Sve oči uprte u Komisiju za zaštitu konkurencije: Koliko su potrošači oštećeni ako se dokaže postojanje kartela?
Komentari22/10/2024
-18:01
Komisija za zaštitu konkurencije pokrenula je 10. oktobra postupak protiv četiri trgovinska lanca zbog sumnje da su dogovarali cene za 35 proizvoda. Postupak je pokrenut protiv vodećih maloprodajnih lanaca u Srbiji: Delhaize Serbia DOO, Merkator-S DOO, Univerexport DOO i DIS DOO Krnjevo. Nakon tih informacija da se pokreće postupak ispitivanja povrede konkurencije protiv četiri privredna društva, Posebno odeljenje za suzbijanje korupcije Višeg javnog tužilaštva u Beogradu formiralo je predmet. Kako su dodali, na ovaj način treba da se proveri da li se u postupcima ovih društava eventualno stiču i elementi krivičnog dela.
O tome je sinoć govorio i predsednik Aleksandar Vučić, koji je rekao da očekuje od Komisije za zaštitu konkurencije da bude stroga prema četiri najveća trgovinska lanca u Srbiji protiv kojih je pokrenut postupak.
Vučić je rekao da je ustanovljeno da su u prethodnom periodu četiri najveća trgovinska lanca, od 2016. do 2023. godine, podigli svoju bruto trgovačku maržu sa 19 na 36 odsto.
"Gotovo duplo. I kada vidite da i cene pomeraju na isti način, onda vidite da Komisija za zaštitu konkurenciju reaguje i očekujem da Komisija bude vrlo stroga, ozbiljna i odgovorna. Mi poštujemo rad tih lanaca, tri su sa strane i jedan domaći i nikoga nećemo da ugrozimo, sve ćemo da poštujemo. Ali vi živite i radite u ovoj zemlji i morate da vodite brigu o građanima ove zemlje", naglasio je Vučić.
Da Komisija za zaštitu konkurencije radi svoj posao rekao je danas u Užicu ministar unutrašnje i spoljne trgovine Tomislav Momirović.
"Nema nikakve sumnje da institucije naše države rade svoj posao, meni više, čini se, nego drugim ministrima u Vladi je važno da Komisija završi svoj posao, da utvrdimo ko je, u kojoj meri i da li kršio zakon i pravila tržiša, a posle toga ćemo videte kakve sankcije slede”, rekao Momirović.
"Potošači oštećeni, ali neće moći da tuže markete"
Pored redovnih cena, sumnja se da su se ti trgovinski lanci dogovarali i za akcijske cene, te su i one uglavnom bila iste ili slične.
Stručnjaci kažu da će sve ovo biti teško dokazati, da je jasno da trgovci moraju da imaju zaradu, ali da bi na prvom mestu bilo važno da se poštuju prava potrošača i pravila konkurencije.
Postavlja se pitanje koja su prava potrošača i koliko su oštećeni, ako se dokaže da je to tačno.
Dušica Šoškić iz Nacionalne organizacije potrošača Srbije rekla je za Euronews Srbija da ukoliko se sve ovo dokaže da je tačno, potrošači neće moći da tuže navedene markete.
"Nažalost, iz prostog razloga, jer naš zakon ne poznaje kolektivnu tužbu na koju udruženja za zaštitu potrošača godinama unazad ukazuju kao nešto bitno i koje bi zaista u ovom sučaju bilo rešenje", rekla je ona.
U vezi sa tim, dodaje, ne postoji nadoknada štete potrošačima u Srbiji, odnosno novac im neće biti refundiran.
"Potrošači jesu oštećeni oko svih zaista namirnica koje su navedene na tom spisku, a naročito oko osnovnih namirnica. Onih osam namirnica koji su navedeni jesu jogurt, mleko, šećer, brašno, ulje, jaja, banane i kafa, namirnice koje potrošači svakodnevno koriste, odnosno koje se nalaze u potrošačkim korpama svakodnevno i na taj način jesu zaista oštećeni budžeti naših potrošača, odnosno građana naše zemlje", rekla je Šoškić.
Koji je savet potrošačima?
Sagovornica Euronews Srbija navela je da potrošači ne mogu direktno da utiču da se ovo više ne dogodi, ali indirektno mogu kroz bojkot prema određenim trgovinskim lancima, ili tzv. određenom kupovinom proizvoda, da bi možda uticali na trgovinske lance da snize cene.
"Pre svega odlazak u markete u budućnosti jeste odluka samih potrošača. Preporuka jeste možda da upoređuju cene, odnosno da pre svega u trgovinske lance odlaze sa unapred pripremljenim planom odnosno spiskom, ne nikako nasumično u određene kupovine, da bi na takav način sačuvali budžet", rekla je Šoškić.
Komisija za zaštitu konkurencije je pokrenula postupak zbog osnovane pretpostavke da su četiri trgovinska lanca povredila konkurenciju zaključenjem restriktivnog sporazuma iz člana 10. Zakona o zaštiti konkurencije.
Detaljnija analiza je izvršena praćenjem odabranih proizvoda kod maloprodavaca protiv kojih je pokrenut postupak, a koji, prema javno dostupnim podacima iz finansijskih izveštaja koje objavljuje Agencija za privredne registre Republike Srbije, ukupno čine preko 50 odsto tržišta maloprodaje na teritoriji Republike Srbije.
Tako je Komisija, tokom više meseci praćenja kretanje cena za 35 izabranih proizvoda, konstatovala da su u maloprodajnim lancima za posmatrane proizvode cene identične.
Komentari (0)