Umesto magneta, konzerva lokalnog vazduha: Ovaj suvenir postaje dostupan širom sveta, otkrivamo šta se krije iz svega
Komentari03/11/2024
-21:01
Veoma popularno odmaralište Komo, svake godine privlači veliki broj turista, koji uživaju u živopisnim pejzažima, čuvenoj italijanskoj kuhinji i, naravno u svežem vazduhu. Međutim, putovanju brzo dođe kraj, a turisti bi često da ponesu sa sobom neki mali deo tog mesta. Lokalci im nude da po ceni od deset evra kući odnesu konzervu vazduha.
Proizvod je lansirala marketinška agencija i tvrdi da on sadrži 21 odsto kiseonika, 0,93 odsto argona, 0,04 odsto ugljen-dioksida i mali procenat azota i neona zarobljenih pored jezera.
"Mislili smo da vazduh s jezera zatvorimo u teglu koju zatim možete da odnesete bilo gde u svetu", izjavio je Danijele Abanjale iz agencije koja je osmislila projekat.
Ona dodaje da tegla kada se otvori može da se reciklira ili koristi kao držač za olovke ili vaza.
Po ceni od skoro 10 evra po komadu, konzerva vazduha deluje kao očigledan marketinški trik, a nije Komo jedino mesto gde tako nešto možete da kupite. Primerak svežeg lokalnog vazduha možete da nabavite na Islandu, u Švajcarskoj kao i na ostrvu Men.
Dakle, da li je sve to jedna velika šala u koju turisti nasedaju ili ove uzorke vazduha ipak imaju neku vrednost?
Pomama za konzerviranim vazduhom započela je u 20. veku
Konzervirani vazduh zapravo nije novost u Italiji. Nakon Drugog svetskog rata, čovek po imenu Đenaro Ćaravolo izmislio je "Aria di Napoli".
Ćaravolo je reciklirao prazne limenke hrane koje su američki vojnici distribuirali nakon oslobođenja, tvrdeći da ih je napunio vazduhom grada – i čak je uspeo da ih proda Amerikancima.
Ali Ćaravolova izmišljotina bila je društvena poruka i alegorija čuvene napolitanske "cazzimme" - umetnosti snalaženja i korišćenja onoga što imaš.
Konzervirani vazduh kao suvenir
Većina konzerviranog vazduha koji se danas prodaje nije ni približno toliko duhovita.
Vazduh po ceni od 20 evra sa ostrva Man, ostrva u Irskom moru, tvrdi da leči nostalgiju i ublažava stres, dok se vazduh iz Altaja u Kini opisuje kao "opojan". Turisti čak mogu i da pišu po konzervama kao da su razglednice.
Kompanija "Fattrol" pravi nešto više duhovitu verziju. Prodaju suvenire konzerviranog vazduha iz raznih popularnih turističkih destinacija kao što su Atina, Venecija, Barselona i Las Vegas.
Njihova verzija iz Tokija, na primer, tvrdi da sadrži 10 odsto vazduha sa lokacija poput raskrsnice Šibuja, riblje pijace Cukidži i brda Ropongi.
Proizvođači takođe tvrde da ambalaža može da izdrži zemljotres magnitude 9.0.
Šalu na stranu, ovaj trend postavlja pitanja o etici proizvodnje ambalaže za nepostojeći proizvod, što doprinosi ogromnoj količini jeftinih, potrošnih suvenira namenjenih turistima.
Kompanije tvrde da dobijate simpatičnu limenku koju možete izložiti kod kuće, ali limenke lošeg kvaliteta sa neispirativnim dizajnom uglavnom se kupuju samo kao smešan poklon za prijatelja, bez stvarne sentimentalne vrednosti.
Konzervirani vazduh podiže svest o zagađenju
Postoje i neki manje komični primeri konzerviranog vazduha.
Godine 2016, britanska kompanija "Aethaer" lansirala je seriju kontejnera "ispunjenih" vazduhom iz jednog od pet područja izuzetne prirodne lepote u zemlji radi podizanja svesti o zagađenju vazduha.
Prihod od prodaje ovih tegli navodno se ulaže u stvaranje pristupačnih maski za disanje.
Već nekoliko godina unazad, preduzetnici pune kompresovani svež vazduh iz mesta poput Kanade i Švajcarske i prodaju ga stanovnicima visoko zagađenih područja u Kini i Indiji.
"Vitality", na primer, sadrži vazduh sakupljen iz kanadskih stena. Kontejneri dolaze sa specijalno dizajniranim raspršivačem i maskom i sadrže oko 160 udisaja.
Generalni direktor "Vitality" Mojses Lam rekao je za BBC da to vidi kao novu flaširanu vodu.
Međutim, naučnici smatraju da flaširani vazduh pruža malo ili nimalo zdravstvenih koristi.
Komentari (0)