Na koridorima prošle godine šest miliona vozila više: Dnevno u proseku 13 vozača "pobegne" bez plaćanja putarine
Komentari19/02/2023
-10:13
Srpskim koridorima prošle godine je prošlo oko šest miliona vozila više nego 2021. godine. Prema podacima iz Godišnjeg izveštaja Puteva Srbije, putarinu je platilo 68,5 miliona vozača, što je ovom javnom preduzeću donelo prihod od oko 306 miliona evra, koji je za oko 10 odsto veći nego godinu dana ranije. I prošle godine bilo je vozača koji su izbegli plaćanje naknade za korišćenje auto-puta, a iako se svake godine njihov broj smanjuje, on i dalje nije zanemarljiv. Zabeleženo je 4.771 "odbeglo vozilo".
U svim kategorijama ima vozača koji pokušavaju besplatno da se voze, ali su najbrojniji oni koji sede za volanom automobila, sa čak 4.546 prolazaka bez plaćanja naknade. U Putevima Srbije su izračunali da je u proseku oko 13 vozila svakog dana izbeglo da plati putarinu.
Broj vozila koja na srpskim auto-putevima nisu platila putarinu u proteklih pet godina se gotovo prepolovio, jer ih je 2015. godine bilo čak 7.899.
Učesnici u saobraćaju zloupotrebe vrše na različite načine, kao što su odbezi na naplatnoj stanici nepropisnom vožnjom iza vozila koje je uredno platilo putarinu, odbeg kroz "divlje izlaze" razgrađivanjem zaštitne elastične ograde kako bi se vozila isključila sa auto-puta bez plaćanja putarine. Dešava se i da izbegavaju naplatne stanice vožnjom u suprotnom smeru ili polukružnim okretanjem na auto-putu, a ima i zloupotreba dozvola za besplatan prolazak, kao i uređaja za elektronsku naplatu putarine.
Sektor za naplatu putarine za svaki registrovani odbeg, pokreće postupak za nadoknadu pričinjene štete, a Služba za naknadnu naplatu putarine korisnicima auto-puta, koji nisu platili, ispostavlja račune, odnosno opomene koji pored osnovnog duga za neplaćenu putarinu, sadrže i troškove vanrednog postupka, kao i kamatu.
Udvostručen broj vozila za deset godina
Obim saobraćaja na auto-putevima u Srbiji se u proteklih deset godina gotovo udvostručio. U Putevima Srbije navode da je prošle godine bilo čak 89,9 odsto ili 34 miliona vozila više nego 2013. godine.
Povećanje broja vozila koja su prošla putevima nije veliko iznenađenje, ako se ima u vidu da se, prema zvaničnim podacima Puteva Srbije, broj kilometara na kojima se naplaćuje putarina u proteklih pet godina povećao za oko 250. Naplata putarine se sada obavlja na auto-putevima ukupne dužine od 830 kilometara.
U 2016. godini naknada za korišćenje auto-puta se plaćala na 570, 9 kilometara, 2017. ih je bilo 610, 2, a 2018. se uvećao na 645, 67. Najviše kilometara auto-puteva završeno je tokom 2019. godine kada je putarina počela da se naplaćuje na ukupno 777, 56 kilometara, a godinu dana kasnije broj kilometara se povećao na 819, 68.
Podaci za prošlu godinu pokazuju ne samo da se broj vozila vratio na period pre pandemije, već da srpskim auto-putevima nikada nije prošlo više vozila. Najveće učešće saobraćaja je na Koridoru 10, kojim je prošlo svako drugo vozilo koje je prošle godine platilo putarinu. Najmanje prometna je bila deonica Beograd-Čačak, sa 8,2 miliona vozila, ali i najvećim rastom broja prolazaka od 21 odsto u odnosu na 2021. godinu.
Ove godine se mogu očekivati još bolji rezultati naplate s obzirom da su iz Ministarstva građevinarstva najavili puštanje u saobraćaj šest deonica na koridorima i još dve brze saobraćajnice. Pri kraju su radovi na gradskom auto-putu od Novog Beograda do Surčina, kao i na brzoj saobraćajnici koja će Valjevo povezati sa auto-putem "Miloš Veliki". Završava se i izgradnja na beogradskoj obilaznici do Bubanj Potoka, kao i deonica "Miloša Velikog" do Požege, Moravski koridor do Kruševca, auto-put od Rume do Šapca, kao i deonica budućeg auto-puta ka Sarajevu od Sremske Rače do Kuzmina i prva deonica auto-puta od Niša ka Prištini, kod Merošine.
Komentari (0)