Biznis vesti

Do polovnjaka lakše i brže, ali cene više nego ikad: Umesto na pet, kupci sada moraju na dva šaltera

Komentari

Autor: Pavle Kosić

11/06/2022

-

18:48

Euronews

veličina teksta

Aa Aa

Sa nekadašnjih pet, proces kupoprodaje polovnih automobila spao je na dva šaltera. Promenom Zakona o porezima na imovinu, od 31. marta građani više ne moraju da odlaze u Poresku upravu kako bi pribavili rešenje o visini poreza, što je olakšalo i kupcima i prodavcima. S druge, strane, analize pokazuju da je pandemija umnogome uticala na tržište polovnih automobila i da su cene polovnjaka veće za čak 23 odsto u odnosu na period pre korone.

Iz Nacionalne alijanse za lokalni ekonomski razvoj (NALED) ukazuju da je proces kupoprodaje moguće dodatno ubrzati, time što bi se ukinula overa kod javnog beležnika, odnosno tako što bi kupac i prodavac zajedno otišli samo na jedan šalter i na taj način završili ceo postupak.

Jelena Bojović iz NALED-a kaže da bi rešenje, po ugledu na druge zemlje, moglo da bude da kupac i prodavac zajedno odu na tehnički pregled i da tamo završe celokupan postupak kupoprodaje na licu mesta, da sve plate i da onda saobraćajnu dozvolu ili eventualno tablice dobiju na svoju kućnu adresu.

"To bi bio idealan slučaj, da idete samo na jedan šalter. Novi zakonom je regulisan bitan deo čekanja koje smo imali u ranijem periodu. Više se ne čeka na porez, sada to možete sami da obračunate elektronski na portalu eUprave i tu možete da platite porez. Dakle, nešto što je trajalo mesec dana, sada se svelo na dva minuta", kaže Bojović.

I sa sajta "Polovni automobili" navode da je promena zakona ubrzala proceduru kupovine, te da je ceo postupak moguće završiti za jedan dan.

profimedia

 

"Mislim na to da se notar zakaže rano ujutru. Dakle, kada se dogovorite sa kupcem da se nalazite da vršite kupoprodaju automobila, možete već sa notarom da se dogovorite da overu završite tamo prepodne. Odmah posle toga, možete otići u MUP", navodi Romana Takov, sa portala "Polovni automobili".

Kada je reč o samom postupku kupovine polovnih vozila, ne postoji univerzalni problem na koji nailaze kupci, ali prodavcima se skreće pažnja da bi trebalo da se uvere da je kupac preneo vlasništvo automobila na sebe.

"Jer u suprotnom, ukoliko kupac nije preneo automobil i izvrši neki prekršaj, sve kazne dolaze na ime prodavca. Naravno prodavac svojim kupoprodajnim ugovorom može da dokaže da je prodao automobil, ali ipak je jednostavnije da se odmah sve završi i tako bi trebalo da izgleda procedura", objašnjava Takov.

Jovanović: Cilj je jedan odlazak na šalter

Direktor Kancelarije za IT i e-upravu Mihailo Jovanović za Euronews Srbija kaže da uloga ove institucije u kupoprodaji automobila u tome što su olakšali jedan korak koji se tiče obračuna poreza, odnosno prenosa apsolutnih prava.

"Ranije su građani morali da odlaze do Poreske uprave, pa da čekaju taj obračun, da plate porez, pa da se opet vrate. Sada se sve to dešava u sekciji "plati", na portalu e-uprave. Vrši se automatski obračun poreza i sve može da se ozavrši za nekoliko sekundi uz nekoliko klikova", objašnjava Jovanović.

On napominje da se razmišlja o daljem pojednostavljenju ove i drugih usluga i dodaje da je ovo samo prvi korak koji se primenjuje od 1. aprila, čime su jedan deo usluge koji se tiče prenosa apsolutnih prava kod polovnih vozila digitalizovali i automatizovali.

"Ova usluga pokazala se veoma korisnom i do sada imamo više od 50.000 ovakvih transakcija, što je znatno iznad godišnjeg proseka. Cilj je da se eliminišu i preostala dva odlaska na šalter i da samo jednim odlaskom na šalter sve bude omogućeno. Verujem da će donošenjem određenih pdozakonskih akata tokom ove godine i to biti rešeno", kaže Jovanović

Sagovornik Euronews Srbija tvrdi da za korišćenje nije neophodan visok nivo informatičke pismenosti, kada je u pitanju ova usluga, jer korisnici uopšte ne moraju da budu registrovani na portalu e-uprave. 

"Kod nekih složenijih usluga je potrebno da budu registrovani na portalu i da imaju svoj nalog. Svake nedelje imamo više hiljada novih građana koji otvaraju svoje naloge, a ukupno je u ovom trenutku broj korisnika oko 1,5 milion", navodi Jovanović.

Euronews

 

Kako će se kretati cene polovnjaka?

Očekivanu stabilizaciju tržišta polovnih automobila, usporio je rat u Ukrajini zbog čega su proizvođači počeli da ograničavaju proizvodnju vozila. Tom promenom, usporen je dotok automobila na tržište, što dovodi do toga da vlasnici odlažu prodaju svojih automobila, pa je zbog lošije ponude na tržištu, raste cena onih koji su u ponudi.

Specijalizovni internet portal Polovni automoibili saopštio je da su, prema njihovoj analizi, u prva četiri meseca ove godine cene polovnih automobila više za 23 procenta u odnosu na isti period prethodne godine i da, s obzirom na aktuelna dešavanja u svetu, prodavce i kupce automobila očekuje i dalji rast cena. Ukazuju i da je u odnosu na prošlu godinu zabeležen pad prodaje od 17 odsto.

"Rusija i Ukrajina su izuzetno važne za autoindustriju, zbog nabavke sirovina neophodnih za proizvodnju automobila, kao i isporuke komponenti fabrikama u drugim zemljama. Zbog toga je već došlo do poremećaja proizvodnje novih vozila, nabavke delova i komponenti, transporta, a takav trend ima velike izglede da se nastavi", kaže Romana Takov.

Prema analizi ovog portala, gotovo 60 procenata prodavaca automobila smatra da će sukobi u Ukrajini imati efekat na njihovo poslovanje duže od godinu dana, a da 74 odsto njih očekuje da će pad proizvodnje novih automobila uticati na smanjenje ponude polovnih i pad njihove prodaje.

Među kupcima 44,1 odsto anketiranih ne očekuje da će aktuelna dešavanja u Ukrajini uticati na ponudu automobila, a 44,7 odsto njih je izjavilo da ne odsustaju do kupovine automobila, oko 16 procenata kupaca će odložiti nabavku vozila zbog aktuelne krize, a devet procenata ih je izjavilo da je kriza uticala da ubrzaju kupovinu automobila, jer očkuju da im poraste cena.

Komentari (0)

Biznis