"Auto-put mira": Dokle se stiglo sa izgradnjom jednog od projekata iz Berlinskog procesa
Komentari23/06/2024
-16:01
Auto-put Priština-Niš, nazvan "Auto-put mira", jedan je od projekata predloženih u okviru Berlinskog procesa, 2014. godine. Prvi sporazum o njegovoj izgradnji između Beograda i Prištine je potpisan 2020, a zatim verifikovan Vašingtonskim sporazumom, septembra iste godine.
Decembra 2021. godine, ministar infrastrukture u kosovskoj vladi Ljiburn Aliu je, odgovarajući na pitanja Euronews Srbija -da li je počela izgradnja auto puta Priština-Niš, dokle se stiglo sa radovima, koja je trasa auto-puta i koliko košta, rekao kratko:
"Ostaje nam još 27 kilometara da završimo projekat, a sa druge strane ostaje više od 75 kilometara".
Dve i po godine posle, isti ministar, isto pitanje.
"Trenutno radimo na putu, na njegovom proširenju i izgradnji četiri trake. Auto-put je stigao do Lebana, ostalo je još 24 kilometara sa naše strane da se dođe do granice", odgovorio je Aliju.
Situacija na terenu je međutim nepromenjena, jer put na kome se trenutno radi, nije auto-put.
"Obišli smo nekoliko deonica duž magistralnog puta koji se proširuje u ukupnoj dužini od oko 15 kilometara, a čija je ukupna vrednost oko 35 miliona evra. Put Priština-Podujevo star je pola veka i mi ćemo se potruditi da ovaj put proširimo i završimo što pre", rekao je kosovski premijer Aljbin Kurti.
Trasa za auto put kroz Kosovo nikada nije objavljena, radovi nisu zvanično otvoreni, nije izvršena eksproprijacija zemljišta, ali kosovski neimari imaju drugi problem.
"S obzirom da druga strana, druga država, ima samo pet kilometara auto-puta i da do granice ostatak bude samo sa dve ili tri trake, mi ćemo uraditi put sa četiri široke trake koji će pomoći našim sunarodnicima da što lakše dođu" ,dodao je Aljiu.
Kroz Srbiju će auto-put biti dug 77 kilometara i koštaće 1,4 milijarde evra, rekao je ministar Goran Vesić prošle godine. A nekadašnja ministarka Zorana Mihajlović je najavila još u septembru 2016, završetak prve trase u dužini od 36 kilometara, do Pločnika, do 2020. Ali tek jula prošle godine, završeno je samo 5,5 kilometara, do Merošine i to, izgleda pogrešno.
"Ne znam zašto je tu projektovan poluprofil auto puta, jer je svima jasno da će tu da bude takav saobraćaj da poluprofil neće zadovoljiti onog časa kada budemo otvorili put za saobraćaj, tako da smo doneli odluku, uz dogovor sa Evropskom unijom, da preprojektujemo ostatak auto-puta, tako da ćemo već početkom naredne godine moći da krenemo u nastavak izgradnje tog auto-puta", rekao je Vesić.
Evropska unija obezbeđuje grant i novac za izgradnju auto-puta kroz Srbiju, dok će kroz Kosovo izgradnja koju će sufinansirati Evropska investiciona i Evropska banka za obnovu i razvoj, koštati oko 250 miliona evra.
Komentari (0)