Ozakonjenje visećih mostova po hitnom postupku: Moraće da se zna ko ih je gradio i ko o njima brine
Komentari08/12/2022
-09:07
U Ministarstvu građevinarstva rešeni su da nađu vlasnike svih visećih mostova u Srbiji, ali i da ih obavežu da o njima brinu, kako se ne bi ponovila nesreća u Ovčar Banji, kada su poginule dve žene, a više osoba je povređeno. Pošto većina visećih mostova u Srbiji nema građevinske dozvole ili se ne zna ko ih je izgradio i na čijoj zemlji se nalaze, Ministarstvo građevinarstva je dalo instrukcije kako da se što pre otklone nepravilnosti.
Potrebno je da vlasnici visećih mostova u javnoj svojini utvrde stanje i prijave, a potom će nadležne inspekcije doneti rešenja iz svojih nadležnosti. Lokalnim samoupravama je dat rok od 15 dana da utvrde ko su vlasnici ovih objekata, a u slučaju da su izgrađeni bez građevinske dozvole, kao što se najčešće i dešavalo, opštine su dužne da sprovedu hitan postupak ozakonjenja.
Zavisno od titulara svojine, "vlasnik ili lice čiji je vlasnik osnivač biće u obavezi da održava taj objekat". Ministar građevinarstva Goran Vesić potpisao je juče dokument sa instrukcijama u vidu potrebnih mera u cilju zaštite ljudskih života i imovine, sprečavanja nastanka štete i otklanjanja posledica nastalih korišćenjem visećih mostova.
Za sanaciju 46 mostova, za rušenje 9
Prema podacima Ministarstva građevinarstva, u Srbiji ima 66 visećih mostova, a od kojih je samo 11 u dobrom stanju, 46 je za sanaciju, odnosno rekonstrukciju, dok ih je 9 za rušenje. Od 145 jedinica lokalne samuprave, podatke nije dostavilo 19 opština i gradova.
"Imajući u vidu da za većinu ovih mostova nije izdata građevinska, niti upotrebna dozvola, odnosno da nisu evidentirani kao javna svojina jedinice lokalne samouprave, te da lokalne samouprave imaju pravne nedoumice oko nadležnosti i vlasništva nad visećim mostovima, neophodno je da se donese instrukcije kako bi se preduzele mere na sanaciji, odnosno rekonstrukciji u cilju njhovog bezbednog korišćenja", piše u dokumentu koji je potpisao ministar Goran Vesić.
Mostovi bez vlasnika pripašće opštinama
Prema tom uputstvu, vlasnici oštećenih mostova u roku od 15 dana treba da podnesu zahtev za rekonstrukciju. Za mostove za koje se ne zna čiji su smatraće se da su u vlasništvu lokalne samouprave, pa će za sve što se u vezi sa njima dešava biti odgovorni gradovi i opštine na teritoriji na kojoj su izgrađeni.
"Sve lokalne samouprave su dobile instrukcije šta moraju da rade sa visećim mostovima i kako da reše problem sa njihovom sanacijom i vlasništvom. I prvi put smo im dali nalog kako da ih legalizuju, da se više ne vade na to da nisu legalni, kao što sada rade. Jer, ako si za nešto nadležan, onda moraš to da rešiš. Ne možeš da staviš tablu i da pustiš da ljudi prolaze i da te nije briga", rekao je Vesić.
Podsetimo, 14. oktobra se dogodila nesreća u Ovčar banji, kada se srušio viseći most. Dvoje ljudi je poginulo, dok ih je deset povređeno, nedaleko od manastira Jovanje, kada se urušio viseći pešački most, a veliki broj ljudi završio u ledenoj Zapadnoj Moravi. Tragedija je, ukazuju stručnjaci, možda mogla biti izbegnuta da su se na mostu, koji je zabranjen za upotrebu, nalazile fizičke prepreke, i trake koje upozoravaju na mogućnost urušavanja.
Zabrinjava, međutim, da ovo nije jedini viseći most u Ovčarsko- kablarskoj klisuri, ali ni u drugim delovima Srbije. Ima ih još koji su takođe u lošem stanju. Građevinski inženjer Siniša Mihajlović je tada za Euronews Srbija rekao da u Srbiji ima na desetine manjih i većih visećih mostova, ali da se njihov tačan broj ne zna, jer ne postoji jedinstveni registar. Ne zna se ni u kakvom su stanju, a ono kod većine, kako je istakao, nije sjajno.
Vesić: Niko nije zadužen za odžavanje mosta na Adi
Vesić je najavio da je u planu novi zakon o održavanju infrastrukture i dodao da bi on mogao da prođe javnu raspravu u narednih godinu dana.
"Često se dešava da se izgradi infrastruktura i da to posle niko ne održava. Mnogo više košta kada se posle deset godina sređuje, nego da je redovno održavanje. Hoću da donesemo propis koji će jasno navesti obaveze kako će morati da se održava infrastruktura i da se uvedu kazne. Viseći mostovi su samo jedan problem, ali tu su i drugi mostovi i ostali objekti. Podzemni prolazi su isto bili u toj kategoriji i nisu pripadali nikome, niko ih nije održavao, ali smo to rešili na nivou Grada i sada ih sređuju", rekao je Vesić.
On je naveo primer da na Brankovom mostu samo kolovoz pripada Gradu, a da konstrukciju niko ne održava i dodao da niko nije zadužen ni za održavanje mosta na Adi. Vesić je ukazao da Ministarstvo hoće da reguliše ko će u budućnosti morati da brine o svim tim objektima.
Komentari (0)