlju... Razlog je taj što im se profit drastično smanjio zbog propalestinskih protesta u celom Maroku", tvrdi ona, navodeći kao izvor članke sa sajta "New Arab".
Međutim, Euronews piše da je "New Arab" kasnije izmenio taj tekst uključivši komentare portparola "Starbucks" franšize u Maroku koji je demantovao ranije navode i potvrdio da će svih 18 lokala nastaviti sa radom u toj zemlji.
Zašto neki ljudi bojkotuju Starbucks?
AP piše da su nedugo nakon izbijanja sukoba između Hamasa i Izraela, sindikat radnika "Starbucks"-a tvitovao podršku Palestini. Zbog toga je kompanija tužila sindikat, tvrdeći da je njihova objava razbesnela stotine njihovih mušterija i narušila im reputaciju, a takva njihova reakcija dovela je do poziva na bojkot.
Tačno je da je vrednost akcija "Starbucks"-a na tržištu pala za gotov 10 milijardi evra u poslednjih mesec dana, ali ne može se sa sigurnošću tvrditi da je to posledica bojkota.
Analitičari kažu da je efekte poziva na "otkazivanje" nekog brenda na njegovu tržišnu vrednost teško utvrditi, ali da su male šanse da je bojkot kriv za takav pad.
"Neki podaci sugerišu da 'Starbucsk' ne stoji dobro ili barem ne onoliko dobro koliko su očekivali. Deluje da njihova ponuda i specijali nije dočekana dobro koliko su očekivali", rekli su analitičari za Vox.
Međutim, u poslednjem finansijskom izveštaju iz novembra ove godine, kompanija nije navela bilo kakvo usporavanje rasta zarade.
Jasniju sliku o tome nećemo imati sve do narednog finansijskog preseka, koji bi trebalo da objave u februaru 2024. godine.
Komentari (0)