Provera biračkog spiska moguća preko e-uprave
Komentari17/11/2023
-12:33
Građani Srbije proveru biračkog spiska mogu izvršiti preko e-uprave, rekla je pomoćnica direktora Kancelarije za informacione tehnologije i elektronsku upravu Biljana Marić.
"Na portalu e-uprave je objavljena usluga koja omogućava svim punoletnim građanima Srbije da izvrše uvid da li su upisani u birački spisak i da izvrše uvid u podatke u biračkom spisku", izjavila je Marić za Tanjug i dodala da ukoliko građani nisu upisani u birački spisak, mogu podneti zahtev nadležnom organu.
"Usluga je na portalu, ali Kancelarija za informacione tehnologije i e-upravu nije nadležni organ koji vrši proveru podataka upisanih u birački spisak. Nadležni organ za to je Ministarstvo državne uprave i lokalne samouprave", kaže Marić.
Ona ističe da je rok za postupanje po podnetom zahtevu 24 sata, bilo da je reč o zahtevu za upis u birački spisak ili zahtevu za izmenu podataka u biračkom spisku.
"Rešenje se dostavlja u elektronsko sanduče, u elektronskom obliku", rekla je Marić.
Kada je reč o podnošenju zahetva za upis u birački spisak građani, nakon prijavljivanja na portal, imaju mogućnost da izaberu opciju za upis nakon čega se povlače svi njihovi podaci iz relevantnih izvornih registara - izvod iz matične knjige rođenih, podaci iz Ministartsva unutrašnjih poslova, odnosno podaci o prebivalištu i boravištu.
"Te podatke građani ne mogu izmeniti na samom portalu. Ukoliko primete da neki od tih podataka nije ažuran, oni izvorno podatke moraju promeniti kod nadležnih organa, a preko portala mogu podneti zahtev Ministarstvu državne uprave da rade izmenu ukoliko su sigurni da su izmenu u izvornim registrima izvršili", izjavila je Marić.
Ona navodi da ukoliko je došlo do promene prezimena u matičnoj knjizi rođenih, a u biračkom spisku nije ažurirano, moguće je podneti zahtev za izmenu podataka u biračkom spisku preko portala, ali se ne može izvršiti promena prezimena.
"Isto važi i za prebivalište i za boravište", rekla je Marić.
Kada je reč o plaćanju poreza na imovinu, građani se mogu informisati i onlajn o visini poreza koju treba da plate.
"To je usluga lokalne poreske administracije, gde građani preko svog naloga e-uprave mogu da pristupe portalu lokalne poreske administracije i izvrše uvid u svoja poreska zaduženja. Imaju mogućnost i da na samom portalu izvrše uplatu rate poreza", kaže Marić i dodaje da je na ovaj način, do sada, izvršeno oko 40.000 transakcija.
Ona kaže da postoji i posebna usluga na portalu e-plata, koja je namenjena svim građanima i za koju građani ne moraju biti registrovani na portalu e-uprave.
"Dovoljno je da je pokrenu iz pretraživača na internetu i izaberu jedan od 65 postupaka, koliko se trenutno nalazi na ovoj usluzi i da izvrše plaćanja", kaže Marić i dodaje da se putem ove usluge, za dve godine, izvršilo oko 11,6 miliona transakcija.
Kada je reč o besplatnim elektronskim izvodima, koje obezbeđuje e-uprava, Marić kaže da su oni u potpunosti validni kao i izvodi u papirnom obliku.
"Građani na portalu mogu da pribave izvod iz matične knjige rođenih, izvod iz matične knjige venčanih, izvod iz matične knjige umrlih, izvod iz knjige državljana Srbije", rekla je Marić i dodala da se građani, putem portala, sami mogu opredeliti da li izvod žele u elektronskom ili papirnom obliku, kao i da izvode mogu izvaditi i za članove svoje porodice.
Na pitanje koju elektronsku uslugu najčešće koriste pravna lica, Marić kaže da je to usluga programa Moja prva plata.
"Već je treći ciklus ovog programa i trenutno je završeno prijavljivanje poslodavaca na ovaj program. Imamo oko 10.000 prijavljenih poslodavaca, na preko 16.500 pozicija. Broj pozicija je znatno veći u odnosu na prošlu godinu", izjavila je Marić.
Što se tiče potpisivanja u klaudu, Marić kaže da je reč o usluzi koja omogućava elektronsko potpisivanje dokumenata kvalifikovanim elektronskim sertifikatom u klaudu.
"Kancelarija za informacione tehnologije i elektronsku upravu je sertifikovana za kvalifikovani elektronski sertifikat u klaudu, gde vama više nije potreban sertifikat na nekom fizičkom medijumu, gde ne morate da imate računar da bi pokrenuli neku uslugu, dovoljno da imate mobilni telefon i na njemu instaliranu aplikaciju ConsentID", kaže Marić i dodaje da ova usluga daje mogućnost da se elektronski potpisuju sva dokumenta.
Komentari (0)