Biznis vesti

Izmene dva propisa donose novine za vlasnike vozila - za jedne povoljnija registracija, za druge jednostavnija kupovina

Komentari

Autor: Zlatica Radović

02/11/2021

-

17:57

Izmene dva propisa donose novine za vlasnike vozila - za jedne povoljnija registracija, za druge jednostavnija kupovina
Izmene dva propisa donose novine za vlasnike vozila - za jedne povoljnija registracija, za druge jednostavnija kupovina - Copyright Tanjug/Dimitrije Goll

veličina teksta

Aa Aa

Izmena dva propisa koja je najavljena trebalo bi da omogući vlasnicima pojedinih automobila olakšice pri registraciji i kupoprodaji automobila. Prvi se odnosi na porez koji plaćaju svi vlasnici pri registraciji i biće povoljniji za vozila veće kubikaže, koji su stari od pet do 20 godina, dok se drugi odnosi na one koji prodaju svoj polovan auto.

Ove izmene najavio je pre nekoliko dana Ministar finansija Siniša Mali. On je rekao da su nacrti izmena oba zakona sačinjeni i da su upućeni Vladi Srbije, koja bi trebalo da ih usvoji na prvoj sledećoj sednici, dok bi primena trebalo da počne od januara sledeće godine.

"Ministarstvo finansija sačinilo je Nacrt zakona o izmenama i dopunama Zakona o porezima na upotrebu, držanje i nošenje dobara i uputilo Vladi, radi utvrđivanja predloga, imajući u vidu da se tržišna vrednost putničkih vozila radne zapremine motora veće od 2.000 kubika brže umanjuje po osnovu starosti u odnosu na ostala motorna vozila. S tim u vezi, ukazala se potreba da se kod oporezivanja porezom na upotrebu motornih vozila doslednije sprovede ustavni princip oporezivanja srazmerno ekonomskoj moći obveznika“, piše u obrazloženju koje su medijima poslali iz Ministarstva finansija.

Navedenim izmenama i dopunama predloženo je da se umanji poresko opterećenje za ta vozila starosti od pet do dvadeset godina. U resornom ministarstvu objašnjavaju i da za vozila koja su proizvdenea opre više od 20 godina nije predloženo dodatno umanjenje, jer se za ta vozila i sada plaća 20 odsto od propisanog iznosa poreza. Oni napominju i da bi se dodatno umanjenje kod oporezivanja ovih vozila moglo smatrati podsticajem za njihovu nabavku, što nije prihvatljivo sa stanovišta bezbednosti saobraćaja na putevima i unapređenja zaštite životne sredine.

Unsplash

 

Ove promene deo su izmena Zakona o porezima na upotrebu, držanje i nošenje dobara.

"Izaći ćemo u susret vlasnicima starijih automobila veće kubikaže koji zbog sadašnje formule plaćaju veću registraciju i to će značajno smanjiti udare na njihove novčanike. Ne želim da podstaknem ljude da kupuju stara vozila, ali potrebno je da ispravimo nepravdu, a to su ogromne razlike između novih i starih vozila", rekao je Mali.

Kakva pravila sada važe i šta bi se menjalo

Po važećim propisima troškovi registracije motornih vozila od pet do osam godina starosti umanjuju se 15 odsto, oni koji su stari od osam do 10 godina plaćaju 25 odsto manje, dok je u kategoriji starijih od 10 godina umanjenje 40 odsto. Ministarstvo finansija još nije objavilo zvanične izmene, ali su se u medijima pojavile informacije da bi sada najniže umanjenje moglo biti 25 odsto za vozila između pet i osam godina, dok bi se onima u kategoriji do deset godina starosti registracija umanjila za 40, a starijima od 10 godina 65 procenata. 

"To je ublažavanje nepravilnosti koja je uvedena sa takozvanim "porezom na luksuz", koji je donet davno. Ideja je bila da se oporezuju vozila velike kubikaže sa ciljem da oni koji imaju novac za skupe automobile plate više. Međutim, ova mera je izgubila smisao. Ta vozila su izgubila vrednost sa protokom vremena, pa je za pojedina vozila porez gotovo veći od njihove trenutne cene", objašnjava Petar Živković iz Udruženja automobilskih novinara Srbije.

Živković smatra da porez ni ne treba da se umanjuje onima koji imaju vozila koja su proizvedena u proteklih pet godina, već samo za starije automobile.

"Pravično je ako su ostavili taj prag od pet godina, kada se umanjuje porez. Starosna struktura automobila u Srbiji je nepovoljna, jer je prosek oko 18 godina, a ne postoje mere kojima se to brzo i preko noći može rešiti. Kod nas se godišnje kupi oko 25.000 novih vozila, a od toga samo 8.000 do 9.000 kupe pojedinci, dok ostatak uglavnom  uzimaju firme. Znači da su potrebne decenije da se obnovi vozni park građana, koji voze 2.200.000 automobila", navodi Živković.

Porez na polovnjake po novoj formuli

Ministarstvo finansija menja i zakon kojim se reguliše utvrđivanje poreza na prenos apsolutnih prava kod kupoprodaje polovnih vozila. Ova izmena odnosi se na situacije kada vlasnik vozila prodaje svoj polovni automobil drugom građaninu. Najvažnije izmene i dopune Nacrta zakona o izmenama i dopunama Zakona o porezima na imovinu odnose se na način utvrđivanja poreza na prenos apsolutnih prava na upotrebljavanim motornim vozilima koji se obavlja između fizičkih lica koja nisu obveznici poreza na dodatu vrednost.

Propisi su takvi, da kada kupi polovni automobil, novi vlasnik mora da sačeka rešenje Poreske uprave o plaćenom porezu na prenos apsolutnih prava i tek tada može da preregistruje vozilo na svoje ime. Izmenama zakona, kojim se reguliše utvrđivanje ovog poreza na prenos apsolutnih prava kod kupoprodaje polovnjaka, ovaj postupak bi trebalo značajno da se ubrza.

Prema važećem zakonskom rešenju, porez na prenos apsolutnih prava utvrđuje se rešenjem, uz ostale aktivnosti neophodne za promenu vlasnika motornog vozila. Pre toga je neophodno da se sačini ugovor kod javnog beležnika, podnošenje poreske prijave poreskom organu, donošenje rešenja o utvrđivanju poreza, preuzimanje rešenja po utvrđivanju poreza i njegovo plaćanje, kao i promena saobraćajne dozvole u MUP. Zbog ove procedure se dešava da od prenosa prava svojine do promene saobraćajne dozvole protekne značajan vremenski period.

profimedia

 

"Promenom zakona prema predloženom rešenju, porez na taj prenos utvrđivaće se samooporezivanjem – primenom propisanih elemenata, po propisanoj formuli. To će svesti na minimum vreme neophodno za ispunjenje poreskih obaveza, kao i za promenu saobraćajne dozvole" objašnjavaju u Ministarstvu finansija.

Oni navode i da će najavljenim izmenama biti utvrđeni jasni kriterijumi za utvrđivanje visine poreske osnovice, čime će biti omogućeno poreskim obveznicima da mogu da utvrde tačnu visinu poreske obaveze pre zaključenja ugovora o prenosu prava svojine na vozilu.

Komentari (0)

Biznis