"Najlakše je izazvati bes": Kako algoritmi Fejsbuka podstiču podele i "vezuju" korisnike za mrežu
Komentari13/10/2021
-22:18
Algoritmi društvene mreže Fejsbuk promovišu sadržaj koji će razbesneti korisnike i tako ih "naterati" ih da reaguju, pokazala su istraživanja. Kako se navodi, ova mreža podstiče interakcije koje izazivaju osećanja straha i mržnje jer su one najefikasniji način da se korisnici podstaknu na upotrebu mreže.
Nakon pada društvenih mreža, a potom i svedočenja uzbunjivačice iz kompanije Fejsbuk, postavlja se pitanje da li su korišćeni algoritmi opasni i da li je kompaniji važnije da uveća profit, nego da zaštiti svoje korisnike?
Pad društvenih mreža Fejsbuk, Instagram i WhatsApp izazvao je probleme milionima ljudi širom sveta i oštetio kompaniju Fejsbuk za sedam milijardi dolara. Dan nakon toga, Frensis Haugen, uzbunjivačica iz ove kompanije, otkrila je hiljade internih dokumenata koje je podelila sa američkim listom Volstrit džurnal. Frensis Haugen otkrila je hiljade internih dokumenata i govorila o tome da "Fejsbukov algoritam širi mržnju i dezinformacije", kao i da "doprinosi nasilju".
"Misija Fejsbuka je da poveže ljude širom sveta. Kada imate sistem za koji znate da može biti izmenjen uz pomoć besa, lakše je da isprovocirate ljude. Oglašivači su takođe shvatili da će zaraditi više novca ukoliko je sadržaj provokativan. Fejsbuk je zato napravio sistem kojim se ljudi polarizuju", navela je Haugen. Ona je rekla i da je Fejsbuk koristio upravo sadržaj koji izaziva mržnju i strah kako bi izazvao podsticaj korisnika da često koriste ovu društvenu mrežu. Lideri Fejsbuka i Instagrama, prema svedočenju Haugenove, znaju kako te mreže da učine bezbednijim, ali to neće uraditi jer su astronomske profite stavili ispred ljudi.
Radomir Marković iz agencije Tag medija kaže za Euronews Srbija da postoje ljudi koje zanima upravo nasilan sadržaj i koji se bave različitim teorijama zavere.
"Imate ljude koje zanimaju neki nasilni sadržaji koji se bave nekim teorijama zavere. Vidite i sami šta se dešava sa ovom antivakserskom propagandom, niko to nije pokušao da zaustavi na mestu gde to nastaje, upravo zato što ti ljudi provode vreme tamo, a provođenje njihovog vremena je njihova zarada", navodi Marković.
Iako je vlasnik Fejsbuka Mark Zakerberg naveo pre tri godine da su promene unete radi stvaranja "smislenih društvenih reakcija", kasnija istraživanja su pokazala da je posledica Fejsbukovog eksperimenta ta da je kod ljudi lakše izazvati bes nego drugo osećanje. I do danas se to nije promenilo.
"Ono što Fejsbuk javno govori i ono što se dešava u realnosti se razlikuje. Naravno da će svaka kompanija govoriti pozitivne misli i stvari, ali u realnosti oni ne mogu baš da kontrolišu to što se dešava do kraja. Sve ovo što smo videli do sada, u poslednje dve godine toliko dezinformacija oko virusa, kovida, vakcina...sve što se dešava je poraz informacionog doba", rekao je za Euronews Srbija stručnjak za društvene mreže Istok Pavlović.
Gostujući na Euronewsu, Đorđe Krivokapić iz Share fondacije istakao je da Fejsbuk nema potpunu kontrolu da proveri svaku informaciju koja dolazi do njegovih korisnika i da se efekat nasilja koji se proizvodi na ovoj platformi vidi, ali je suština da pitanje nasilja ne može da se reši samo pitanjem Fejsbuka, već je to pitanje mnogo šire.
"Mi smo već doživeli da Fejsbuk proizvede i revoluciju i etnička čišćenja, kao i mediji i pre toga različite medijske organizacije. Nisu nikada ni sami mediji baš generator svega kao ni Fejsbuk u ovom slučaju", naveo je Krivokapić.
On je dodao da do nasilja dolazi i zbog određenih problema u društvu. "Nasilje nastaje iz nekih društvenih problema. Sad imamo novo tehnološko okruženje, imamo nove navike publike i onda zapravo neki nedostaci tog tehnološkog okruženja budu iskorišćeni da podstaknu nasilje, da tu neku frustraciju iskoriste zarad tih ciljeva. Jako je teško optužiti tehnologiju, ali ona je nesumnjivo kriva", rekao je Krivokapić.
Sociolog Dalibor Petrović istakao je da ljudi ipak moraju da uzmu u obzir odlike kapitalističkog sistema, u kojem su naše dobrobiti pretpostavljene kapitalu.
"Ove kompanije, ne samo Fejsbuk, već sve koje se bave prostorom za oglašavanje, u potpunosti zarađuju od našeg ponašanja na mrežama, te će podsticati takav sadržaj koji će nas držati na mrežama", rekao je Petović.
On je uz to ipak naglasio i da živimo u različitim sistemima, te da su negde društvene mreže jedini način da određene informacije dopru do većeg broja ljudi. Ipak, on navodi da je puno komunikatora koji žele da se njiov glas čuje i da se često zat odolazi do različitih diskusija, koje onda mogu da prerastu u agresivnu komunikaciju.
"Karakteristika je takva da podstiče radikalizovani diskurs u komunikaciji, međutim moramo da budemo oprezni kada krivimo samo tehnologiju za polarizaciju. Mi znamo da je društvo polarizovano, a društvene mreže umesto to da kanališu, one rade suprotno", naveo je Petrović za Euronews Srbija.
Komentari (0)