Turistička agencija iz Kraljeva obustavila rad: Ministarstvo skuplja podatke, šta će biti s uplaćenim aranžmanima?
Komentari22/08/2023
-16:13
Kraljevačka turistička agencija "Guliver je nedavno saopštila da se zbog finasijskih poteškoća zatvara i obvestila je svoje putnike da ne polaze na predstojeća putovanja. Dodali su i da će se naknadno javiti sa informacijama o nadoknadi štete. Da agencija ne radi i da su putnici ostali zatečeni potvrdila je za Euronews Srbija v.d. pomoćnika ministra u Ministarstvu turizima i omladine Dunja Đenić koja je navela da provera uveliko traje, ali da su do sada oni informacije dobili isključivo od klijenata.
"Reč je o posredničkoj agenciji. Još uvek nemamo tačan broj oštećenih lica, ali sa današnjim danom smo prikupili svega 11 prijava na kojma se nalaze 24 oštećena putnika. Inspekcijski nadzor je u toku, ali podaci nisu potpuni i konačni. Takođe, vlasnica agencije je nedostupna. Ona se nalazi na bolovanju, pa ćemo tek nakon razgovora sa njom imati konkretne podatke o ovom slučaju", rekla je Đenić.
Kako kaže, i dalje je u toku provera navoda koje su dobili od putnika koji im se svakodnevno javljaju, ali dodaje da neki od njih pružaju selektivne informacije.
"Neki imaju potpisane ugovore na kojima su naznačeni organizatori putovanja, dok drugi imaju samo priznanicu o izvršenim uplatama. Što se tiče onih sa priznanicom, oni će pravdu najverovatnije morati da potraže pred sudom i to u slučaju da agencija ne izvrši povraćaj sredstava. Mi u ovom trentuku ne znamo da li je ona u mogućnosti da to uradi. Koliko smo utvrdili, agencija nije u blokadi, njoj je uključen račun u jednoj od banaka. Dakle, to znači da ne može da se proglasi bankrot koji se pominjao ranije kroz medije", rekla je Đenić.
Ona je objasnila da će tek nakon razgovora sa vlasnicom agecncije znati kako će agecnija da izvrši povraćaj novca za putnike koji su uplatili, a nisu u mogućnosti da realizuju svoja putovanja.
"Koliko smo upućeni, ona je samo obavestila putnike da ne kreću na putovanja. Detalje ćemo zanti tek nakon razgovora sa njom", rekla je Đenić.
Dodaje da Ministarstvo nema nadležnost da prati finasijska poslovanja turističkih agencija, da ne zna da li je ona ranije bila u bilo kavom problemu i dodaje da je svakako u proteklom periodu bila predmet redovne kontrole.
"Mi do sada nismo imali nikave prijave po pitanju agecnije "Guliver". Oni svakako jesu bili predmet redovnih kontrola, ali nikakve ranije prijave nismo imali", dodala je.
Seničić: Putnici oštećeni zatvaranjem "Gulivera"da se jave turističkoj inspekciji
Direktor Nacionalne asocijacije turističkih agencija Srbije (YUTA) Aleksandar Seničić rekao je za Tanjug ovim povodom da se još uvek ne zna tačan broj oštećenih putnika, jer turistička inspekcija, kao jedina nadležna za kontrolu rada turističkih agencija, ne može da uđe u prostorije agencije i dođe do njenih dokumenata, pošto je vlasnica u bolnici.
Zbog toga bi od velikog značaja bilo da putnici koji su uplatili aranžmane preko ove agencije, a nisu ih realizovali, kontaktiraju lokalno odeljenje turističke inspekcije u Kraljevu i daju dokumentaciju koju poseduju kako bi se utvrdilo o kom broju putnika se radi.
Prema njegovim rečima, za jedan broj putnika se zna da neće imati problem da iskoristi svoja uplaćena letovanja.
"Neke agencije koje su članice našeg udruženja su nam potvrdile da postoji deo putnika sa kojima neće biti problema i iskoristiće svoje odmore, kao što je i planirano, bez obzira da li je agencija "Guliver" ispunila svoje finansijske obaveze prema tim agencijama. Naime, ova agencija, koja inače nije članica JUTA, je radila kao posrednik i mogla je jedino da prodaje aranžmane agencija koje imaju licencu, dakle organizatora putovanja", objasnio je Seničić.
Naveo je da će za ostale putnike morati da se sačeka da se dođe do kompletne dokumentacije i da će tek onda moći da im se da preporuka o tome na koji način da zaštite svoja prava.
"Veoma je bitno da svi putnici kada uplaćuju turističke aranžmane insistiraju da dobiju ugovor o putovanju gde je vrlo jasno preciziran organizator putovanja i da uz ugovor dobiju i garanciju putovanja. Sa ta dva dokumenta oni su zaštićeni i njihov novac i letovanje ne mogu doći u pitanje bez obzira da li će agencija gde su uplatili novac propasti", naglasio je on.
Dodao je da će se za putnike "Gulivera" tek kada turistička inspekcija završi kontrolu znati da li postoje ugovori o posredničkim uslugama te agencije i velikih agencija koje su organizatori putovanja. Prema njegovim rečima to je važno, jer se onda prebacuje odgovornost na velike agencije organizatore putovanja.
"Nažalost, te informacije još nemamo i nadam se da ćemo ih imati do kraja ove ili najkasnije do početka sledeće nedelje", istakao je Seničić i dodao da se za sada o samoj agencii nedovoljno zna.
Podsetimo, početkom meseca bio je aktuelan sluča sa novosadskom turističkom agencijom "City travel", kada su iz ove agecnije obavesitli svoje putnike da zbog finasijskih poteškoća neće realizovati putovanja. Nadležni su ovim povodom uhapsili odgovorno lice.
Međutim, Đenić kaže da slučajevi u Kraljevu i Novom Sadu nisu povezani, i da im je jedna zajednička stvar ta što su u pitanju posredničke agencije.
"Slučajevi su potpuno nezavisni i nemaju nikakvu povezanost, osim toga što su obe posredničke. Što se slučaja iz Novog Sada tiče, ti postupci su i dalje u toku i u ingerenciji su nadležnog tužilaštva. To više nije na nama. U ovom drugom slučaju tek smo na početku istrage i prikupljamo sve relevantne informacije", rekla je ona.
Kako posluju agencije?
Kako je Euronews Srbija ranije pisao, pravna lica u turizmu posluju na različite načine, a kada su u pitanju turističke agencije, razlikuju se dva modela - agencije koje su organizatori putovanja i agencije koje su subagenti.
Agencije koje su organizatori putovanja moraju da zadovolje zakonom propisane norme i dobiju potrebne licence kako bi samostalno organizovale putovanja na različite destinacije. One koje su subagenti takođe su pravna lica, ali samo sa pravom na prodaju već pripremljenih aranžmana od strane agencija, koje se karakterišu kao organizatori putovanja.
Iako se i jedne i druge navode kao turističke agencije, jasno je da ne mogu sve agencije biti organizatori putovanja. Subagentske agencije imaju pravo da nude turističke aranžmane svih onih agencija organizatora sa kojima su sklopile ugovore. U tom smislu snose i manju odgovornost jer, za razliku od organizatora, ne odgovaraju za realizaciju putovanja i potencijalne propuste do kojih na njima može doći.
Svaka turistička agencija se može proveriti na osnovu tri stvari: licence, garancije i likvidnosti. Osim toga, važna je i provera u Agenciji za privredne registre o važećoj garanciji i licenci, ali i provera na sajtu Narodne banke o likvidnosti iste.
Direktor Jute Aleksandar Seničić rekao je ranije u razgovoru za Euronews Srbija da je za početak sasvim dovoljno obratiti pažnju na dve stvari pri kupovini aranžmana.
"Suština je da u ugovoru jasno stoji naznačeno ko je organizator i da postoji garancija putovanja. Ta garancija putovanja se, u slučaju uplate kod subagenata može dobiti u roku od nekoliko sati, obično putem mejla, a kod organizatora, odmah", rekao je.
Seničić tada takođe istakao da oni koji su kod subagenata potpisali ugovor, mogu pozvati i organizatora putovanja, odnosno drugu agenciju i proveriti da li je izvršena rezervacija.
"Osim toga, sa validacionim kodom koji se nalazi na garanciji putovanja mogu proveriti i na sajtu Udruženja osiguravača da li je sve zavedeno kako treba", kaže on i zaključuje:
"Poenta je da se ljudi ne moraju baviti time do te mere, samo je važno imati ugovor sa navedenim organizatorom i garancijom putovanja za taj ugovor, koja vam obezbeđuje da ako subagent propadne, imate pravo na svoje putovanje".
Komentari (0)