Tehnologija

Gubitak zbog kraha IT sistema prošle nedelje mogao bi da premaši milijardu dolara: Ko će to da plati?

Komentari

Autor: CNN

22/07/2024

-

21:29

Gubitak zbog kraha IT sistema prošle nedelje mogao bi da premaši milijardu dolara: Ko će to da plati?
Gubitak zbog kraha IT sistema prošle nedelje mogao bi da premaši milijardu dolara: Ko će to da plati? - Copyright profimedia

veličina teksta

Aa Aa

Iza pada IT sistema koji je prošle nedelje pogodio veliki deo sveta, stoji greška CrowdStrike kompanije za sajberbezbednost, ali ko će nadoknaditi gubitke nastale usled digitalne blokade, još nije poznato.

Jedan od najvećih krahova sistema doveo je do otkazivanja više od 5.000 komercijalnih avio letova širom sveta, a pogođene su i bolnice i mnoge privatne firme.

Problem je izazvao loš kod aužiriranja CrowdStrike softvera, ali ispravka nije tako jednostavan poduhvat i iz te kompanije kažu da bi moglo da prođe više dana, pre nego što se svi sistemi vrate u normalu.

U objavi na društvenim mrežama, njeni predstavnici navode da "značajan broj" od oko 8,5 miliona uređaja, ponovo funkcioniše i izvinili su se zbog prekida do kog je došlo.

Međutim, oni još nisu pominjali da li nameravaju da ponude kompenzaciju pogođenim klijentima.
Stručnjaci očekuju da će biti zahteva za odštetu, a možda i tužbi.

"Ako ste advokat za CrowdStrike, verovatno nećete moći da uživate u ostatku leta", kaže Den Ivs, tehnološki analitičar za "Wedbush Securities".

Račun od milijardu dolara

Stručnjaci se u najvećoj meri slažu da je prerano sa sigurnošću proceniti koliko je svet koštala nemogućnost pristupa internetu, ali Patrik Anderson, izvršni direktor Anderson Economic Group, istraživačke firme specijalizovane za procenu troškova u slučaju prekida rada kompanija, smatra da je reč o iznosu koji bi lako mogao da premaši milijardu dolara.

Tanjug/AP/Yuki Iwamura

 

On, poređenja radi, procenjuje da je "cena" nedavnog hakovanja CDK Global softverske kompanije koja servisira američke prodavnice automobila, dostigla iznos od milijardu dolara. Iako je taj prekid trajao duže - oko tri nedelje, bio je ograničen na jednu industriju.

"Ovaj prekid pogađa daleko više klijenata i biznisa i to na različite načine koji variraju od neprijatnosti do ozbiljnih smetnji, što dovodi do troškova koji neće lako moći da budu nadoknađeni", kaže on za CNN.

Anderson je dodao da bi to naročito značajno moglo da utiče na aviokompanije, koje su izgubile profit od otkazanih letova.

Uprkos dominaciji "CrowdStrike" kompanije u sajberbezbednosti, njihov godišnji prihod je nešto manji od četiri milijarde dolara. Ipak, stručnjaci kažu da je vrlo verovatno da su se oni zaštitili od ovakvih situacija posebnim stavkama u ugovorima sa svojim klijentima.

Džejms Luis iz Centra za strateške i međunarodne studije podsetio je na sličan slučaj koji je imala softverska kompanija SolarWinds, koja se našla na sudu zbog ruskog hakovanja agencija federalne vlade u Americi krajem 2020. Međutim, sudija je odbacio tužbu koju je protiv njih pokrenula Komisija za hartije od vrednosti i berzu. 

Luis kaže da je na kraju ta kompanija odgovarala samo za to što nije otkrila koje su ranjivosti njihovog sistema na spoljne napade, ali ne i za štetu koju je pričinila svojim klijntima. 

Da li će CrowdStrike moći da zadrži korisnike?

Još nije poznato ni koliko bi korisnika CrowdStrike mogao da izgubi zbog problema koji su ih snašli, ali Den Ivs smatra da je verovatno reč o procentu manjem od pet posto.

"Oni su tako dobro integrisan igrač. Otići od njih bio bi rizik", smatra on.

Tanjug/AP/Yuki Iwamura

 

Mnogi korisnici morali bi skupo da plate prebacivanje kod neke od konkurentskih firmi, ali to ne znači da gubitak reputacije neće uticati na sposobnost "CrowdStrike" da pridobije nove klijente.

"Danas su svi čuli za CrowdStrike, ali ne po dobru i trebaće vremena da se prašina slegne", kaže Ives. 

Izvršni direktor te kuće Džordž Kurc je optimističan i izjavio je da veruje da će većina korisnika imati razumevanja.

"Moj cilj sada je da omogućim da svaki naš klijent ponovo može da radi. Mislim da mnogi od njih razumeju da je reč o složenom okruženju i da ostajanje korak ispred negativaca zahteva konstantna ažuriranja", kaže čelnik CrowdStrike-a.

Ali čak i u slučaju da korisnici imaju razumevanja, vrlo je verovatno da će rivali iz tog segmenta tržišta pokušati da iskoriste prošlonedeljne događaje da ih privuku sebi.

"Ovo je vrlo kompetitivan biznis. Prodavci iz drugih kompanija će uskočiti i reći: 'Nama se ovako nešto nikad ne bi desilo'", kaže Erik O'Nil, stručnjak za sajberbezbednost i bivši kontraobaveštajni operativac FBI.

"Oni su odlična kompanija koja radi važan posao. Nadam se da će preživeti ovo. Ako ne, jedini pobednici biće sajberkriminalci", zaključuje O'Nil.

Komentari (0)

Magazin