Turistička agencija prodaje aranžmane iako im je račun u blokadi, inspekcija: Imaju važeću garanciju osiguranja
Komentari02/11/2023
-14:36
Račun turističke agencije Barcino je u blokadi treći dan i to za 134,99 miliona dinara, poslednji su podaci objavljeni na sajtu Narodne banke Srbije. Iako je račun u blokadi, ta agencija i dalje radi i prodaje aranžamane.
Turistička inspekcija, koja je imala u septembu i oktobru 31 predstavku putnika zbog nezadovoljstva pruženim uslugama te agencije, ali i zbog toga što im nije vraćen novac u slučaju otkazivanja putovanja, navodi da Barcino ima važeću garanciju osiguranja, odnosno dovoljan iznos da se za sada obeštete putnici.
Trenutno je u toku sedam inspekcijskih nadzora, uglavnom zbog nezadovoljstva putnika pruženim uslugama, dok se jedan nadzor odnosi na neisplaćivanje novca putniku zbog otkazivanja putovanja.
Bilo je slučajeva da je agencija otkazivala putovanja, ali i slučajeva da su putnici otkazivali aranžmane, pa nisu dobijali povrat novca.
Pomoćnica ministra zadužena za turističku inspekciju Dunja Đenić kaže za Euronews Srbija da je u septembru i oktobru postignuto 16 dogovora između putnika i agencije i da je putnicima isplaćen povraćaj novca u iznosu od 2,3 miliona dinara.
"Većinom su putnici ostvarili dogovor sa agencijom i agencija im je isplatila novac. Uvidom u Centralni informacioni sistem koji se odnosi na rad turističih agencija, navedena agencija je nastavila da prodaje aranžmane kako juče i prekjuče, tako i danas. Najbitnije je da ona ima važeću garanciju osiguranja, samim tim i polisu u iznosu od 250.000 evra. U slučaju da se utvrdi insolventnost agencije, odnosno nesposobnost plaćanja i izmirenja dospelih obaveza u određenom momentu, putnici će moće da se obeštete iz navedenog iznosa polise osiguranja", rekla je Đenić.
Dejan Gavrilović iz Udruženja Efektiva, međutim, za Euronews Srbija kaže da je to udruženje tokom celog leta imalo prijave na agenciju Barcino, a da su se u poslednjih mesec dana prijave odnosile na to da su otkazana putovanja, ali da novac nije vraćen putnicima.
"Neka putovanja su otkazana u avgustu, a ne vraćaju pare. Nekoliko puta smo upozorili ljude da ne kupuju kod njih aranžmane jer smo videli u bilansima da imaju velika dugovanja. Par ljudi koji su nam se obratili zbog povrata novca, javili su da im je vraćen novac. To je svega par ljudi. Ima još ljudi kojima nisu vraćena sredstva zbog otkazanih putovanja tokom avgusta i septembra", rekao je Gavrilović.
"Visok rizik da od putovanja neće biti ništa"
I dok su u jednoj poslovnici agencije Barcino, koja nije članica Nacionalne asocijacije turističkih agencija (YUTA), odgovorili na telefonski poziv Euronews Srbija, nisu želeli da daju izjave, već su samo naveli da će "sami izaći u medije iduće nedelje".
Gavrilović pak, kaže da nije u redu to što im turistička inspekcija dozvoljava da rade, a račun im je u blokadi za 1,1 milion evra.
"Ako su Barcino blokirali dobavljači, kao što se priča da mnogo duguju hotelima i vlasnicima vila i apartmana, to znači da ako uplatim aranžman za Egipat i blokada povuče taj novac, oni ne mogu da uplate moj aranžaman hotelu. Dakle, moj aranžman propada. Ako se uplate putovanja za 500.000 evra, polisa osiguranja je 250.000, onda ispada da će svako od nas dobiti pola novca. Garancija pokriva iznos do 250.000 evra, a šta ako dugovanja prema putnicima budu 500.000? Turistička inspekcija treba da spreči Barcino da dalje prodaje aranžmane", naveo je Gavrilović.
On dodaje da može da se desi da agencija izađe iz blokade, ali da je to malo verovatno.
"Pre 20 dana su u Barcinu rekli da nemaju nikakve obaveze, da sve plaćaju uredno, da Efiktiva vodi neosnovanu kampanju, a onda 20 dana nakon toga blokirani su za 1,1 milion evra. To što rade normalno i posle blokade, to je propust turističke inspekcije", rekao je Gavrilović.
Denić, međutim, navodi da ako agencija ne bude u mogućnosti da isplati potraživanja, onda se utvrđuje insolventnost.
"Momenat insolventnosti je nesposobnost plaćanja dospelih obaveza. Ako takvo stanje potraje 30 dana, stvaraju se uslovi za utvrđivanje insolventnosti. U tom slučaju, mi donosimo zapisnik o utvrđivanju insolventnosti, nakon čega sledi aktiviranje garancije putovanje, odnosno polise osigiranja", navela je Đenić.
Gavrilović upozorava da je ogroman rizik da sada ljudi uplaćuju aranžamene u Barcinu.
"To je kao da bacaju te pare u bunar jer je Barcino u blokadi. Maksimalno je visok rizik da od putovanja neće biti ništa ako se uplati aranžman. Oni nisu vratili ljudima novac koji im duguju za prethodna putovanja, a naplaćuju nova putovanja - gde tu ima logike", navodi Gavrilović.
Oprez gde se uplaćuju putovanja
Đenić je pozvala na opreznost prilikom donošenja odluka o odabiru agencije kojoj se uplaćuje novac.
"Ovo bi trebalo da bude neka vrsta alarma za svakog ko namerava da uplati svoj novac bilo kojem privrednom društvu ili preduzetniku koji ima određene finansijske probleme. Ne bih mogla putnicima da posavetujem da kod njih uplati putovanje bez obzira na to što imaju garanciju. Zašto bi bilo ko rizikovao da se nađe u nekoj neprilici u budućnosti ako svoj izbor može da realizuje na nekom drugom mestu bez poteškoća", rekla je Đenić.
Ona je navela da građani na sajtu Ministarstva turizma i omladine mogu da se informišu na baneru koji se zove "Informacija za putnike", da izvrše uvd u dokumenticiju koju je agencija dužna da dostavi putnikom prilikom kupovine putovanja i da provere izdate potvrde o garanciji putovanja koju agencija uruči putniku prilikom kupovine.
"Našim novim sistemom u okviru Centralnog informativnog sistema, agencije su u obavezi da evidentiraju sva prodata putovanja i kroz ovaj sistem mogu da izdaju potvrdu o garanciji. Njena validnost može da se proveri jer mu ona u daljem eventualnom postupku služi za dokazivanje u postupku obeštećenja", rekla je Đenić.
Komentari (0)