Šta su AI medicinske sestre? Neke pričaju sa pacijentima, ali mogu biti fatalne po život
Komentari29/03/2025
-21:22

Nekoliko kompanija za veštačku inteligenciju (AI) nudi načine za automatizaciju zadataka koji oduzimaju puno vremena, a koje obično obavljaju medicinske sestre i asistenti.
Bolnice kažu da AI pomaže njihovim sestrama da rade efikasnije, istovremeno se suprotstavljajući pogubnim efektima sagorevanja (burnout-a) i nedostatka osoblja.
Međutim, sindikati medicinskih sestara tvrde da se ovoj tehnologiji, koja se slabo razume, daje prednost u odnosu na stručnost sestara i pogoršava kvalitet nege koju pacijenti dobijaju.
"Bolnice su čekale trenutak kada će imati nešto što izgleda dovoljno legitimno da zameni medicinske sestre. Ceo ekosistem je dizajniran da automatizuje, umanji veštine i na kraju zameni negovatelje“, rekla je Mišel Mahon iz američkog Nacionalnog udruženja medicinskih sestara za Euronews.
Njena grupa, koja je najveći sindikat medicinskih sestara u SAD, pomogla je u organizovanju više od 20 demonstracija u bolnicama širom zemlje, zalažući se za pravo da učestvuju u raspravi kako se AI može koristiti i za zaštitu od disciplinskih mera ako sestre odluče da zanemare automatizovane savete.
"Hippocratic AI“ je prvobitno promovisao tarifu od 9 dolara na sat za svoje AI asistente, u poređenju sa oko 40 dolara na sat, kolika je plata registrovane medicinske sestre.
Od tada se odustalo od toga, pa kompanija umesto toga promoviše usluge i uverava klijente da je AI pažljivo testirana.
AI u bolnici može generisati lažne uzbune i opasne savete
Bolnice godinama eksperimentišu sa tehnologijom dizajniranom da poboljša negu i smanji troškove, uključujući senzore, mikrofone i kamere za detekciju pokreta.
Sada se ti podaci povezuju sa elektronskim medicinskim kartonima i analiziraju u pokušaju da se predvide medicinski problemi i usmeri nega sestara, ponekad pre nego što same procene pacijenta.
Adam Hart radio je u ambulanti "Dignity Health“ u Hendersonu u Nevadi, kada je bolnički računarski sistem označio novopristiglog pacijenta kao da ima sepsu.
Prema bolničkom protokolu, trebalo je odmah da dobije veliku dozu infuzije. Međutim, nakon daljeg pregleda, Hart je utvrdio da zapravo leči pacijenta na dijalizi, odnosno osobu kojoj otkazuju bubrezi. Takvi pacijenti moraju biti pažljivo praćeni kako bi se izbeglo preopterećenje njihovih bubrega tečnošću.
Hart je izrazio zabrinutost nadređenoj sestri, ali mu je rečeno da samo prati standardni protokol. Tek nakon intervencije lekara pacijent je počeo da dobija sporu infuziju.
"Morate zadržati sposobnost da razmišljate – zato ste plaćeni kao medicinska sestra. Prepuštanje naših misaonih procesa ovim uređajima je nepromišljeno i opasno“, rekao je Hart.
Hart i drugi mediciski tehničari kažu da razumeju cilj AI: da olakša sestrama praćenje više pacijenata i brzo reagovanje na probleme. Ali stvarnost je često niz lažnih uzbuna, ponekad pogrešno označavajući osnovne telesne funkcije, poput pražnjenja creva pacijenta, kao hitan slučaj.
Može li AI pomoći u bolnici?
Čak i najsofisticiranija tehnologija propuštaće znakove koje sestre rutinski primećuju, poput izraza lica i mirisa, napominje Mišel Kolins, dekan Fakulteta za negu Univerziteta Lojola. Ali ni ljudi nisu savršeni.
"Bilo bi glupo potpuno okrenuti leđa tome. Trebalo bi da prihvatimo šta može da učini da unapredi našu negu, ali takođe treba da budemo oprezni da ne zameni ljudski element“, rekla je Kolins.
Prema jednoj proceni, više od 100.000 medicinskih sestara u SAD napustilo je radnu snagu tokom pandemije kovida-19, što je najveći pad u broju osoblja u poslednjih 40 godina.
Kako stanovništvo SAD stari, a sestre odlaze u penziju, vlada procenjuje da će svake godine do 2032. biti više od 190.000 novih slobodnih mesta za medicinske sestre.
Suočeni sa ovim trendom, bolnički administratori vide AI kao ključ: ne da preuzme negu, već kao pomoć sestrama i lekarima u prikupljanju informacija i komunikaciji sa pacijentima.
"Ponekad pričaju sa čovekom, a ponekad ne“
Na Univerzitetu za medicinske nauke u Arkanzasu u Litl Roku, osoblje mora da obavi stotine poziva svake nedelje kako bi pripremilo pacijente za operaciju. Sestre potvrđuju informacije o receptima, srčanim stanjima i drugim problemima, poput apneje u snu, koji moraju biti pažljivo provereni pre anestezije.
Problem je što mnogi pacijenti odgovaraju na telefone samo uveče, obično između večere i vremena za spavanja njihove dece.
Od januara, bolnica koristi AI asistenta firme "Qwentus" za kontaktiranje pacijenata i zdravstvenih ustanova, slanje i primanje medicinskih kartona i sažimanje njihovog sadržaja za ljudsko osoblje.
"Qwentus“ kaže da 115 bolnica koristi njihovu tehnologiju, koja ima za cilj povećanje prihoda bolnica kroz brže operativne cikluse, manje otkazivanja i smanjenje sagorevanja.
Dok kompanije poput „Qventus“-a pružaju administrativnu uslugu, drugi programeri AI vide veću ulogu za svoju tehnologiju.
Izraelski startap „Xoltar“ specijalizuje se za humanoidne avatare koji vode video pozive sa pacijentima.
Kompanija sarađuje sa klinikom "Mejo“ na AI asistentu koji uči pacijente kognitivnim tehnikama za upravljanje hroničnim bolom. Kompanija takođe razvija avatara koji pomaže pušačima da prestanu.
Stručnjaci za medicinsku negu koji proučavaju AI kažu da takvi programi mogu da budu korisni ljudima koji su relativno zdravi i proaktivni u vezi sa svojim tdravljem. Ali oni nisu većina ljudi u zdravstvenom sistemu.
"Najbolesniji su ti koji zauzimaju najveći deo zdravstvene zaštite u SAD, a da li su četbotovi korisni za te ljude je nešto o čemu zaista moramo razmisliti“, rekla je Rošel Fric iz Škole za negu Univerziteta Kalifornija Dejvis.
Komentari (0)