"Možete da napravite digitalnog blizanca bilo čega" – metaverzum, koncept budućnosti
Komentari19/10/2021
-19:29
Reč "metaverzum" zvuči kao da dolazi iz neke knjige naučne fantastike - što je istina. Međutim, kao i toliko drugih stvari za koje do skoro nismo mogli ni da ih zamislimo, uskoro bi mogla da uđe u svakodnevnu upotrebu. Čelnik kompanije Fejsbuk, Mark Zakerberg, najavio je planove o otvaranju 10.000 radnih mesta u Evropi u narednih pet godina, upravo kako bi se radilo na pravljenju metaverzuma.
U pitanju je verzija virtuelne stvarnosti - bolje rečeno, digitalni svet, u kome će ljudi moći da se "kreću" koristeći različite uređaje, i da komuniciraju u virtuelnom okruženju. Ovakva tehnologija oslanjaće se na dva osnovna stuba - virtuelnu realnost (VR) i proširenu realnost (AR), koncepte koji su danas itekako već živi i koriste se, pretežno u svetu video-igara i sličnih interaktivnih usluga.
Šta je metaverzum?
Sam termin "metaverzum" je osmislio i prvi put koristio američki pisac Nil Stivenson, u naučnofantastičnom romanu iz 1992. godine čiji je naslov u Srbiji preveden kao "Histerični sneg". U njegovoj knjizi, ovaj termin odnosio se na 3D virtuelni prostor u kojem ljudi komuniciraju jedni sa drugima u obliku avatara - prevashodno, metaverzum je tu služio kao zabava za siromašne mase u naciji kojom vladaju korporativne franšize.
Bez obzira na to što je, u vreme kada je knjiga izašla, metaverzum izgledao kao distopija, ova ideja postala je veoma privlačna entuzijastima u svetu tehnologije. Metju Bol, uspešni investitor na ovom polju, pisao je u svom eseju o metaverzumu kao "manifestaciji virtuelne stvarnosti, poput filmova 'Ready player one' ili 'Matrix', uz izvesna ograničenja".
Zakerberg je, u julu ove godine, prvi put rekao kako želi da napravi od Fejsbuka "kompaniju metaverzuma".
"Metaverzum je vizija koja se proširuje na mnogo kompanija - tačnije, na celu industriju - možete da ga posmatrate kao naslednika mobilnog interneta. Sigurno nije nešto što samo jedna kompanija može da napravi, već smatram da će veliki deo našeg sledećeg poglavlja biti doprinos ovome, u partnerstvu sa mnogim drugim kompanijama", istakao je osnivač Fejsbuka u intervjuu za portal "The Verge".
Digitalni blizanac
Označio je ovo kao veliko sledeće poglavlje u tehnološkoj industriji, ali ni sam nije mogao do detalja da raščlani šta bi sve metaverzum podrazumevao. Umesto toga, rekao je samo da je u pitanju nešto što se tiče "velikog broja tema", i da će biti "neka vrsta hibrida društvenih mreža, ali tako da vi postojite u toj virtuelnoj realnosti".
Može da bude 3D iskustvo, ali i ne mora - ukoliko uključite koncert na telefonu, moći ćete da "uskočite" u njega, pa ćete dobijati i 2D i 3D elemente.
Da metaverzum nije ideja samo jednog čoveka, potvrđuje i to što je o njemu govorio izvršni direktor Majkrosofta, Satja Nadela.
"Ova platforma spaja internet stvari i pomešane realnosti (AR i VR). Možete da napravite 'digitalnog blizanca' bilo čega, od osobe do proizvoda. Taj 'blizanac' je povezan sa fizičkim svetom u realnom vremenu tako da u svakom trenutku možete da pratite njegovo okruženje i da učestvujete u njemu koristeći pomešane realnosti", rekao je Nadela na najvećoj ovogodišnjoj konferenciji Majkrosofta.
Hologram na vašem kauču
Već postoje neke video-igre koje su zagrebale po površini ovog koncepta, poput Robloksa ili Fortnajta, gde igrači mogu u realnom vremenu da upravljaju svojim avatarima u istom virtuelnom prostoru sa drugima.
Takođe, ove video-igre nose jednu važnu odliku - svaka izmena koju napravite, vidljiva je ostalima, a baš tako bi trebalo da funkcioniše i budući metaverzum. Koncert koji uključite na telefonu a onda mu prisustvujete u virtuelnoj stvarnosti, samo je osnovni primer.
Kako je Zakerberg objasnio, učešće u virtuelnoj i proširenoj stvarnosti stvoriće ljudima osećaj prisutnosti, pa će sve što se obavlja "na daljinu" da izgleda znatno prirodnije.
"Umesto da završavate stvari putem običnog telefonskog poziva, moći ćete da sedite kao hologram na mom kauču, ili ja na vašem, a izgledaće kao da smo jedno pored drugog. Mislim da je to moćna stvar", naglasio je Zakerberg.
Praktično, stvari bi funkcionisale ovako: kada imate neki problem, osoba sa kojom želite da razgovarate moći će da se "stvori" u vašoj sobi, vidi isto što i vi (dokumente, ekrane, i slično) i zajedno bi trebalo lakše da dođete do rešenja.
Decenijski izazov
Kompanija Fejsbuk već ima velika ulaganja na polju virtuelne i proširene stvarnosti - kupili su Okulus kompaniju i rade na narukvicama i naočarima koje pružaju mogućnosti AR tehnologije. Takođe, kompanija je kupila i nekoliko VR gejming studija.
Trenutno, AR i VR tehnologije oslanjaju se najviše na korišćenje kaciga uz pomoć kojih se ljudi "premeštaju" u virtuelnu stvarnost. Za planove o metaverzumu koje Zakerberg ima, međutim, to bi moglo da bude prilično nezgodno, jer su u pitanju glomazne kacige koje bi morale da se nose po ceo dan. Prema njegovom mišljenju, ovaj problem bi trebalo da bude rešen do kraja decenije.
"Mislim da će to biti jedan od najvećih tehnoloških izazova u narednih deset godina, ako ne i najveći. Svi mi volimo stvari koje su velike, ali mislim da će zapravo jedan od većih izazova biti da napravimo superkompjuter tako mali da može da stane u naočare", rekao je.
Svet metaverzuma još uvek nije toliko blizu, ali najava Zakerberga o 10.000 radnih mesta pokazuje da su njegove namere u ovoj oblasti veoma ozbiljne. Pitanje je i zašto se okreće Evropi, a odgovor bi mogao da se nađe u kritikama političara i "liberalnih" medija, kao i u izveštajima Fejsbuka o štetnom uticaju na mlade. Ovo bi, dakle, mogla da bude svojevrsna "osveta" SAD, navodi se u Kocki Euronews Srbije.
Međutim, kao što je i sam Zakerberg naglasio, u pitanju je koncept oko kog moraju da se okupe i ostali veliki igrači. Jedna stvar je, međutim, sigurna - pred nama je uzbudljiva decenija, koja bi mogla da promeni način na koji koristimo (i razumemo) tehnologiju.
Komentari (0)