Fejsbuk za šestosatni prekid u radu krivi "neispravnu promenu konfiguracije"
Komentari05/10/2021
-07:46
Kompanija Fejsbuk okrivila je "neispravnu promenu konfiguracije" za skoro šest sati prekida u radu, koji je sprečio 3,5 milijardi korisnika kompanije da pristupe društvenim mreža, a i servisima za razmenu poruka kao što su Instagram, Vocap i Mesindžer.
"Želimo da razjasnimo da u ovom trenutku verujemo da je uzrok ovog prekida u radu pogrešna promena konfiguracije", saopštio je Fejsbuk na blogu.
Međutim, kompanija danas na blogu nije navela kako je došlo do promene konfiguracije i da li je to bilo planirano. Nekoliko zaposlenih u Fejsbuku, koji su odbili da im se otkrije identitet, ranije su saopštili Rojtersu da veruju da je prekid prouzrokovan unutrašnjom greškom u načinu na koji se internet saobraćaj usmerava na njegove sisteme.
Stručnjaci za bezbednost su potvrdili da su nenamerna greška ili sabotaža od strane insajdera moguće objašnjenje prekida.
Dok se svet preusmerio na konkurentske aplikacije kao što su Tviter i TikTok, akcije Fejsbuka pale su 4,9 odsto, što je njihov najveći dnevni pad od novembra prošle godine, a porasle su za oko pola procenta nakon nastavka pružanja usluga.
Fejsbuk, koji je najveći svetski prodavač internetskih oglasa nakon Gugla, gubio je oko 545.000 dolara od ovog prihoda u SAD tokom prekida, prema procenama agencije za Standard Media Indeks.
Mreže i Vocap aplikacija koje su u vlasništvu Fejsbuka prestale su da rade juče, nešto posle 17 sati širom sveta, a nakon što su bile nedostupne skoro šest sati ponovo su za korisnike u Srbiji počele da rade nešto pre ponoći.
„Fejsbuk, Instagram, Vocap i Mesindžer se vraćaju na internet. Izvinjavam se na ovom zastoju, znam koliko se oslanjate na naše usluge da biste ostali u kontaktu sa ljudima koje volite", napisao je osnivač Fejsbuka Mark Zakerberg.
U Fejbuk saopštenju se navodi da nije reč o hakerskom napadu. Kako kažu, načinjena je greška na njihovoj strani, tokom unapređivanja softvera koji pokreće servere.
"Naši inženjenerski timovi saznali su da je došlo do promena konfiguracije na okosnicama rutera koji koordiniraju mrežni saobraćaj i tako je došlo do prekida komunikacije. Ovaj poremećaj mrežnog saobraćaja uticao je na načine na koji su naši podaci nastavili da se šire, pa su na taj način usluge bile zaustavljene", navode iz kompanije.
Kako su objasnili, Fejbuk je promenio „adresar" koji je na neki način "zaključao" dalju komunikaciju, pa je zbog toga plaforma postala nedostupna.
Simultani pad platformi
Prema oceni Njujork Tajmsa, Fejsbuk i njegove platforme su pale "simultano". Problemi u pristupu Fejsbukovim platformama su, po svemu sudeći, počeli oko 17:45 po srednjeevropskom vremenu.
Vol strit džurnal je nedavno objavio da Fejsbukova interna dokumenta pokazuju da je kompanija znala za negativan efekat svojih proizvoda, ali nije preduzela ozbiljnije korake da suzbije potencijalno štetne posledice, navodi VOA.
Inače, ovo nije prvi put da se ovakvi "kvarovi na mreži dešavaju". I u martu 2019. godine se dogodila slična situacija, kada korisnici takođe više sati nisu mogli da pristupe društvenoj mreži i ostalim njenim aplikacijama.
Međutim, zanimljivo je da se ovo desilo samo dan pošto je Fransiz Haugen, uzbunjvačica iz Fejsbuka, otkrila u jednom intervjuu da ova društvena mreža daje prednost profitu nad javnim dobrom. Svoje tvrdnje potkrepila je sa više od deset hiljada stranica internih istraživanja i dokumenata.
Ona je inače radila kao menadžer proizvodnje u Fejsbuku. Tada je za CNN rekla da dokumenti pokazuju je Fejsbuk upućen u to da se njegove platforme koriste za širenje mržnje, nasilja i dezinformacija, ali da kompanija nikada nije reagovala, već prikrivala dokaze.
Hojgen će u utorak svedočiti pred jednim pododborom američkog Senata, dok u Fejsbuku tvrde da njeni navodi nisu tačni
Komentari (0)