Tehnologija

Pad Fejsbuka, Instagrama i Vacapa: Kako su društveni giganti tako lako nestali sa interneta?

Komentari

Autor: Tom Bateman/Euronews & AP

05/10/2021

-

18:12

Pad Fejsbuka, Instagrama i Vacapa: Kako su društveni giganti tako lako nestali sa interneta?
Pad Fejsbuka, Instagrama i Vacapa: Kako su društveni giganti tako lako nestali sa interneta? - Copyright AP Photo

veličina teksta

Aa Aa

Fejsbuk, Instagram i Vacap su u ponedeljak bili nedostupni skoro šest sati, što je predstavljalo najveći prekid usluga u istoriji kompanije u vlasništvu Marka Zakerberga. U saopštenju potpredsednika za infrastrukturu Santoša Džanardana navodi se da su njihove usluge, uključujući Instagram, Vacap i Fejsbuk "pale" zbog neispravne promene konfiguracije rutera.

Sajt koji otkriva probleme u radu velikih giganata DownDetector rekao je da je greška na Fejsbuku "jedna od najvećih ikada koju su pratili", dodajući da je to "izuzetno važan događaj".

Fejsbuk je rekao da ne veruje da je prekid izazvao spoljni napad.

"Takođe nemamo dokaze da su korisnički podaci kompromitovani kao rezultat ovog zastoja", napisao je Džanardan.

Šta je srušilo Fejsbuk?

Kako je prekid trajao satima, stručnjaci za sajber bezbednost su primetili da su BGP (Border Gateway Protocol), odnosno putanje do Fejsbuka nedostupne.

BGP je mehanizam koji rutira podatke između mreža na internetu. Ako nedostaje BGP ruta, ona efektivno čini tu mrežu nedostupnom spolja.

"Takvim povlačenjem, Fejsbuk i njegove veb stranice su se efektivno isključile sa interneta", napisao je servis za veb infrastrukturu Cloudflare komentarišući incident na svom blogu.

Kompjuterski naučnik sa Univerziteta Kolumbija Stiven Belovin na Tviteru je spekulisao o situaciji sa kojom se Fejsbuk suočio, rekavši da ih "ako ne mogu da dođu do svojih graničnih usmerivača iz kompanije, čeka surova realnost - ljudi će morati fizički da pristupaju centrima za podatke i ručno ih konfigurišu".

U izjavi Fejsbuka o incidentu, iako se eksplicitno ne pominje BGP kao glavni krivac, navodi se da su "promene konfiguracije na okosnicama rutera koje koordiniraju mrežni saobraćaj između centara podataka, uzrokovale probleme koji su prekinuli ovu komunikaciju... tako dovodeći usluge do zastoja".

AP Photo

 

Stručnjak za bezbednost Džon Bambenek rekao je za AP da je način na koji je izgrađena mrežna infrastruktura, učinio ovakve kvarove neizbežnim.

"Realnost je da je internet nekako spojen štapom i kanapom. Naravno da će padati. Jedina iznenađujuća stvar za nekog poput mene, koji sam toliko dugo radio na njemu, jeste kako on uopšte funkcioniše u ovoj razmeri", rekao je.

Šestočasovni prekid imao je efekte koji su daleko prevazišli jednostavno pretraživanje društvenih medija.

Prodavac trikotaže Kendal Ros rekao je za AP da se njegovo preduzeće oslanja na Instagram za oglašavanje proizvoda i da je pad usluge doveo do gubitka prodaje.

"Današnji prekid je finansijski frustrirajući. Takođe je neverovatno što društvene mreže kontrolišu toliko mog uspeha u poslu", rekao je on.

Bambek kaže da je razlog tome "radikalna veličina i monopolistička moć koju Fejsbuk ima" dodajući da kompanija "zaista pušta pipke ne samo u naše, već i u mnoga društva".

Komunikacijski rizici

Haker i stručnjak za sajber bezbednost Rejčel Tobek izjavila je za AP da je oslanjanje mnogih na Fejsbuk, Vacap i Instagram kao na glavni izvor komunikacije, moglo da ih učini ranjivim na sajber kriminal.

"Oni ne znaju kako da kontaktiraju ljude na drugi način. Podložniji su društvenom inženjeringu jer očajnički žele da komuniciraju", rekla je.

Tobek kaže da je u prethodnim prekidima bilo incidenata kada su ljudi kliktali na zlonamerne linkove u pokušaju da povrate pristup svojim društvenim mrežama, otkrivajući tako svoje lične podatke.

AP Photo

 

Usluga razmene poruka u vlastištvu Fejsbuka i Vacapa takođe je bila oborena zbog nestanka usluge, ostavljajući korisnike u nemogućnosti da pozivaju, šalju ili primaju poruke.

Prekid je pogodio i korisnike koji se oslanjaju na Fejsbuk kako bi se prijavili za usluge koje nisu povezane sa kompanijom, kao i na veb lokacije i aplikacije koje koriste Fejsbukovu reklamnu mrežu.

Zaključane zgrade

U svom saopštenju Fejsbuk je takođe potvrdio da je prekid prolongiran oslanjanjem kompanije na sopstvene servere za osnovne funkcije poput internet komunikacije, pa čak i pristupa kancelarijama i centrima podataka.

U ponedeljak je objavljeno da zaposleni u Fejsbuku nisu mogli da uđu u zgrade kompanije pomoću "pametnih" brava za vrata povezanih na internet koje su se oslanjale na Fejsbukove servere za rad.

"Osnovni uzrok ovog prekida je takođe uticao na mnoge interne alate i sisteme koje koristimo u svakodnevnom radu, komplikujući naše pokušaje da brzo dijagnostikujemo i rešimo problem", rekao je Džanardan.

Narušena reputacija

Prekid usluge je još jedan udarac za Fejsbuk, čija je reputacija već narušena nizom optužbi i procurelih dokumenata u poslednjih par nedelja.

Frans Haugen, bivša inženjerka proizvoda za Fejsbuk, objavila je brojne interne dokumente o istraživanju koji su izazvali zabirnutost zbog štete koju je kompanija navodno nanela mentalnom zdravlju dece.

AP Photo

 

Haugen je dalje optužila kompaniju da "bira profit umesto bezbednosti" svojih korisnika, u intervjuu koji je u nedelju emitovao CBS.

Na Vol stritu, cena deonica Fejsbuka, koja je već pala na početku nedelje, u ponedeljak je ubrzala pad za skoro 6 odsto, izgubivši vrednost više od 50 milijardi dolara (43 milijardi evra).

(Priredila T.T.)

Komentari (0)

Magazin