Protest radnika ispred fabrike Fijat zbog "nepoštovanja dogovora", Brnabić najavila nove razgovore sa Stelantisom
Komentari02/06/2022
-08:42
Nekoliko stotina radnika okupilo se jutros ispred Fijatove fabrike u Kragujevcu jer su, kako navode, nezadovoljni rešavanjem njihovog statusa.
"Glavni razlog okupljanja jeste što je Fijat već prvog dana prekršio interni dogovor koji smo imali sa vladom. Dogovor je bio, na insistiranje premijerke, da se sve ovo zamrzne. Ovo famozno izjašnjavanje i pritisak na radnike, međutim, odmah sutradan Fijat je to prekršio" ističe za Euronews Srbija Igor Anđić, zaposleni u fabrici i član pregovaračkog tima.
On dodaje da je skup radnika u znak protesta "jasna poruka državi da se dogovori moraju poštovati".
"Fijat je mnogo puta do sada prekršio dogovor, zbog toga smo imali i štrajkove i razne pobune", dodao je on.
Radnici od menadžmenta Fijata traže ispunjenje četiri zahteva koja su poslali vladi, a u suprotnom najavljuju masovnije proteste.
Tri sindikata kompanije "Fijat Srbija", koja je deo "Stelantis grupe", predstavnici radnika koji nisu sindikalno organizovani i Samostalni sindikat firme "Fijat plastik", uputili su juče Vladi Srbije i svojoj kompaniji zahteve koji se tiču prava radnika koji će ostati da rade u Fijatu i onih koji će napustiti kragujevačku fabriku i zapretili protestom u slučaju neispunjavanja predloženih mera.
Prvi zahtev se odnosi na zaposlene koji se upućuju na rad u inostranstvo i u njemu je zatraženo da se to čini isključivo u skladu sa srpskim zakonodavstvom, po principu dobrovoljnosti, kao i da se u ugovore o upućivanju na rad u druge zemlje unese da im se garantuje posao po povratku u Srbiju.
Sindikati dalje traže da se za radnike koji prihvate program rešavanja viška zaposlenih odrede otpremnine u najmanjem iznosu koji je isplaćivan prilikom gašenje treće smene u "Fijat Srbiji".
Treći zahtev odnosi se na to da se radnicima koji žele da ostanu u kragujevačkom ogranku Fijata to omogući, uz isplatu naknade koja nije manja od minimalne zarade.
Na kraju spiska zahteva je da se radnicima, koji će biti upućeni kod drugih poslodavaca na teritoriji Kragujevca, garantuje dobrovoljnost izbora te opcije, uz zadržavanje prava ne manjih od onih koja imaju zaposleni u "Stelantisu".
"To nisu zahtevi koji su pisani tek tako. Osnova toga je da sve mora da bude na dobrovoljnoj osnovi. Niko ne sme nekog radnika da tera na silu. Iako je ovo privatna kompanija, država ima 33 odsto vlasništva u ovoj kompaniji i izdvojila je do sada milijardu subvencija za ovu kompaniju. Svaka priča da se država ne pita, nije tačna", ističe Anđić.
On dodaje da je vlada poručila da će od ponedeljka krenuti sa konkretnim rešenjima.
"Hoću da se pokaže dobra volja da se ovo reši", zaključio je.
Brnabić: Nastavak razgovora sa Stelantisom
Jutros se oglasila i predsednica Vlade Ana Brnabić koja je najavila da će danas nastaviti razgovore sa predstavnicima Stelantisa. Rekla je i da će Vlada Srbije dati sve od sebe da zaštiti radnike. Kako je navela, Vlada je uradila ono što je dogovoreno i uključila se u razgovore oko rešavanja problema.
"Dogovor je bio da vlada posreduje u razgovorima između Stelantisa i sindikata. Da pokušamo da se poboljšaju uslovi za radnike koji neće ostati u Stelantis fabrici, u tranziciji do 2024, do novog električnog modela", rekla je premijerka.
Navela je da je period izjašnjavanja produžen za radnike za 10 dana, te da je razgovore sa Stelantisom imala juče oko posredovanja da bi se izborili najbolji uslovi za radnike.
"U 10.30 danas nastavljamo razgovor. Ni Fijat se nije ponašao kako treba. Nastavili su da pozivaju radnike na razgovor što nije fer jer se uslovi tek pregovaraju", rekla je Brnabić.
Precizirala je da je u Kragujevcu 2.016 radnika, od kojih će oko 500 radnika ostati i za tranzicioni period da pomognu, a oko 500 radnika više neće biti potrebno. "Za njih zajedno spremamo otpremnine, paket kojim će biti zadovoljni", rekla je Brnabić.
Dodala je da će oko 1.000 radnika ostati da radi i novi model, te da će u međuvremenu da idu u inostranstvo na trening i obuke za proizvodnju elektroautomobila.
Komentari (0)