Biznis vesti

Suša u Evropi preti da ugrozi rečni transport: U Srbiji nema obustave plovidbe, ali postoje rizične tačke

Komentari

Autor: Zlatica Radović

09/08/2022

-

18:00

Suša u Evropi preti da ugrozi rečni transport: U Srbiji nema obustave plovidbe, ali postoje rizične tačke
Suša u Evropi preti da ugrozi rečni transport: U Srbiji nema obustave plovidbe, ali postoje rizične tačke - Copyright Tanjug/Nenad Mihajlović

veličina teksta

Aa Aa

Dugotrajna suša u Evropi umanjila je prinose poljoprivrede, otežava rad energetskih kapaciteta, a sada preti da ugrozi i rečni transport. Poslednjih dana stižu vesti o smanjenom obimu, ali i o pojedinim obustavama rečnog saobraćaja. Trenutno su najveći problemi na Rajni gde je vodostaj izuzetno nepovoljan i gde preti potpuna obustava plovidbe, dok je na Dunavu najveći problem na bugarskom delu gde je ve došlo do potpune obustave plovidbe.

Pomoćnik ministra saobraćaja Veljko Kovačević kaže za Euronews Srbija da trenutna hidrološka situacija ne utiče značajno na otežavanje plovidbe srpskim delom Dunava i Save i napominje da nema obustave plovidbe niti značajnijih ograničenja u našoj zemlji.

"Na celom toku Dunava u Srbiji uvedena su samo ograničenja na sektorima od 1236+600 do  1238 kilometara, kod Čortanovaca i od 1246 do 1248 kilometra kod Arankine ade, na kojima je ograničen gaz brodova na 2,2 metara. Od 1261 do 1267  kilometru kod Futoga, kao i na sektoru Mohovo sužena je širina plovnog puta sa 180 na 120 metara, ali je i dalje dozvoljena dvosmerna plovidba", objašnjava Kovačević.

On napominje da je mehanizacija upućena na sektore Čortanovci i Futog gde su u toku radovi koji treba da omoguće propisanu dubinu i širinu plovnog puta čak i u uslovima ovako drastično niskog vodostaja koji je na određenim deonicama i po 50 cantimetara ispod niskog plovidbenog nivoa. Kovačević kaže da se stabilizacija vodostaja, u smislu stagnacije do niskog plovodbenog nivoa, očekuje početkom septembra.

mgsi.gov.rs/Đorđe Krstić

 

Pomoćnik ministra ističe da nizak vodostaj reka predstavlja problem za evropske ekonomije, jer su najveći korisnici rečnog saobraćaja ujedno i najveće industrije, kao što su građevinska, hemijska, naftna industrija, industrija čelika, poljoprivreda.

"Svako ograničenje ili potpuna obustava plovidbe ima ozbiljne negativne efekte na proces proizvodnje u smislu dopreme sirovina, kao i prodaje u smislu otpreme gotovih proizvoda", ukazuje Kovačević. 

Pomoćnik ministra napominje da su niski vodostaji uobičajeni za ovaj deo godine, dok su ovako dramatično niski vodostaji koji idu i po 50 do 90 cantimetara ispod niskog plovodbenog nivoa pojava koja se javlja na svakih 5 do 10 godina. 

Nizak vodostaj opterećenje i za privredu i za logistiku

Profesor Slobodan Aćimović koji vodi saobraćajno-logističku grupu predmeta na Ekonomskom fakultetu u Beogradu kaže za Euronews Srbija da je nizak vodostaj svakako opterećenje i za privredu i za logistiiku. Napominje da je to sezonski problem, koji nije ništa novo, ali koji trenutno dodatno komplikuje ionako otežanu situaciju u prevozu robe.

"Rečni transport je uvek u problemu zimi kada je led i leti kada je nizak vodostaj, jer se voda povuče. To praktično utiče na lošu kontinuelnost rečnog transporta. Rekama se najviše prevozi rasuti teret, pesak, šljunak, ugalj, žitarice i sirovine. Naravno da ima nešto i nafte, ali je to verovatno manji procenat u iznosu na količine koje idu naftovodom", kaže Aćimović.

Euronews/Zlatica Radović

Dunav kod Begeča

Agencija za luke je pre nekoliko dana saopštila da je na rekama u Srbiji do 1. juna pretovareno 6,1 miliona tona tereta, što je za 9 odsto manje u odnosu na isti period 2021. godine. Najčešće vrste pretovarenog tereta su šljunak, pesak i kameni agregati, potom nafta i naftni derivati. Rude se, u ukupnom pretovaru, nalaze na trećem mestu, a ugalj na četvrtom.

Iz Agencije su naveli da je najveći pad zabeležen kod žitarica, usled nepovoljne globalne situacije i zabrane izvoza ove vrste robe, a pretovareno je oko 900.000 tona žitarica manje nego u prvih pet meseci prošle godine. Da konstantno opada prevoz robe rekama pokazuje i podatak da je u prošloj godini je pretovarano oko 3,2 odsto manje robe u odnosu na 2020.

Ključna tačka tranzita u riziku

Dok se kontinent suočava sa nadolazećom ekonomskom krizom, Evropa se ujedno bori i sa velikim sušama. Veliki planovi za prebacivanje prevoza tereta sa puteva na reke tako bi jednostavno postali nevažni ukoliko najvažniji vodni put Zapadne Evrope bude previše plitak da bi njime mogli da plove brodovi. Naime, nivoi vode na Rajni, glavnoj reci koja povezuje luke u Roterdamu i Antverpenu sa industrijskim središtem Nemačke i Švajcarskom bez izlaza na more, veoma su niski, što otežava otpremanje uglja, hemikalija i druge robe u fabrike i elektrane uz reku, piše Politiko.

Veoma mala količina padavina donela je Rajni nivo vode od svega 49 centimetara u nedelju u Kaubu, uskom "grlu" na reci dugoj 1.200 kilomatara, koje se smatra i najvažnijom tačkom za navigatore koji procenjuju dubinu.

Kako je upozoravao Blumberg, u mestu Kaub, u Nemačkoj - ključnoj tranzitnoj tački za prevoz robe - nivo vode pašće, kako se predviđa, na 47 centimetara. Da je samo sedam centimetara niži, saobraćaj njome ne bi bio moguć.

Evropa se već suočava sa najvećom krizom u snabdevanju energentima u poslednjih nekoliko decenija, jer je Rusija smanjila dotok gasa. Sada klimatske promene povećavaju nevolje kontinenta, a neprohodna reka mogla bi da zaustavi tok svega - od goriva do hemikalija.

Preporuka za vas

Komentari (0)

Biznis