Biznis vesti

Ni "uvoz" šofera iz Bangladeša ne može da nadomesti "rupu" u kadru: Prevoznici traže da mladi ranije sednu za volan

Komentari

Autor: Maja Popović / Zlatica Radović

24/12/2022

-

11:33

Ni "uvoz" šofera iz Bangladeša ne može da nadomesti "rupu" u kadru: Prevoznici traže da mladi ranije sednu za volan
Ni "uvoz" šofera iz Bangladeša ne može da nadomesti "rupu" u kadru: Prevoznici traže da mladi ranije sednu za volan - Copyright profimedia

veličina teksta

Aa Aa

Problem nedostatka profesionalnih vozača postao je hroničan, pa su neke firme u Srbiji pokušale da ga premoste "uvozom" šofera iz Bangladeša i Šri Lanke. Prevoznici su svesni da deficit kadra ne može da se reši preko noći, ali ukazuju da bi jedan od pravaca mogao biti spuštanje starosne granice za pristup profesiji. U našoj zemlji, da bi mogli da prevoze putnike, kandidati koji su završili saobraćajne škole moraju da čekaju do 24. godine, dok za volan kamiona mogu u 21. godini. Da bi vozili autobus, moraju imati pre tog dve godine iskustva sa C kategorijom, odnosno kamionom. Oni koji počnu da voze kamion, teško se posle opredeljuju za autobus i tu nastaje jedan od problema za autoprevoznike.

Kako navode u Poslovnom udruženju "Srbijatransport" trenutno, u većini država članica Evropske unije, minimalna starosna granica za dobijanje C i CE dozvole je 18 godina, a za dobijanje D i DE dozvole je 21 godina.

Besplatno obrazovanje za profesionalne vozače, niža starosna granica, kao i izbacivanje C kategorije kao preduslova za D kategoriju, smatraju u "Srbijatransportu", bili bi samo neki od koraka da se volana uhvate mladi ljudi. Prema proceni ovog udruženja, Srbiji je godišnje potrebno 4.000 novih vozača autobusa, dok se u srednjim školama u jednoj generaciji obrazuje njih oko 1.000, a za poslednje tri godine za ovu profesiju van redovnog obrazovnog sistema ih je obučeno oko 500. 

"Prevoznici pokušavaju da iznađu razne modele kako bi prevazišli sadašnju situaciju, ali rešenje mora biti sistemsko. Pristup profesiji se mora korigovati, mora se subvencionisati i pomoći mladim ljudima da priđu profesiji i, sa druge strane, poslodavci u ovim uslovima, sa nedostatkom radne snage, vrlo skupih inputa, moraju na neki način dobiti insitucionalnu pomoć, jer svi mi prevoznici smo u funkciji gradjana, kako u gradu Beogradu, tako u u celoj zemlji", kaže za Euronews Srbija Goran Aleksić, direktor "Srbijatransporta".

On ukazuje da je u toku javna rasprava novog nacrta Zakona o bezbednosti saobraćaja i da je udruženje podnelo inicijativu za njegovu izmenu, jer  je "definisana veoma visoka starosna granica za profesionalne vozače i veoma demotivišući sistem za ispunjavanje propisanih uslova za profesionalne vozače".

Inicijativa podrazumeva korekciju starosnog uslova za obuku i polaganje za kategoriju, na 18 godina za kategoriju D1, na 21 godinu za D, uz uslov posedovanja samo B kategorije i da se izbaci iz zakona uslovljavanje obaveze posedovanja C kategorije, a time i uslov perioda od najmanje dve godine. Smatraju da bi ovakvo rešenje korekcije starosne granice podstaklo dualno obrazovanje u srednjim stručnim školama. Za pristup profesiji vozača teretnog vozila predlažu starosni uslov za obuku i polaganje za kategoriju, na 18 godina za C i CE uz uslov posedovanja samo B kategorije. 

Vujanić: Nema razloga za nepoverenje u mlade vozače

Neizbežno pitanje, koje prati inicijativu prevoznika je kako spuštanje starosne granice i ulazak mladih vozača u profesiju uticao na bezbednost saobraćaja. Profesor Saobraćajnog fakulteta u penziji, Milan Vujanić kaže za Euronews Srbija da nema razloga za nepoverenje prema mladima.

"Ako uzmete u obzir da je sa 18 godina čovek potpuno odrastao i da odgovara krivično pred sudom, da mu možete dati da nosi pištolj, zašto mu ne bi bilo dozvoljeno da vozi kad se za to i školovao? Ne može niko reći da punoletna osoba nije svesna svojih postupaka. Mlađi čovek ima kvalitetnije reflekse, bolji vid, brzo misli. Ne bih mu dao da sa 18 godina odmah vozi autobus, ali bih dozvolio C1, što bi bio laki kamion, a sa 21 godinom bih dozvolio autobus i to prvih godinu dana D1, a posle D kategoriju", kaže Vujanić.

On napominje da po aktuelnim propisima, vozač autobusa, ovako kako je postavljeno, ne može  da ga vozi pre 24 godine i dodaje da je to apsurdno.

profimedia

 

"Moj predlog je da se starosna granica pomeri na 16 godina za probnu vozačku. Mi smo samo iz straha, kada smo donosili prethodni zakon, umesto da stavimo 16 za probnu stavili 17 i sve smo pomerili bespotrebno za godinu dana. Sa 16 bi trebalo da je dobija probna, sa 18 puna vozačka dozvola, sa 19 bih dozvolio da mladi polažu D 1 kategoriju vozila, odnosno male autobuse. Sada imate decu koji polože C u školi, sa 18 godina, a nemaju pravo da voze. Oni bi mogli lake kamione, iz kategorije C1 da voze", smatra profesor Vujanić.

On ukazuje i da, zbog nedostatka kadra, uvozimo vozače iz inostranstva, kao i da su za volanom neretko penzioneri, dok u EU posle 65 godina vozači ne mogu da budu angažovani u javnom prevozu putnika. 

"Spuštanje starosne granice je jedan od načina, ali kolikogod vozača da proizvedemo, ukoliko ih ne budemo cenili po zakonu ponude i potražnje, oni će otići u Nemačku, Holandiju i voziće tamo za veće pare, a mi ćemo uvoziti iz Bangladeša i drugih država. To je jedan proces koji je maksimalno regulisan odnosom ponude i potražnje. Moraćemo da cenimo zanimanja po onome koliko nam znače da bismo imali odgovarajući kadar u svim profesijama", poručuje Vujanić.

Prosečna plata oko 80.000 dinara

Vozač Zoran Stefanović iz Saveza ujedinjenih zaposlenih Beograd od 1984. godine radi u Gradskom saobraćajnom preduzeću. Kaže, tada je sve bilo bolje, od saobraćaja, do onog osnovnog uslova, mesečne zarade.

"Kada bi plata bila 120.000 ili 130.000 dinara, svi bi pohrlili u GSP, to bila korektna plata. Sada je oko 80.000 dinara, a radi se po šest dana nedeljno, bez zakonom propisanih pauza", tvrdi Stefanović.

Uslovi su kod privatnika, kažu, bolji. Međutim, kriterijumi za dobijanje vozačke dozvole D kategorije su nikad strožiji. Za one koji žele da upravljaju autobusom, potrebno je ulaganje od četiri godine i više od 450.000 dinara. 

"Ne mogu da se pohvalim da su nam sva vozila tehnički ispravna I da sva mogu da idu u saobraćaj. Isto tako, mladi vozači koji dolaze, nemaju mogućnost da dobiju novo vozilo", kaže Miša Božić, iz Sindikata Sloga.

Tanjug/Dragan Kujundžić

 

Prema podacima Privredne komore auto škola Srbije, upis za D kategoriju je u poslednjih pet godina opao za oko 30 odsto. Više od 50 odsto zainteresovanjih je starije od 40 godina, a najmanje je onih koji se za volan odluče čim steknu starosni uslov. 

"Ko ima C kategoriju i određeni broj godina, 24 mislim da je sad, on može da polaže preko GSPa da završi i on ima uslov dve godine da bude u GSP-u. Međutim ljudi iskoriste tu mogućnost da dobiju D kategoriju I čim prođe te dve godine i jedan dan, oni pokupe knjižicu i odu trbuhom za kruhom", kaže Zoran Stefanović.

Besplatnu obuku nude i neke privatne kompanije, ali sudeći po konstantno aktivnim oglasima, čini se da ni to nije dovoljno da se obezbedi dovoljno vozača. U Srbiji su stalno otvoreni konkursi za radno mesto profesionalnog vozača C i CE, a posebno D i DE kategorije. Zbog nedostatka vozača prisutna je velika fluktuacija radne snage.

Svaki treći vozač ima više od 50 godina

Prema podacima "Srbijatransporta", u Srbiji postoji oko 165.500 profesionalnih vozača sa CPC sertifikatom, od kojih oko 38.800 vozača ima i C i D kategoriju. Procenjuje se da oko 120.000 vozača radi poslove profesionalnih vozača.

"U Srbiji je u poslednje tri godine pristupilo profesiji oko 3.600 vozača i to kroz srednje
stručne škole oko 3.000 novih vozača C kategorije sa 18 godina starosti i kroz početnu CPC
obuku koja traje 140 časova oko 600 novih vozača. Ovakvom dinamikom, ako je radni vek
vozača 40 godina, Srbija će za nekoliko decenija imati manje od 50.000 profesionalnih vozača", ukazuje Goran Aleksić.

On navodi da je u Srbiji trenutno licencirano 14 odsto vozača sa srednjom stručnom školom, a 86 odsto vozača je svoje kategorije steklo van školskog obrazovanja.

profimedia

 

"To ukazuje da se mora podstaći edukacija profesionalnih vozača i prilagođavanje obrazovnog sistema potrebama privrede. U Srbiji je prosečna starost profesionalnih vozača veoma visoka, a angažuje se veoma veliki broj penzionera uz pojave dovođenja vozača iz dalekih azijskih zemalja. Činjenica je da da oko 31 odsto vozača ima preko 51 godine starosti, a da je 9,3 odsto vozača mlađe od 30 godina", kaže Aleksić.

Direktor "Srbijatransporta" napominje i da se procenjuje da u državama EU nedostaje oko 400.000 i ukazuje da to predstavlja veliki problem za našu privredu zbog odliva
radne snage u države gde je ovaj posao bolje plaćen. Srbija svoj problem održivosti
drumskog transporta tereta, a posebno autobuskog prevoza mora rešavati iz sopstvenih
resursa. Goran Aleksić napominje da se problem nedostatka profesionalnih vozača kumulira godinama. On ističe da je nedostatak stručnog kadra i društveni problem, jer se može odraziti i na kvalitet usluge za građane, ali i na bezbednost saobraćaja. 

Komentari (1)

Nenad

24.12.2022 17:43

Da bi bilo vozaca dovoljno treba i da se plate dobro. Ja sam zbog male plate otisao da vozim autobus u Nemacku. Oni imaju racuna da dovedu ljude iz Bangladesa a nase ljude pustaju da odu i nece da im plate.Bitno je da direktori imaju preko dvestahiljada platu. Gsp trazi vozace a kad odes da se prijavis kod njih prvo te pitaju odakle si i kazu mora da se prijavis u Beograd jer nece da plate putne troskove. I nije problem u godinama kako oni kazu problem je sto niko nece da se opredeli za profesiju koja je malo placena a koja je snosi veliku odgovornost.

Biznis