Biznis vesti

Da li je Srbija spremna za novu eru električnih automobila: Veliko interesovanje za subvencije, ali su cene visoke

Komentari

Autor: Euronews Srbija

05/03/2023

-

15:53

Da li je Srbija spremna za novu eru električnih automobila: Veliko interesovanje za subvencije, ali su cene visoke
Da li je Srbija spremna za novu eru električnih automobila: Veliko interesovanje za subvencije, ali su cene visoke - Copyright Pixabay

veličina teksta

Aa Aa

Poslanici u Evropskom parlamentu nedavno su usvojili novi zakon o zabrani prodaje automobilia na benzin i dizel u Evropskoj uniji od 2035. godine sa ciljem da se ubrza prelazak na električna vozila i borba protiv klimatskih promena.

Zakonom je predviđeno da se od proizvođača automobila zahteva da od 2035. godine ostvare 100 odsto smanjenje emisije CO2 iz novih prodatih automobila, što će, praktično, onemogućiti prodaju novih vozila na fosilna goriva u EU, preneo je AP.

U Srbiji, električni automobili i dalje nisu toliko popularni kao u nekim evropskim zemljama, a ekonomista Aleksandar Stevanović rekao je za Euronews Srbija da kupovina električnog automobila u nekom trenutku počne da se isplaćuje, mada u vreme visokih kamata to nije velika razlika.

Međutim, dodao je on, tu su i momenti ekologije i globalnog zagrevanja, a u Srbiji bi bilo prilično isplativo imati električni automobil, pogotovo ako bi se njegove baterije punile noću u sopstvenoj režiji, kod kuće.

Za subvencije prošle godine nije bilo mnogo interesovanja, bilo da su u pitanju kupovine električnih ili hibridnih automobila. Stevanović, ističe da su to zapravo "subvencije za bogate ljude", jer je i cena tih automobila velika.

Euronews

"Mi nismo obavezani 2035. godinom jer nismo bogata zemlja. Međutim, 70 odsto naše struje je užasno prljavo, treba da razmišljamo kako da dođemo do čistije energije. Takođe, imate i pitanje šta se radi sa otpadom - kada postane masovno, šta ćemo sa litijumskim baterijama", ukazuje Stevanović.

On kaže da, ako imamo mogućnost da ne žurimo, trebalo bi tu mogućnost i da iskoristimo, kako bismo dobro razmislili o čitavoj stvari i ulaganju u električne automobile.

Rok koji je postavila EU, odnosno zabranu prodaje automobila na benzin i dizel do 2035. godine, mnogi smatraju nerealnim jer bi došlo do velike promene na samom tržištu. 

"Tog pitanja ima oduvek - imali smo prilike da vidimo da i EU može da pogreši, u proseku greše i više nego mi u Srbiji. Možda će oni to odložiti, ali je ključna stvar da mi ne moramo da budemo perjanice u igri najčešće namenjenoj onima koji su najimućniji", rekao je Stevanović.

"Ne moraju se davati subvencije, neka budu to bankarski krediti. Moramo razmisliti o mnogo faktora. Ako poredimo jeftnu struju sa cenom benzina, to je dobro, ali je realnost da je sve kompleksno. Ono što je uvek pokazano da je najbolje, jeste to da ne moramo da budemo perjanice i da žurimo, a pogotovo da učestvujemo u tuđoj igri ako nismo prinuđeni na to", zaključio je Stevanović.

Šta su još prednosti električnih automobila?

Igor Ristić radi u kompaniji koja ima vozni park električnih automobila, i prvi susret sa ovakvim vozilom ostaje mu ''urezan'' u pamćenje.

"Moj lični utisak je bio 15 minuta tišine... To je bilo poprilično neobično, treba čoveku 15 minuta tišine da prihvati da automobil ne pravi nikakav zvuk", kaže za Euronews Srbija Ristić.

Postoji nekoliko ključnih razlika, dodaje Ristić, između između električnog automobila i onog koji ide na dizel ili benzin. 

"Prva ključna razlika, koja suštinski nema veze sa elelektričnim automobilom, jeste to što oni imaju automatski menjač. To je nešto što ljudima sa manuelnog menjača pravi prvi problem", ističe Ristić. Druga stvar, dodaje, tiče se konceptualne razlike u načinu vožnje.

"Električni automobili imaju sistem rekuperacije energije i postoje komande na automobilu kako bi se tom rekuperacijom prolongirala autonomija koja je problematična po električne automobile", kaže Ristić. 

To znači da bi vozač morao da zna da po kakvom terenu vozi, i po konfiguraciji terena da sebe prilagodi vožnji, dodaje.

Euronews

''Zelene'' kompanije postavile su 42 punjača raspoređenih u osam gradova, koji su dostupni svima i koji energiju proizvode uz pomoć solarnih panela. Sa jednim punjenjem, automobil pređe oko 150 kilometara.

Na putu je vožnja električnog automobila prilično kompleksna, ističe Ristić, i dodaje da je na auto-putevima neophodno oko četiri ili pet brzih punjača.

"To je ono što čovek na auto-putu mora da ima da ne bi čekao četiri ili pet sati na naizmeničnom punjaču. Dobra logistika puta je potrebna, jer ako to čovek nema, putovanje može poprilično da se oduži", istakao je.

U Srbiji ukupno ima oko 150 punjača. Iako za električne automobile važi pravilo "što veća kilometraža - veća ušteda", ipak pri kupovini treba da se izdvoji nekoliko desetina hiljada evra.

"Mislim da je trenutan redovni servis za električne automobile oko 50 evra. To je suštinski kontrola, nema tu konkretnog servisa što se tiče agregata, za prateće stvari su iste cene kao za drugi automobil", ističe Ristić.

"Putevi Srbije" raspisali su tender za deset novih elektropunjača, a u narednih godinu i po dana trebalo bi da ih bude još stotinak na srpskim putevima, što će svakako vozačima ublažiti glavobolju kada im se baterija isprazni baš tamo gde punjača nema.

Preporuka za vas

Komentari (0)

Biznis