Kovačica u "Parobrodu": Izložba slika Zuzane Halupove i Martina Jonaša
Komentari12/03/2022
-15:10
Izložba slika pod nazivom "Iz dva ugla" Zuzane Halupove i Martina Jonaša biće otvorena u utorak, 15. marta u 19 sati u UK "Parobrod" u Beogradu.
Dva događaja se vezuju za 2021. godinu, kada je ova izložba krenula u javnost, a to su - dvadeset godina od smrti Zuzane Halupove i 25 godina od smrti Martina Jonaša, dvoje najpoznatijih slikara naive iz Kovačice.
"Povodom ovih jubileja organizuje se i njihova zajednička izložba `Iz dva ugla` - njima u čast, da se nikad ne zaborave, koja dopunjuje nova saznanja o autorima, približuje njihov rad i svakako će usrećiti sve koji vole likovnu umetnost. Njihova dela koja se prikazuju na ovoj izložbi su u privatnom vlasništvu i deo su fonda udruženja Naiva Art Kult iz Kovačice", navodi se u saopštenju za medije UK "Parobrod".
Mama Zuzana
Zuzana Halupova (1925 -2001) već u svojoj ranoj mladosti ispoljava izraziti umetnički talenat, kao članica Društva žena, izrađujući folklorne ručne radove vedrih i svežih boja, komponovanih po vanrednom estetskom ukusu. Vezla je marame, košulje, goblene... Tradicionalne motive dopunjavala je sopstvenim ornamentima.
Završila je samo pet razreda osnovne škole, gde uz vez pokazuje i svoj crtački talenat u kome se već nazire njen karakterističan stil koji će kasnije biti osnova njenog snažnog i brzog uspona u oblasti naivne umetnosti u svetu.
Prvu sliku uljanim bojama naslikala je 1964. godine, a prvu samostalnu izložbu je imala 1968. godine u Dubrovniku. Usledile su izložbe u mnogim metropolama sveta: Parizu, Londonu, Njujorku, Rimu, Beču, Bonu, Cirihu, Kopenhagenu, Stokholmu, Pragu, Ženevi, Dizeldorfu, Askoni, Bratislavi, Erlenbahu, Tokiju i drugim gradovima. Remek-delo "Zima" slika 1974. godine, a na kojem verno prikazuje život u svom omiljenom selu zimi. Ovu sliku je Zuzana poklonila svetskoj organizaciji UNICEF u Ženevi kao svoj prilog siromašnoj deci u svetu. Od te slike UNICEF štampa oko dva miliona čestitki za Božić.
Iste godine u Ženevi pred brojnim posetiocima slika veliku uljanu sliku "Deca Ujedinjenih nacija" koju takođe daruje u humanitarne svrhe za ugroženu decu u svetu. Svoje slike dobrotvotno poklanja još i UNESKU i Crvenom Krstu, kao i mnogim ustanovama koje vode brigu o deci.
Halupova je ponela i visoko odlikovanje za životno delo "Ćirilo i Metodije" kao najveće priznanje koje Matica Slovačka iz Bratislave dodeljuje uspešnim Slovacima u dijaspori.
U braku nije imala dece, ali zato je u svojim slikama stvorila svet u kojem je bilo puno dece i predstavljanje dečjeg lica je postala osnovna tema u njenom stvaralaštvu.
Likovni svet Zuzane Halupove je izmišljen dečji svet u kome postoje samo deca puna optimizma i sreće i ona predstavljaju njen kosmos i umetnički univerzum. Bez sumnje se može reći, da u naivnom slikarstvu prošlog veka Zuzana Halupova je bila najpopularniji slikar profinjene i čiste dečje duše i njihovog vedrog naivnog života i zato s punim pravom u svetu su je zvali mama Zuzana.
Humana misao o čoveku sa svim njegovim vrlinama i manama
Martin Jonaš (1924 -1996) je rođen u Kovačici, gde je završio šest razreda osnovne škole. Počeo je da slika 1944. godine. Izlagao je na samostalnim i grupnim izložbama u zemlji i inostranstvu, kao i na međunarodnim izložbama naive. Za svoj rad više puta je nagrađivan.
Pored ulja na platnu, usavršio je i crtež. Na međunarodnoj izložbi crteža u Italiji 1978. godine Martin Jonaš je osvojio Zlatnu medalju, zajedno sa Dalijem i Gutuzom. Pišući o njegovom crtačkom talentu, jedan likovni kritičar u Italiji ga je nazvao Jonaš Veliki. Njegovih pet grafika otisnutih u zlatu 1976. je uvršteno u najbolje grafike sveta (Kapri, Italija).
Likovna koncepcija Martina Jonaša je jasna i jednostavna. Sa nesumnjivom sigurnošću u pokretu i formi stavlja figuru u centar kompozicije. Pejzaž povlači u drugi plan slike i na taj način ističe figuru i daje joj monumentalni karakter, a svom delu pečat univerzalnosti.
Zahvaljujući ljubavi i predanosti slikarstvu, ali i ambiciji, retkoj među naivnim umetnicima, uspeo je da crtačke nekorektnosti u modelovanju izgradi sistem oblika u snažne deformacije koje se podvrgavaju unutrašnjem shvatanju i važnosti proporcije i hijerarhije odnosa.
Na njegovim platnima su lokalne boje i problemi, kao i karakteristični likovi. Jonaš ne propušta priliku da naglasi temu i da kroz nju provuče priču o čednom i jednostavnom seoskom životu koji polako nestaje. Po njemu, svaki trenutak tog života i svaki detalj patrijarhalnog ambijenta dostojan je da se zabeleži.
Duboka ljubav i saživljenost sa duhom svoje sredine ne dozvoljavaju mu da odluta i da se izgubi u literarnosti, jer ga ista ljubav upućuje na čistotu boje, jasne valere i svežinu tona. Plave boje slovačkih kuća i enterijera, žute i narandžaste boje suncokreta, klipova kukuruza i bundeva, zelenilo ravnice i rumenilo sunca natopili su njegove predele i obavili predstavljene likove. Krajnji ishod sažimanja njegovih tema, razigranog poteza, zvučnog kolorita i poetske atmosfere jeste humana misao o čoveku sa svim njegovim vrlinama i manama.
To što svoju univerzalnu misao zaodeva konkretnim svetom koji dobro poznaje i još bolje tumači sa autoritetom, samo doprinosi vrednosti njegovih dela.
Komentari (0)