Biznis vesti

Bus plus odlazi u istoriju: Naplatu karata u Beogradu trebalo bi da obavlja novo gradsko preduzeće

Komentari

Autor: Ana Mihaljčić

21/02/2023

-

13:23

Euronews

veličina teksta

Aa Aa

Samo dve godine nakon potpisivanja novog  trinaestoogodišnjeg ugovora o naplati karata u beogradskom javnom prevozu sa turskom kompanijom Kentkart, gradska vlast odlučila je da raskine taj ugovor zbog čega bi, prema ugovoru, Grad trebalo da plati penale. Na današnjoj sednici odbornici raspravljaju o tome da li će posao naplate i kontrole karata na sebe preuzeti Grad, to jest novoosnovano preduzeće JKP Naplata prevozne usluge Beograd.

Gradonačelnik Aleksandar Šapić je izjavio danas da će ugovor biti raskinut i da će konačno novac vratiti u upravu grada. On tvrdi da neće biti naplaćeni penali, dok opozcija sumnja da će raskidanje ugovora proći bez dodatnih troškova. 

"I kontrola i novac od naplate karata će se vratiti bez ikakvih penala. E tu smo sad imali malo sreće, moram da priznam. Penala nema zato što se ni njima više ovo ovako ne isplati. Naplata karata je pre nego što je bus plus ušao 2011. a onda je njihov pravni naslednik Kentkart nastavio bila za 50 odsto veća tada kada nisu postojali nego što je danas, pa su došli sami u situaciju da je taj procenat koji treba da dobiju od naplate karata manji nego troškovi koje imaju", rekao je Šapić.  

On je dodao da se za nekoliko meseci mogu očekivati nove informacije o javnom prevozu.

"Neke korake smo preduzeli, ali moramo da sačekamo da se raskine ugovor, što će se desiti posle ove sednice gradske skupštine. Posle toga možemo da pričamo mnogo ozbiljnije o nekim stvarima koje se tiču javnog prevoza", poručio je gradonačelnik Beograda. 

Odbornici iz opozicionih stranaka smatraju da nova odluka Grada neće unaprediti sistem i da neće doprineti boljoj naplati.

"Životno, logično i poslovno je nemoguće da jedna firma pristane da raskine siguran posao od 13 godina koji donosi 100 miliona evra na tom biznis planu, na tih 13 godina, i da prenese pravo trajnog korišćenja na grad Beograd, a da ne bude obeštećena. Očigledno je da ovaj raskid između turskog konzorcijuma i Beograda predstavlja jedan simulovani, prikriveni pravni posao gde gradska vlast sigurno kroz određene poslove pokušava da kompenzuje štetu koju inače duguje turskom konzorcijumu i to sve čini iza očiju javnosti. Vreme će pokazati da smo bili u pravu, da sigurno postoji neki posao koji ima za cilj da obešteti turskog investitora", rekao je Miloš Pavlović, iz Narodne stranke.

Marko Sarić iz Koalicije NADA je rekao da su u ovoj odborničkoj grupi, kada je formirano novo javno preduzeće mislili, i da su pohvalili to kao dobru stvar, da će se to preduzeće baviti naplatom karata.

"Očekivali smo da će ono biti pravni subjekt koji će organizovati kroz svoj menadžment i ljude koje će zaposliti, kontrolu i naplatu karata. Sada iz ovog ugovora mi vidimo da to izgleda nije tako i da će oni kroz javnu nabavku koju će raspisati u nekom narednom periodu opet izabrati neku firmu koja će taj posao da radi za grad Beograd", naveo je Sarić.

Turbulentan istorijat Bus Plusa

Iako je prvobitno uveden da bi pobošljao kvalitet gradskog prevoza u Beogradu, sistem Bus Plus se tokom više od decenije postojanja nije pokazao efikasnim, kako je najavljivao tadašnji gradonačelnik Beograda Dragan Đilas.

Firma Apeks je 2010. godine dobila posao naplate Bus plus kartica u Beogradu, na tenderu, na koji je Transparentnost Srbija iznela brojne primedbe, jer nije bio primenjen Zakon o javnim nabavkama. Ugovorom je toj firmi omogućeno da uzima 8,5 odsto od prihoda od naplate karata.

Glavni urednik "Pištaljke" ocenjuje da je Bus plus od samog početka bio vrlo sumnjiv posao, a dodaje da je ugovor sa Apeksom skrivan je od očiju javnosti.

Tanjug/Miloš Milivojević

 

 

"Više je tu faktora koji su uticali na to da Bus plus ne uspe. Prvo bio je taj sam početak - koruptivna javna nabavka koja je urodila time da posao dobije firma koja nije bila sposobna da ga izvede do kraja. Zatim možda i neka vrsta nesaradnje gradskih službi sa bus plusom. Dakle bilo je tu nekih problema i u odnosu Grada i Bus Plusa, ali mislim da je jednostavno jedan od osnovnih razloga to što prosto Beograđani nisu navikli da plaćaju prevoz", smatra Vldimir Radomirović, glavni urednik Pištaljke.

Tada opoziciona SNS ugovor sa Bus plusom ocenila je štetnim za Grad i izjavila da ga treba raskinuti. Po dolasku na vlast to obećanje nije ispunjeno. Po isteku prvobitnog desetogodišnjeg ugovora, raspisan je novi tender koji je 2021. dobila turska kompanija Kentkart, novi vlasnik preduzeća Apeks, koji je i do tada upravljao sistemom Bus Plus. Po dolasku na čelo Beograda Aleksandar Šapić najavio je da se saradnja sa Kentkartom ipak prekida.

Teško do odgovora kako poboljšati naplatu

Problem sa slabom naplatom karata u javnom prevozu u glavnom gradu postoji godinama. Predarag Živanović, docent Saobraćajnog fakulteta kaže da  naplata u javnom prevozu u Beogradu nije na visokom nivou.

"Pored možda tog mentaliteta to je nekakav animozitet na relaciji između putnika, grada i sistema javnog prevoza gde se stvorila slika da javni prevoz ne treba da se plaća iz ovog ili onog razloga. Razlozi koji navode korisnici, a rađena su neka istraživanja, su od toga da oni smatraju da ta usluga treba da bude besplatna i da ne treba da se plaća, do toga da nisu zadovoljni uslugom ili da nisu stigli da kupe kartu. Tako da ima više razloga", rekao je za Euronews Srbija Živanović.

Tanjug/Miloš Milivojević

 

Da bi se naplata karata u javnom prevozu poboljšala, stručnjaci kažu da je potrebno povećati ovlašćenja kontrolora kako bi bolje sprovodili kaznene mere prema građanima koji ne plaćaju kartu, ali i da treba učiti decu od malih nogu da prevoz treba plaćati.

"Jedna od tih mogućnosti bi bila da se kontrolorima na nacionalnom nivou da status ovlašćenih lica ili da se kontroli pridruži osoblje ili ovlašćena lica koja već postoje. Mada nisam siguran koliko postoji realnih mogućnosti za to. Na primer učenici osnovnih škola imaju pravo na  100% subvencionisani prevoz. Ne kažem besplatan, jer neko to na kraju plati. Narodski rečeno, njima jeste besplatan, njima i njihovim roditeljima, ali je potrebno da imaju kartu. Na žalost, deca iako se voze javnim prevozom uglavnom nemaju kartu i onda kad vi odmalena naviknete da nemate kartu onda to može da se prenese i u starije uzraste", kaže Predrag Živanović.

Jedan od argumenata gradonačelnika Šapića, zbog čega naplata karata treba da se vrati u ruke grada, jeste da novac na taj način ne bi išao u ruke privatnika, već u gradsku kasu. Koliko će ta odluka koštati građane Beograda zbog najavljenih penala i da li će novo preduzeće uspeti prekine višegodišnji period loše naplate karata, za sada nema potvrde. 

Euronews

Komentari (0)

Biznis