Auto-put im prolazi tik uz imanje, saobraćaj im kvari san – nadležni najavljuju nova merenja nivoa buke
Komentari21/06/2021
-07:03
Vozači jedva čekaju svaki novi kilometar auto-puta, a novim saobraćajnicama raduju se i oni koji su uspeli da prodaju zemlju državi, jer su dobili naknadu za eksproprijaciju i iselili se. Oni čija imanja nisu obuhvaćena ovim planom, ostali su na svojim imanjima, ali su dobili potpuno nove uslove života. Umesto cvrkuta ptica, u zoru ih budi zvuk teretnjaka. Mnogima je najprometnija saobraćajnica prošla bukvalno pored prozora.
Na deonicama na kojima su propisno postavljene zvučne barijere za zaštitu od buke, može da se živi, ali ima građana koji tvrde da im blizina najprometnijih saobraćajnica ugrožava zdravlje. Zbog toga je JP "Putevi Srbije" raspisalo tender za izbor laboratorije koja će u narednom periodu meriti nivo buke na osam lokacija.
Jedan od građana koji su se proteklih meseci žalili inspektorima za zaštitu životne sredine, zbog buke koju trpe zbog blizine auto-puteva je i Velibor Dakić iz Brđana.
"Ogluveo sam od buke, a uskoro ću oćoraviti od farova automobila i kamiona. Imam pet soba u kući, dajem besplatno ko hoće da dođe da spava nedelju dana da vidi da li može ovo da izdrži. Baba i ja smo bolesni, a sluh nam je oslabio od kada je auto-put pušten u saobraćaj. Nepodnošljivo je, a tortura kreće petkom posle podne i tokom vikenda je strašno. Ništa bolje nije ni kad su praznici, kao da svako ko ide na odmor prođe pored naše kuće. Ovo je tamnica", tako svoj život na 113 kilometru Auto-puta Miloš Veliki opisuje Velibor Dakić (86) iz Brđana čija se kuća nalazi pored samog puta na deonici između Ljiga i Preljine.
Put je prošao i pored imanja porodice Spasojević iz sela Brančić. U blizini njegove kuće čak je i podignut zaštini zid proitiv buke, ali on ne zaklanja njegovo imanje.
"Tačno naspram našeg imanja je uspon, pa kad kamioni tutnje prolomi se neprijatan zvuk. Najgore je tokom leta, jer ne smemo ni prozore da otvorimo, jer ne može da se spava. A i kada uspem da zaspim, budim se i trzam po nekoliko puta. Ne zna se šta je gore, motori, automobili ili teretnjaci", priča Svetolik Spasojević.
Kritične tačke na Milošu Velikom su, ako je suditi po primedbama meštana, osim ove lokacije kod Brđana i delovi puta kod sela Ručići kod Boljkovca i kod tunela Brančić. Primedbe na povišen nivo buke imaju i stanovnici uz Koridor 10 kod Velike Plane, ali i na jugu, kod naselja Pečenjevci i Brejanovac i kod sela Palojce gde se žalila grupa građana. Buka remeti san i Nišlijama, koji žive u blizini petlje Niš-Sever u opštini Pantelej, a na nju su se žalili i na magistralnom putu ka Zlatiboru u mestu Sušica.
Inspektori traže merenje buke
U Ministarstvu zaštite životne sredine, čiji inspektori su napisali i rešenja za ispitivanje buke na spornim deonicama za Euronews Srbija kažu da se ugroženost bukom konstatuje inspekcijskim nadzorom, uz doslednu primenu Zakona o zaštiti od buke u životnoj sredini i Uredbom o indikatorima buke, graničnim vrednostima, metodama za ocenjivanje indikatora buke, uznemiravanja i štetnih efekata buke u životnoj sredini.
"Za zonu duž auto-puteva, magistralnih i gradskih saobraćajnica, dozvoljena vrednost nivoa buke za dan i veče je 65 decibela, a u noćnim itervalima 55 decibela. Ukoliko postoji prekoračenje graničnih vrednosti, primenjuju se različite mere zaštite u zavisnosti od toga da li postoje prilazni putevi, da li je deonica bez isključenja sa auto-puta i slično. U tom slučaju primenjuju se mere poput zvučnih barijera i ograničenja brzine kretanja vozila", navode u Ministarstvu zaštite životne sredine.
Oni napominju i da je JP Putevi Srbije izradilo Studije procene uticaja na životnu sredinu za nekoliko regionalnih deonica, kojima je propisan redovan monitoring i mere zaštite, kako povišeni nivoi buke ne bi uznemiravali građane. Izrađen je i akcioni plan zaštite od buke u životnoj sredini za područja na kojima su uočena prekoračenja graničnih vrednosti.
Izgradili 100 kilometara zaštitnih zidova
U Putevima Srbije za Euronews Srbija kažu da je veoma bitno da građani razumeju da se za izolovane objekte gotovo nikada ne izgrađuju zidovi za zaštitu od buke, jer je uglavnom njihova izgradnja višestruko skuplja od objekta i pripadajućeg imanja, te se u takvim slučajevima razmatraju mogući alternativni modeli zaštite.
"Izgradnja konstrukcija za zaštitu od buke predviđena je isključivo na katastarskim parcelama koje su nam date na korišćenje za potrebe održavanja putne mreže. Za postavljanje zidova na privatnoj parceli sprovodi se procedura kao za izgradnju svakog objekta u individualnom vlasništvu. Fizičko lice koje smatra da su uslovi životne sredine u kojoj boravi neodgovarajući, o tome obaveštava nadležnu inspekcijsku službu Ministarstva zaštite životne sredine. U konkretnom slučaju, žalba se odnosi na moguće prekoračenje dozvoljene nivoe buke", objašnjavaju u Putevima Srbije.
Oni navode i da su zajedno sa drugim putarskim preduzećem, Koridorima Srbije, koje je takođe investitor na nekoliko deonica auto-puteva koji su nedavno završeni, u prethodnih deset godina, u kumulativnoj dužini postavili više od 100 kilometara zaštitnih zidova od buke.
"Sagradili smo i dva zida na auto-putu kroz Beograd, kod Bežanijske kose i i kod Hitne pomoći, pet kod Vrčina, po dva u zoni Levosoja i kod Batajnice, kao i jedan zid kod Ovčar banje. Na ovaj način zaštićeno je na hiljade stambenih objekata i nekoliko hiljada stanovnika koji bi bez primene ovih mera bili izloženi buci preko dozvoljenih granica", napominju u Putevima Srbije.
Oni kažu da je preduslov za utvrđivanje prekoračenja nivoa buke u životnoj sredini da je za sporno područje urađeno akustičko zoniranje, aktivnost koju sprovodi nadležan opštinski sekretarijat.
"Inspektor zaštite životne sredine donosi rešenje kojim se nadziranom subjektu, a u ovom slučaju Putevima, nalaže da u predviđenom roku svede ekvivaltentne određene nivoe buke na dozvoljene granice. Prekoračenja nivoa buke se, u praksi, uglavnom registruju u zoni auto-puteva i tu se, po pravilu, kao zaštitne mere izrađuju akustičke prepreke u vidu zidova, ređe nasipa, koji dužinom i visinom, na osnovu akustičkih proračuna, obezbeđuju umanjenje buke na zahtevani nivo", navode u Putevima Srbije.
Kvadrat zida od 150 do 350 evra
Kako kažu, cene zaštitnih konstrukcija zavise od vrste primenjenih akustičkih panela, koji mogu biti betonski, metalni, drveni, polimerni ili zemljani.
"Izrađuju se do visine 6,5 metara, izuzetno do devet metara. Strana iskustva pokazuju da je cena zidova između 150 i 350 evra po metru kvadratnom. Najsvežiji primer iz domaće građevinske prakse pokazuje da predračunska cena zidova na brzoj saobraćajnici Batočina – Kragujevac iznosi 15.000 do 26 000 dinara po kvadratu, odnosno prosečno 20.000 dinara po metru kvadratnom. U cenu je uračunato projektovanje, nabavka materijala i građevinski radovi", objašnjavaju u Putevima.
Oni ističu i da su na putevima nižeg reda, na kojima postoje kolovozne trake za dvosmeran saobraćaj, moguće druge mere, kao što su ograničenje brzine, zabrana prolaska određenih kategorija vozila u određenim vremenskim periodima, noću ili vikendom, kao i obaveza korišćenja alternativnih putnih deonica. Kao jedan od vidova zaštite od buke dešava se da se klasična kolovozna konstrukcija zameni poroznim asfaltom, koji može da umanji nivo buke do pet decibela, ali je značajno zahtevniji za održavanje. Inspekcija zaštite životne sredine zahteva u okviru rešenja da se obave neophodna akustička merenja kao dokaz o efektivnosti primenjenih konstrukcija.
Komentari (0)